Malersvend Anja Christiansen fra Malerfirmaet Petersen & Andersen har aldrig tidligere været med i et byggeri, hvor alle håndværksgrupperne mødes en gang om ugen for at gennemgå byggeprocesserne. Planlægge, koordinere og styre byggeriet for at spare tid og ressourcer.
– Det er godt at være med til møderne, så jeg ved, hvad de andre håndværkere laver – og hvordan mit malerarbejde mest meningsfuldt kan laves. Fordi vi lægger linjerne på det ugentlige møde, så behøver jeg ikke konstant løbe rundt og spørge de øvrige håndværkere, hvornår jeg kan komme til. Jeg vil sige, at normale byggerier er kaotiske og det her giver en rolig og forudsigelig proces, siger Anja Christiansen og fortsætter:
– Her ved jeg hele tiden, hvad jeg skal lave. Det ved jeg ikke på et almindeligt byggeri.
Ser sig selv i det store billede
Siden 1. januar 2017 og frem til 1. juni 2019 skal 447 boliger i Tjur- og Tejstgården i Greve renoveres. Facaderne er isoleret, vinduer skiftet og indvendigt er der lavet lidt snedkerarbejde. Entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen har i 15 år kørt efter processtyringsværktøjet Last Planner System, som skaber et fælles mindset på byggepladsen på tværs af håndværksgrupperne.
– Fordi vi holder møder på tværs af alle håndværkerne, reducerer vi spildtiden. Håndværkerne ser sig selv i det store billede – og fordi vi har renoveret her i lang tid, kan alle ret præcist sige, hvad de skal brugeaf tid på de konkrete opgaver – og de kan udskyde og fremrykke deres egne opgaver, så der er flow i byggeriet, fortæller byggeleder Mark Mainz Olsen fra Enemærke & Petersen på byggepladsen i Greve.
Flot score på 93 procent
Stillads nedtaget på blok 42. Så skal der males efter stillads. Blok 47: Vægge og skure er blevet isolerede, mens blok 52 har fået isoleret skure og gavle og byggestrømmen er taget ned. Blok 46 er gavlene blevet malet og vinduerne udskiftet. Nu kører det indvendige malerarbejde.
Last Planner System er inddelt i en overordnet tidsplan, en procesplan og en meget konkret ugeplan. Håndværkerne sidder hver torsdag klokken 9 i byggeledelsens skurvogn på byggepladsen og detailplanlægger mellem sjakkene.
Repræsentanter fra håndværksgrupperne maler, murer, stilladsarbejder, tømrer, nedrivning, elektriker og vvs-folk mødes hver torsdag for at gennemgå detailplanlægningen mellem sjakkene på byggepladsen.
Først gennemgås den foregående uge – er nedstripningen sket, betonen malet, har vvs-folket lavet ventilationsskakten, er der isoleret, er facaderne revet ned, soklen målt op, byggestrømmen sat op? Kan de enkelte sjak svare ja giver det et 1-tal, er de ikke i gang, så et nul – og så koordineres og planlægges arbejdet i sjakkene helt ned på dage og timer. Derefter planlægges de næste tre uger.
– Vi fik en såkaldt PPU-score på 93 procent i uge 47. Det er ekstremt højt. Det er udtryk for de samlede antal ja’er i forhold til antallet af aktiviteter, forklarer Mark Mainz Olsen.
Lærer de andre at kende
– Skal vi eventuelt skyde opsætningen af trapez-taget til torsdag i stedet for fredag? Anja, du er i gang med male de førstespær i blok 52, så kan der godt sættes trapez-tag på?, spørger byggelederen. Vinduesudskiftningen er også klaret, så jeg starter på det indvendige malerarbejde i dag – og så er jeg væk onsdag eller torsdag i uge 49. Det indvendige malerarbejde efter gipsopsætningen vil jeg gerne have seks dage til. Det tager nok en dag pr. lejlighed.
Når håndværkssjakkene går fra skurvognen efter cirka en time, får de et udprint af de aftalte opgaver og aftaler, de har indgået for den indeværende og de kommende tre uger. Planen sendes ud til faggruppernes mestre på mail, mens håndværkerne foretrækker papirudgaven, de kan hive op af lommen.
– Det er rart at vide, hvad der sker i byggeprocessen. Jeg bruger skemaet til at krydse mine opgaver af hver uge – og jeg kigger på det hver morgen. Møderne er også gode, fordi jeg lærer de andre håndværkere at kende – og jeg ved, hvad de laver. Opstår der et problem, så ved jeg, hvem jeg skal gå til, siger Anja Christiansen, der har gået på byggepladsen i halvandet år.
Undgår spild med stram planlægning
Byggeleder Mark Mainz Olsen fortæller, at der kan være byggerier, hvor håndværkssjakkene mødes hver morgen. Men fordi der er så mange gentagelser i renoveringen af boligområderne Tjur- og Tejstgården, er det nok at mødes ugentligt.
– Byggerierne i Enemærke & Petersen skrider hurtigere frem med den stramme planlægning. Når vi kan se tre uger frem i tiden ved vi, om stilladset er oppe, når nedriverne kommer. På den måde kan vi nå at reagere, hvis vi kan se, at stilladset ikke følger med. Enten lader vi folk arbejde over – eller også ser vi på om nedriverne, kan udskydes siger byggelederen, der også er uddannet lean-agent.
Når en blok, som består af en række af rækkehusene, er renoveret, går Mark Mainz Olsen sammen med sin kollega på mangelgennemgang. Manglerne registreres og de enkelte håndværksgrupper får besked, så de kan udbedre manglerne.
Last Planner System
Enemærke & Petersen har i 15 år brugt processtyringsværktøjet ’Last Planner System’, som skaber et fælles mindset for alle håndværkerne og byggeledelsen på byggepladsen.
Værktøjet strukturerer planlægningen på tre niveauer:
- En overordnet tidsplan
- En procesplan
- En ugeplan