Ubalance mellem krav og ressourcer giver stress
I Arbejdsmiljøhuset møder konsulenterne ikke sjældent malermestre, der er udsat for stress. Det skyldes ofte en ubalance mellem krav og ressourcer.
Er der ikke balance mellem krav og ressourcer – det gælder både privat og arbejdsmæssigt – så er der risiko for at få stress. Generelt har malermestre ikke så meget uklarhed i selve arbejdet, men når tiden skrider for de andre håndværkere på byggepladsen, så er der mange malermestre, der ikke står fast på, at de skal bruge den fornødne tid til arbejdet, som der er aftalt, fordi arbejdet har den tørretid den har.
Arbejdsmiljøkonsulent i Arbejdsmiljøhuset Peter Guldager møder mange malermestre i sit arbejde, blandt andet i rollen som underviser på arbejdsmiljøuddannelsen.
- Jeg hører alt for ofte om overskridelser af tidsfrister og malermestre, der skal bøvle med inventar, skabe og køkkener, der er kommet til tiden og derfor står i rum
met, før der skal males. Det giver dårlige arbejdsstillinger og stress. Det giver tidsmæssige udfordringer for både malermestre og ansatte, fortæller han og fortsætter:
- En anden udfordring er, at malermestre og konduktører også bliver kontaktet og forstyrret udenfor arbejdstiden af byggeledelsen og andre entreprenører med udfordringer og problemer som kræver, at der bliver taget stilling til.
Det kan være tabubelagt at have stress. Mange føler skam og et nederlag ved at skulle sige fra eller melde sig syge.
- Når du gør dig umage, virkelig forsøger at leve op til kravene og giver den en ekstra skalle, kan betalingen være udbrændthed eller en decideret depression, som det ses for alle aldre og brancher, siger Peter Guldager.
Dygtigere til at håndtere andres stress
Peter Guldagers erfaring er, at hvis en malermester har oplevet stress, så bliver de dygtigere til at spotte, reagere og handle på det. Ofte handler det om for høje krav og forventninger til en selv. Derfor er det vigtigt som malermester og arbejdsgiver at være opmærksom på, hvad virksomhedens styrker er, og hvilke udfordringer den har.
- Malermestrene er ret gode til at tage hensyn til de enkelte medarbejdere og give plads til dem, men nogle gange skal malermesteren også tænke på, hvad der er godt for forretningen. Det er en hårfin balance, siger han, da man også skal hjælpe, der hvor man kan.
Især unge medarbejdere kan mistrives mentalt og have brug for ekstra hjælp. De er ofte mere udfordret end de ældre medarbejdere – og de har været vant til, at der ofte er blevet taget hensyn til dem. Generelt er malermestrene rigtig gode til at håndtere medarbejdernes stress ved at skrue op og ned for arbejdsmængden eller måske sende dem hjem i et stykke tid.
- Der skal være plads til alle - også dem med psykiske udfordringer - men det stiller konstant store krav til malermesteren, der skal være opmærksom på, hvem der arbejder bedst sammen for at skabe bedst mulig trivsel på arbejdspladsen – eller flytte dem til arbejdsopgaver, hvor de har det bedst, forklarer Peter Guldager.
Skruer ned for antallet af ansatte
Malermestrene er selv i et dilemma, hvis de selv har brug for pause eller aflastning, fordi opgaverne skal løses – og ofte har de ikke andre til at løse dem. Hvis det er en større virksomhed, kan en konduktør måske overtage nogle af opgaverne.
-Jeg ser en tendens til, at flere og flere malervirksomheder skruer ned for antallet af ansatte. Der er meget mere arbejde med 30 ansatte end med ti. Og indtjeningen følger ikke nødvendigvis med op. Der er ofte ledelsesmæssigt flere udfordringer. Derfor skruer de ned og tilpasser arbejdsmængden til færre ansatte, påpeger Peter Guldager og fortsætter:
-Vi skal også huske, at stress ofte opstår i krydsfeltet mellem arbejdslivet og privatlivet, som når der for eksempel opstår skilsmisse, dårlig økonomi, alvorlig sygdom og børns mistrivsel i skolen.
Ny AT-vejledning forebygger stress
Arbejdstilsynet har lige offentliggjort en ny vejledning, der skal forebygges stress. Netop fordi uklare og modstridende krav på jobbet kan indebære en risiko for de ansattes helbred. Især hvis det er i en længere periode.
- Uklare og modstridende krav kan være både udviklende og motiverende for medarbejderne. Faktisk kan det uklare og dilemmafyldte netop være det, der giver de ansatte mulighed for indflydelse på, hvordan de udfører deres arbejde. Er forebyggelsen til gengæld utilstrækkelig, kan uklare og modstridende krav have alvorlige konsekvenser for medarbejdernes helbred. Det kan for eksempel øge risikoen for langvarig stress, siger direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen i en pressemeddelelse.
Vejledningen giver tre råd. For det første skal det løbende afklares med medarbejderne, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere. For det andet skal der også afstemmes forventninger med kunder, så ledelse, medarbejdere og kunder alle har de samme forventninger til medarbejderens arbejde, og for det tredje skal ledelsen sørge for, at medarbejderen har de rigtige kompetencer og den nødvendige støtte til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.
Ledere skal være dygtigere til at stille krav
Arbejdsmiljøchef Jesper Yttesen i entreprenørfirmaet Adserballe & Knudsen, der i 2019 modtog Arbejdsmiljøprisen i kategorien ”Psykisk Arbejdsmiljø”, genkender det med at uklare og modsatrettede krav giver stress. Rammen for opgaven bliver ikke defineret, og opgavemængden stemmer ikke overens med den realistiske tid til at løse den.
- Ledere er ikke altid gode nok til at sætte rammerne for medarbejderne, så der opstår uklare og modsatrettede krav. Det er al stressens moder. De uklare krav kan være, at du bliver bedt om at lave en opgave, men ikke hvordan den skal laves. Derfor bruger du dine evner, din viden og erfaring til at løse opgaven, og så kommer chefen og siger: Hvad er det for noget?
- Mens de modsatrettede krav er, at det tager ti minutter at male en kvadratmeter, men nu skal du male 100 kvadratmeter på én time. Det kan ikke lade sig gøre, og du føler en presbold, forklarer han.
Selvom ledelsen har været skiftet ud flere gange siden Adserballe & Knudsen fik Arbejdsmiljøprisen, er der nogle ting, der stadig gør sig gældende for at nedbringe stress i virksomheden.
- Vi er blevet meget bedre til at tale om kompleksiteten og mængden af arbejdsopgaver, for det er ledelsen, der skal sætte rammerne op for medarbejderne. Også selvom medarbejderne har forskellige tærskler for oplevelsen af stress. I den nedfældede stresspolitik står der for eksempel, at telefontiden er mellem klokken syv og 17 mandag til torsdag og fra syv til 16 om fredagen. Og der må ikke sendes mails udenfor arbejdstiden, heller ikke i weekenden, fortæller Jesper Yttesen.