Tænk arbejdsmiljøet ind allerede i tilbudsfasen
Arbejdsmiljø skal indtænkes allerede i tilbudsfasen. God planlægning er vejen frem mod et godt arbejdsmiljø.
At være velforberedt er en af måderne at sikre et godt arbejdsmiljø og samarbejde på arbejdspladsen. Malermesteren bør rent praktisk tænke over, hvordan arbejdsmiljøet kan overholdes i løsningen af opgaver og projekter.
– Min opfordring er, at malermestrene skal indtænke arbejdsmiljøet allerede i tilbudsfasen. Er vi hos en privat kunde i en patriciervilla må der ikke males udhæng fra en stige. Derfor skal der indregnes en meromkostning på stillads eller en lift, så ingen fristes til at løse opgaven uden optimal sikkerhed, forklarer chefkonsulent i Danske Malermestre Søren Christoffersen fra Danske Malermestre.
I de arbejdsmiljøsager, som Danske Malermestre er involveret i, er der flest faldulykker – især fra stiger. Derudover fylder rod på arbejdspladsen, nedslidning og muskel/skelet besvær. Ligesom det psykiske arbejdsmiljø også fylder.
God planlægning er alfa og omega
Måden at sikre et godt arbejdsmiljø er som malermestre at planlægge og tænke opgaverne igennem. Hvordan kommer vi op på 3. sal mest hensigtsmæssigt.
– Jeg siger altid at god planlægning er det halve arbejde. Du får glade medarbejdere, positiv indsigt og medarbejdere, der ved, hvordan de overholder arbejdsmiljøet. Det motiverer svendene, når malermester planlægger opgaverne godt og får kommunikeret, så alle ved, hvad de skal, siger Søren Christoffersen og fortsætter:
– Et godt arbejdsmiljø er også at være en god leder. Som malermester skal du gå foran og have styr på forretningen, kommunikationen med medarbejderne og forberedelse og planlægningen.
En god mester er obs på faresignalerne og svendenes unoder – og gør alt for at sikre et godt arbejdsmiljø og forhindre arbejdsulykker.
APV et godt værktøj
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering, APV. Den lovpligtige APV er et godt værktøj til at få arbejdspladsen igennem sammen med malersvendene. Her skal både skrives det ned, der fungerer – og det, der ikke gør.
Medarbejderen/arbejdsmiljørepræsentanten skal inddrages, og der skal udarbejdes en handlingsplan, der prioriterer de konkrete problemer med arbejdsmiljøet.
- De ting, der skal forbedres, skal der så laves en handlingsplan for. Vi anbefaler at bruge Arbejdsmiljøhusets APV, som de har forenklet.
– Den rummer det hele inklusive det psykiske arbejdsmiljø. Det er en god hjælp til at komme i mål, siger Søren Christoffersen, der også pointerer, at der findes skemaer på nettet, hvis man hellere vil klare det selv. Ligesom Arbejdstilsynet også har en APV-skabelon på deres hjemmeside.
Virksomheden skal efterfølgende tage stilling til, om løsningerne har haft den ønskede effekt – og eventuelt foretage justeringer. APV’en skal revideres mindst hver tredje år – og arbejder virksomheden med farlige stoffer og materialer skal, der også laves en kemisk APV.
Arbejdsmiljøorganisation
Er der ti ansatte skal der også være en arbejdsmiljøorganisation, hvor mester eller en anden fra ledelsen skal sidde sammen med en medarbejderrepræsentant.
- En arbejdsmiljørepræsentant er god for mester at have, fordi vedkommende er svendenes talsmand. På den måde hører mester mere, fordi mange ikke tør gå direkte til malermesteren, hvis der er noget, de er utilfredse med –og kan på den måde forebygge og sikre et godt arbejdsmiljø i virksomheden, siger Søren Christoffersen.
Der skal også være en arbejdsmiljøorganisation ved arbejde på midlertidige og skiftende arbejdspladser, når en arbejdsgiver har mindst fem ansatte på en arbejdsplads i mere end 14 dage.