Tillid og kontrol: Spar dig selv for bøvl
Du sparer dig selv for en hel masse omkostningstungt bøvl, hvis du møder dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere med tillid, mener professor Gert Tinggaard Svendsen.
I alle internationale undersøgelser af, hvor meget tillid folk har til hinanden i en befolkning, ligger Danmark nummer et.
Tillid må her ikke forveksles med gæstfrihed. For undersøgelser viser også, at vi er et af de lande i verden, hvor det er sværest at få en ven. Til gengæld stoler vi på, at et ord er et ord, og en aftale er en aftale - mere end alle andre befolkninger.
Det var da professor på Syddansk Universitet Gert Tinggaard Svendsen midt i 90’erne skulle forklare amerikanske kolleger, hvorfor det går så godt i Danmark – trods beherskede naturressourcer, et moderat uddannelsesniveau og et system med høje skatter og massive overførselsindkomster – at han blev opmærksom på tillidsfaktoren.
– Det trodser de økonomiske naturlove, at vi klarer os så godt, mente mine amerikanske kolleger. Hvad er den skandinaviske gåde? spurgte de. Jeg blev dem svar skyldig.
– Da jeg begyndte at undersøge sagen, blev jeg ret hurtig overbevist om, at den manglende forklaring på, hvorfor vi er så rige og lykkelige, som vi er, sandsynligvis er den enkle, at vi stoler på hinanden.
– Dermed sparer vi blandt meget andet os selv for en hel masse omkostningstungt bøvl, når vi laver forretninger, siger Gert Tinggaard Svendsen, som har forsket i tillid lige siden.
Du får tillid tilbage
Den tidligere, afdøde sovjetiske statsleder, Vladimir Ilitj Lenin, udtrykte det sådan: Tillid er godt, men kontrol er bedre!
Det citat har Gert Tinggaard Svendsen omskrevet citatet til ”kontrol er godt, men tillid er billigere – og for øvrigt også sjovere”.
Der er to rigtig gode grunde til at udvise stor tillid til sine medarbejdere i en dansk virksomhed, mener han: Det er god forretning, og det er den mest effektive måde at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø.
– Der er en helt klar sammenhæng mellem den tillid, mester viser medarbejderne og den tillid, han får tilbage fra medarbejderne. Tror man på, at medarbejderne selv kan planlægge opgaven og stå for kontakten til kunden? Tror man på de møder op til tiden og gør det, de skal?
– Eller signalerer man, at man ikke tror på dem - ved at kontrollere og overvåge dem? Deri ligger hele forskellen på, om man på længere sigt udvikler et team, man kan stole på, eller om man får en gruppe medarbejdere, der "slow down striker" (slapper af, red.), når de tror, mester ikke opdager det, siger Gert Tinggaard Svendsen.
Tillidsaftaler
Det kan være liv og død for en håndværkervirksomhed, hvis man ikke får sine penge hjem i et større projekt. Derfor er der en grund til, at aktører i et byggeprojekt garderer sig med tommetykke kontrakter. Ingen vil ende som sorteper i et byggeri, der løber af sporet.
Gert Tinggaard Svendsen mener dog stadig, at det mest effektive våben, selv når man laver aftaler om projekter med samarbejdspartnere, er tillid.
– Man skal selvfølgelig ikke være naiv. Men man kan godt støtte op om en tillidskultur uden at være naiv. Det handler om fra starten at slå fast, at her snyder vi altså ikke hinanden. Spil med helt åbne kort og læg op til samarbejde og win win situationer, foreslår Gert Tinggaard Svendsen.
Afdelingschef, Fagretlig afdeling hos Danske Malermestre, Heinrich Søndengaard Nielsen, bakker op om den tanke, at aftaler i byggebranchen kan bero på tillid.
– Det er jo sådan, det kører i forvejen et langt stykke af vejen. Folk finder stille og roligt ud af det sammen. Hvis der opstår nogle tvister, så løser man også det. Mange malermestre klarer sig fint uden noget aftalegrundlag.
– Men jeg bliver bare nødt til at sige, at det jo ikke altid går godt. Og når det går galt, så står man som mester meget bedre, hvis man på forhånd har nedskrevet rimelig detaljeret, hvad både fru Jensen kan forvente sig for 10.000 kr., og hvad en større hovedentreprenør kan forvente sig for flere hundrede tusinde kroner, siger Heinrich Søndengaard Nielsen.
Sørg for et aftalegrundlag
Hvad er forventningen i forhold til prisen? Det er det vigtigste punkt, alle parter skal have en fælles forståelse af. Ofte viser forståelsen sig at være vigtigere end selve kontrakten, peger Heinrich Søndengaard Nielsen på:
– Man skal huske på, at selv når man har et detaljeret aftalegrundlag, så kan det gå galt alligevel. Bare se på metrobyggeriet, hvor der jo ligger store og udførlige kontrakter til grund. Her ender man alligevel med at være rygende uenige om, hvad man egentlig har aftalt.
– Generelt mener jeg, det nok er for naivt et udgangspunkt ikke at sørge for en eller anden form for aftalegrundlag. Så man sikrer sig, at fru Jensen ikke kan komme bagefter og brokke sig over, at der ikke blev slebet og malet tre gange, men kun én.
På mindre opgaver kan en mundtlig aftale være tilstrækkelig, men hvorfor ikke lige skrive det ned? Det er jo bare tilbuddet på opgaven, som det er.
– Slibning og maling én gang, så er der ikke noget at diskutere bagefter. På større projekter skal der stå noget på papir, mener han.