Danske Malermestre
  • +45 32 63 03 70
  • 0
    Indkøbskurv
  • Søg
  • Om Danske Malermestre
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Udvalg
    • Laug og lokalforeninger
    • Lokale uddannelsesudvalg
    • Vedtægter
    • Samarbejdspartnere
    • Bliv medlem
    • Persondatapolitik
    • Politiske mærkesager
    • Mæglingsmænd
    • Charter for samfundsansvar i byggeriet
    • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
    • Danske Malermestres Landsstævne
    • Generalforsamling
    • Kurser
    • Medlemsmøder
    • DM i Skills
    • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
    • Nyheder
    • Magasinet De Farver
    • Medlemsbladet
    • Presserum og pressefotos
    • Sociale medier
    • Farveprisen
    • Temaer fra malerfaget
    • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
    • Pressebilleder DM i Skills 2024
    • Pressebilleder Farveprisen 2024
    • Pressebilleder generalforsamling 2024
    • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
    • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
    • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025
  • Log på
  • 0
  • Danske Malermestre
  • Om Danske Malermestre
  • Kurser og arrangementer
  • Presse og nyheder
+45 32 63 03 70
  • Om Danske Malermestre
  • Personale
  • Bestyrelse
  • Udvalg
  • Laug og lokalforeninger
  • Lokale uddannelsesudvalg
  • Vedtægter
  • Samarbejdspartnere
  • Bliv medlem
  • Persondatapolitik
  • Politiske mærkesager
  • Mæglingsmænd
  • Charter for samfundsansvar i byggeriet
  • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
  • Danske Malermestres Landsstævne
  • Generalforsamling
  • Kurser
  • Medlemsmøder
  • DM i Skills
  • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
  • Nyheder
  • Magasinet De Farver
  • Medlemsbladet
  • Presserum og pressefotos
  • Sociale medier
  • Farveprisen
  • Temaer fra malerfaget
  • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
  • Pressebilleder DM i Skills 2024
  • Pressebilleder Farveprisen 2024
  • Pressebilleder generalforsamling 2024
  • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
  • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
  • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025

Komplicerede udbud presser virksomhederne

Næsten totredjedele af de små og mellemstore virksomheder fravælger at byde på statslige og kommunale opgaver, fordi de offentlige udbud er for store eller for komplicerede at byde på, viser SMVdanmark-analyse.

Mange små og mellemstore virksomheder afholder sig fra at byde ind på offentlige opgaver. De har ikke kapacitet til at tage opgaverne ind i hovedentreprise, som er den gængse udbudsform ved siden af rammeudbud. Dertil kommer, at udbuddene ofte er meget komplicerede. Foto Brian Rasmussen.

For store offentlige udbud er ofte en stopklods for mange mindre virksomheder. Der er for mange krav til dokumentation og for stor usikkerhed om rentabiliteten. Derfor kæmper SMVdanmark konstant for at overbevise offentlige udbydere om, at de gennem deres udbud har en interesse i, at de små håndværksmestre overlever. For hovedentrepriser og store rammeudbud dræber de små virksomheder.

- Det er vigtigt for landets kommuner, at de sikrer det lokale engagement. Det går både ud over skatteindtjeningen, antallet af lærepladser, arbejdspladser og virksomhedernes sociale ansvar, hvis de ikke udbyder kommunens opgaver i fagentrepriser, der sikrer, at de lokale håndværksmestre overlever, siger cheføkonom i SMVdanmark Martin Kyed, og chefjurist Jeppe Rosenmejer supplerer:

- Kommunerne skal tænke på, at deres udbudskontrakter lukker markedet i de fire år, de løber. Næste gang de laver et udbud, er der i værste fald kun én leverandør, fordi de håndværksmestre, der blev lukket ude, er døde. Og de virksomheder, der har overlevet, er ikke for fine til at udnytte deres position.

Næsten totredjedele af de små og mellemstore virksomheder fravælger at byde på statslige og kommunale opgaver, fordi de offentlige udbud er for store eller for komplicerede at byde på, viser en SMVdanmark-analyse fra 2021. Den tendens har ikke ændret sig, men der er håb for fremtiden.

- Der er en stigende tendens til megaudbud i det offentlige, og især på byggefronten. Men der er alligevel måske en forhåbning om, at det kan blive lidt bedre. I hvert fald fik vi en ændring i udbudsloven i 2022, hvor der nu er indsat en sanktion op til 100.000 kroner, hvis en offentlig myndighed ikke tænker i fagentrepriser. Vi håber ændringen skærper deres opmærksomhed på, at udbuddene skal opdeles i mindre bidder, siger Jeppe Rosenmejer.


Fagentrepriser en mærkesag

SMVdanmark er løbende i kontakt med kommuner og andre offentlige udbydere – og kører kampagner for at sikre, at mærkesagen med fagentrepriser i offentlige udbud, når ud til dem, der udformer de offentlige udbud. Før påske var Jeppe Rosenmejer ude for at fortælle 300 offentlige indkøbere om, at stat, regioner og kommuner skal huske de mindre virksomheder i deres udbud.

De små og mellemstore virksomheder er ofte lokalt forankret, betaler skat og opretter lærepladser. Det bør landets kommuner også tænke på, når de sender opgaver i udbud, mener Jeppe Rosenmejer. Foto: SMVdanmark


- Lige inden påske sendte Vejdirektoratet motorvejsrenoveringen af tilkørsler i udbud og har tegnet 100 forskellige kontrakter i stedet for én stor kontrakt. Det er den vej vi skal – og vi håber, at det bliver en tendens, at de offentlige myndigheder får øjnene op for de mange effekter det får, konstaterer Jeppe Rosenmejer.

Aarhus Kommune inviterede for en del år siden SMVdanmark med, da de skulle genforhandle deres rammeudbud i det, der kaldes Aarhus-modellen, om kommunens håndværksydelser, som uddeles i fagentrepriser. Andre kommuner er fulgt efter for at bruge SMVdanmark som en sparringspartner i udformningen af deres udbudspolitik, for at sikre, at SMV’erne får mulighed for at byde på opgaverne.


Bureaukrati fremfor produktivitet

Martin Kyed peger på, at kommunerne let kan skubbe de små og mellemstore håndværksvirksomheder væk med deres krav om dokumentation. Det er nemlig en barriere, som de små virksomheder skal over, hvis de skal byde på offentlige udbud.

- De er faglærte og skal bruge tiden på bureaukrati og dokumentation af for eksempel EU-regler som klimapåvirkning og socialt ansvar, i stedet for at bruge deres kompetencer til at male. Hvis det er en enemester, så går det ud over produktiviteten, siger han og Jeppe Rosenmejer fortsætter:

At byde på et udbud trækker en masse arbejde – og ejerlederen kan ikke både være ude på pladsen, for ikke at gå ned i indtjening og så bruge aftenerne på papirarbejde.


Hvem har ansvaret for lave priser?

En af grundene til, at offentlige myndigheder vælger en hovedentreprenør kan være, at det er lettere at forholde sig til én underleverandør i forhold til at skulle koordinere mange leverandører.

- Måske har kommunerne ikke kompetencer til selv at byggestyre. Ligesom der også er et element af ”cover my ass” for embedsmændene. De betaler sig fra at tage ansvaret – og det er lettere for kommunen at lade én udbyder koordinere alle underleverandørerne, siger Jeppe Rosenmejer.

De fleste offentlige myndigheder har en erhvervspolitik om at være SMV-venlige, men deres udbudspolitik spænder ofte ben for det, da den siger, at de vil have mest muligt for pengene.

- Det er ikke kommunernes spidskompetence at se, hvad tingene koster. De kan ikke nødvendigvis se, hvis virksomheders bud er til for lave priser. Skal udbyder bede om en redegørelse for, at virksomhederne kan få tilbuddet til at hænge sammen? Skal kommunerne spørge sig selv om det er realistisk og lade virksomhederne forklare sig?

- Det ville være optimalt, men kommunerne ser jo det gode tilbud uden at tænke på om virksomhederne tager penge med på arbejde hver dag, konstaterer Jeppe Rosenmejer.

Fri konkurrence giver lave priser

Offentlige udbud skal sikre fri konkurrence, så alle kan komme til at byde på entrepriserne, så der ikke opstår vennetjenester. Prisen for den fri konkurrence er så et bureaukrati, hvor omkostningerne for både de offentlige myndigheder og virksomhederne kan være større end gevinsten.

Det er netop den frie konkurrence, der giver en ny malermester en chance, siger cheføkonom Martin Kyed fra SMVdanmark. Foto: SMVdanmark.

- Men det er netop den frie konkurrence, der også giver en ny malermester en chance på markedet. Alle spillere i markedet får på den måde en fair chance for at optimere deres forretning og vise det i markedet, siger Martin Kyed til, at nogle virksomheder byder ind med en meget lav pris for at få entreprisen i hus.

Derfor ser håndværksbranchen også rammeaftaler, der ender på en meget lav timepris. Og så er tendensen, at pengene skal hives hjem på alt det, der er upræcist formuleret i udbudsmaterialet.

- Når håndværksmestrene sidder med udbudsmaterialet, ser de på, hvordan han eller hun kan tjene flest penge, når de er kommet med den laveste timepris. Så hører vi da, at der bliver ledt efter de ting, der ikke er med i udbuddet, som ikke er bundet af de lave timepriser, så pengene kan tjenes der.

- Det er helt fair. Alternativet er jo, at de skal sige til kommunen, at de ikke kan levere noget til så lav en timepris, siger Jeppe Rosenmejer og pointerer, at Danske Malermestre for eksempel ikke kan lave et udbudsoplæg, efter malerfagets svendeprisliste, for så vil det være kartelagtigt.

- Alt hvad der hedder koordinering af priser er ulovligt, for priser og aftaler skal aftales individuelt. Det er grundstenen i vores konkurrencelovgivning. Fri konkurrence er netop en driver for innovation og fremmer effektiviteten.


Hvem skal bære risikoen?

SMVdanmark opfordrer også håndværksmestrene til at tage en dialog med udbyderne om, hvem der bærer risikoen for for eksempel stigninger i materialepriser.

- Det er helt fair at have en dialog med kommunen eller en anden udbyder om, hvor stor en del af risikoen man som håndværksmester skal tage på sig – og hvor stor en del udbyderen skal tage. Hvis håndværkerne havde vidst noget om corona, inflation og energikrise, så havde de taget flere forbehold.

- Det allervigtigste er jo at tegne forsikring på det, man ikke ved kommer. Og det er svært, siger Martin Kyed.

Små virksomheder opgiver offentlige udbud

Udlicitering af offentlige opgaver giver både gevinster i form af besparelser, kvalitetsforbedringer og innovation, og ofte betyder flere bydere på større besparelser for det offentlige. Men mange udbud er udformet, så små og mellemstore virksomheder – SMV’erne – ikke kan være med, for eksempel fordi udbuddene er for store eller dækker for bredt, viser en rundspørge blandt SMVdanmarks medlemmer.

  • 62 pct. af SMV’erne, for hvem det er relevant at byde på offentlige udbud, har opgivet at byde fordi udbuddet ikke passede til virksomheden.
  • Den væsentligste grund til, at SMV’erne ikke byder på opgaverne, er, at udbuddet krævede flere ressourcer, end virksomheden råder over.
  • Langt flere vurderer offentlige udbud for store (33 pct.) end for små (ni pct.).

    Kilde: SMVdanmark-analyse fra 2021

Syv veje til en SMV-venlig udbudspolitik

  1. Udbyd opgaver i en størrelse, som SMV’erne kan klare.
  2. Udbyd opgaver på betingelser, som SMV’erne kan opfylde.
  3. Tilrettelæg udbud, så samarbejdende virksomheder kan byde og vinde.
  4. Brug entydige udbud med gennemsigtige bedømmelsesmetoder.
  5. Begræns brugen af sociale klausuler.
  6. Begræns ressourcespild.
  7. Informér og involver virksomhederne.

    Kilde: SMVdanmark

Populær udbudsmodel født i malerfaget

Aarhusmodellen for offentlige udbud af håndværksydelser, der opstod for 15 år siden, øger muligheden for at tilgodese små og mellemstore virksomheder, da udbuddene er i fagentreprise.

Aarhusmodellen med fagentrepriser i stedet for hovedentrepriser indenfor offentlige udbud er i dag udbredt til mange kommuner. Aarhus Kommune har i 15 år kørt udbud af håndværkerydelser, som giver øget mulighed for at tilgodese små og mellemstore virksomheder indenfor håndværksfagene maler, tømrer, murer, VVS og elektrikere. Kommunen er opdelt i geografiske felter, som hver har syv til ti leverandører tilknyttet.

Malermester Søren Dyhr har en stor aktie i det, der er blevet kaldt Aarhusmodellen. Udbudsmodellen tilgodeser mindre virksomheder, da der udbydes i fagentrepriser. Foto: Flemming Jeppesen.

Og senior malermester i Malerfirma Ernst Hansen, Søren Dyhr har haft en finger med i spillet. Dengang var han formand for Aarhus Haandværkerforening, oldermand i Aarhus Malerlaug og sad i Aarhus Kommunes erhvervskontaktudvalg, hvor han lobbyede for at få indført fagentrepriser i kommunens udbud. Ligesom nu Aarhusmodellen for offentlige udbud af håndværksydelser, der opstod for 15 år siden, øger muligheden for at tilgodese små og mellemstore virksomheder, da udbuddene er i fagentreprise. kæmpede man for at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse – og derfor fik hans idé vinger.

- Aarhusmodellen, hvor kommunens udbud blev delt op i små fagentrepriser, så de små virksomheder også kunne være med, var både gavnlig for kommunen, håndværksmestrene, der fik mere beskæftigelse og derfor kunne ansætte flere lærlinge, fortæller Søren Dyhr.

Han arrangerede et valgmøde i Aarhus Haandværkerforening op til kommunalvalget i 2009 med alle borgmesterkandidaterne. JyllandsPostens chefredaktør var tovholder på valgdebatten og avisen havde eneret på at skrive om det.

- Dengang stillede nuværende finansminister Nicolai Wammen op som borgmester – og blev valgt – og i en dialog jeg havde med ham, fik han lovet, at kommunen ville køre med fagentrepriser i fremtiden. Og hvis ikke, skulle der altid være en forklaring på det fra kommunens side, fortæller Søren Dyhr.

Og da Aarhus Kommunes største udbud nogensinde – Dokk1 – blev sat i udbud, fik han en opringning fra Nicolai Wammen, der sad i bestyrelsen i Dokk1.

- Wammen sagde: Søren du har fået din vilje, nu har vi sat Dokk1 i udbud i fagentreprise. Da det blev offentliggjort, fik jeg en opringning fra en af entreprenørerne (direktøren fra MT Højgaard), der sagde, at han fik morgenkrydderen galt i halsen, da han hørte det. Entreprenøren ville helst have det i hovedentreprise, fortæller Søren Dyhr om forløbet.

Kører på tredje runde

Fra 2009-2013 kørte Aarhusmodellen, som en slags forsøg, men i 2013 blev det evalueret og kommunen besluttede, at hovedreglen var, at udbud skulle udføres i fagentrepriser. De forskellige magistrater i kommunen skulle have det godkendt, hvis de satte noget ud i hovedentrepriser. Her fik Søren Dyhr hjælp fra SMVdanmark i samarbejde med Aarhus Kommune, hvor der blev nedsat en arbejdsgruppe, hvor Tekniq og Dansk Byggeri, nu DI, kom med.

Aarhusmodellen kører nu på tredje runde. Hver runder følger den kommunale valgperiode og løber i fire år. Inden sidste runde blev der også nedsat et udvalg med repræsentanter fra de involverede håndværksgrupper, så de kan komme med input til forbedringer. Det har for eksempel resulteret i flere kvadratmeterpriser udover timepriserne.

Malerfaget kan byde ind på de områder i kommunen, de vil. Det billigste tilbud bliver valgt af kommunen, og der laves en liste, hvor dem, der kommer på anden og tredjepladsen også står på. Hvis den billigste malermester ikke har kapacitet til at klare udbuddet, så går kommunen videre på listen.

- Det gør, at de små malervirksomheder kan være med, når de kan sige fra, hvis de ikke har mulighed for at tage udbuddet, siger Søren Dyhr, der gerne så højere timepriser end det markedskræfterne dikterer.

Søren Dyhr var også formand for de landsdækkende Håndværk og Industriforeninger i Danmark med knap 60 håndværkerforeninger, hvor han har været med til at udbrede, hvordan der blev arbejdet for at få indført Aarhusmodellen. Søren Dyhr og Aarhus Kommune er også blevet kontaktet af en EU-kommissær, der gerne ville bruge modellen i hele Europa.


Aarhus Kommune modtog hæderspris

Det daværende Håndværksrådet, nu SMVdanmark, uddelte i 2014 SMVdanmarks hæderspris, SMV-prisen, til Aarhus Kommune med begrundelsen:

”Prisen tildeles Aarhus Kommune for ikke blot at tale positivt om små og mellemstore medlemsvirksomheder, men rent faktisk også i praksis at gøre det muligt, at såvel små som store virksomheder kan byde på kommunens opgaver. Årsagen hertil er, at Aarhus Kommune som udgangspunkt udbyder opgaver i fagentreprise”.

Upræcise rammeaftaler er gift for de små mestre

Oldermand i Helsingør og Omegns Malerlaug, Jacob Runge Olsen ser små malervirksomheder bukke under, når udbydere kun vælger én leverandør.

Det er en tikkende bombe i forhold til at drive virksomhed lokalt, når store udbydere kun vælger en leverandør. For det er de små virksomheder, der tager deres del af lærlinge, de giver sponsorstøtte til det lokale kulturliv og tager et stort socialt ansvar. Men når der ensidigt fokuseres på størst og billigst, går alt det fløjten – og der kommer en række utilsigtede følgevirkninger.

Malermester Jacob Runge Olsen er ikke imponeret over kvaliteten af det udbudsmateriale, han har set. Foto: Søren Hytting.

Malermester Jacob Runge Olsen fra Malerfirmaet Runge Olsen, der også er oldermand i Helsingør og Omegns Malerlaug og formand for Helsingør Erhverv kæmper for at få erhvervsliv og kommunen til at dele udbud op i mindre bidder, så de små og mellemstore virksomheder i det lokale erhvervsliv også tilgodeses. En privat udbyder har for nylig lavet en stor rammeaftale, som er gået til en enkelt udenbys leverandør på malerområdet.

- Det får de små til bukke under, og så har vi kun få store leverandører, som kommer til at bestemme priserne på håndværksydelser i hele landet. Jo flere huller, upræcise beskrivelser, og ting, der ikke er prissat i udbudsmaterialet, fører til billigere priser på timelønnen, og flere ting på ekstraregninger. Timepriser i rammeaftaler giver ingen mulighed for fortjeneste, så derfor kommer indtjeningen et andet sted. Timeforbruget bliver højere, eller prisen på at udskifte for eksempel en dør, bliver pludselig meget dyrere end tidligere, siger Jacob Runge Olsen.

Det konkrete store rammeudbud i Helsingør har allerede lukket et malerfirma, en malermester er blevet fastansat som funktionær og en tredje har fremrykket sin pension.
Og Jacob Runge Olsen tror, at der muligvis kommer flere malervirksomheder, der må lukke i kølvandet på det aktuelle kæmpe-udbud. Flere har nedmandet kraftigt og må droppe at have lærlinge.

Jacob Runge Olsen føler sig godt hjulpet og støttet af SMVdanmark, der gør deres bedste for at fortælle kommune og private udbydere, hvilke negative konsekvenser de store rammeudbud har på det lokale liv.

- På papiret ser det ud til, at de store udbrydere sparer en masse penge. Problemet er at udbudsmaterialet er lavet af jurister og advokater uden at sparre med håndværksmestre, der ved, hvad arbejdsopgaverne indeholder og udbuddet bør indeholde. Derfor kommer der en række utilsigtede virkninger, når man udelukker nogen af dem, der tidligere har udført arbejdet og ved, hvad opgaven består i.

- Excel-arket vinder over dem, der er bedst til håndværket til de bedste priser. Dem, der ser hullerne i udbudsmaterialet præmieres, konstaterer Jacob Runge Olsen, der har været i dialog med Helsingør Kommune, der ikke udbyder i rammeudbud, men i stedet har lavet leverandørlister, der fungerer godt.

På samme måde kunne andre udbydere også være i dialog med håndværksmestrene inden opgaven bydes ud, så de kunne komme med input, hvis der er huller i udbudsmaterialet.


27 års erfaring ikke nok

Jacob Runge Olsens malerfirma har i 27 år arbejdet med en afgrænset mængde opgaver i det store udbud, der nu kun har en enkelt leverandør i Helsingør. Udbyder har udelukkende kigget på den billigste pris, og derfor sorteret dem, der tidligere udførte arbejde og dermed har erfaring med opgavens omfang, fra.

Derfor har han også som formand for Helsingør Erhverv fortalt direktøren for virksomheden med det store rammeudbud om problemerne i det.

- Der er flere problemer i det pågældende rammeudbud. Dels det med, at de ikke har beskrevet tydeligt nok, hvad de ville have. Et af kriterierne var, at vi som leverandører skulle have lavet den slags opgaver i flere kommuner, men de lokale malermestre har jo netop budt på opgaven, fordi den var lokalt forankret.

- Vi kunne ikke engang blive prækvalificeret, siger Jacob Runge Olsen, der er glad for at have fået lovning på at blive inviteret med, når rammeaftalen skal genforhandles om to eller fire år for at undgå de uheldige følgevirkninger.


Rammeaftalen kan koste dyrt

Jacob Runge Olsen mener, at problemet med kæmpe udbud og rammeaftaler bliver mere og mere brugt. De små presses ud – og få store håndværksvirksomheder får fingre i udbud og rammeaftaler.

- Hvis jeg var en ung nystartet malermester, ville det nok tage pusten fra mig, at jeg kun kunne være underleverandør til de store malervirksomheder og for at overleve måtte gå og samle krummer op, fastslår Jacob Runge Olsen.

De nye små håndværksvirksomheder kan aldrig blive prækvalificeret i store udbud, hvis de for eksempel skal have erfaring med samme slags opgaver tre forskellige steder. Derfor ender det med, at der til sidst kun er en fast kerne af leverandører, der kan komme i betragtning til de store rammeudbud.

- Vi oplever også malervirksomheder i hele landet, der må lukke efter, at de har fået en rammeaftale, der har kostet dem dyrt. De små virksomheder, som måske taber penge i et udbud, er fastlåst i aftalen og kommer først ud, når de er helt blanket af økonomisk og må lukke. De store virksomheder er jo bedre til at køre det juridiske, påpeger Jacob Runge Olsen.

Det giver et forkert billede, hvis man alene ser på timeprisen, mener malermester Michael Dalsgaard Sonne. Foto: Brian Rasmussen.


Timeløn er misvisende

Næstformand i Danske Malermestres bestyrelse og bestyrelsesmedlem i Aarhus & Omegns Malerlaug Michael Dalsgaard Sonne siger tak til Søren Dyhr, der har lykkedes med at få fjernet hovedentrepriser fra offentlige udbud i Aarhus Kommune, så alle har en chance. Men han ærgrer sig over, når kommunerne udbyder deres rammeaftaler på en timeløn.

- Det er for det første ikke konkurrencemæssigt retvisende, da det ikke giver et klart billede af, hvem der er billigst. Medmindre der afsættes et fast timeforbrug på en given opgave.

- Entreprenøren med den højeste timepris kan jo sagtens være den billigste, hvis han er væsentligt hurtigere, end den med den laveste pris, siger malermester Michael Dalsgaard Sonne fra Malerfirma Dalsgaard & Co.

Han oplever ligesom Jacob Runge Olsen, at der bydes på opgaven med meget lave priser for at få aftalerne i hus – og når udbuddet er i hus, gives der tilbud på alt det, der ikke var med i udbuddet. For når konkurrencen er overstået, bliver håndværksmestrene ikke altid holdt op på timeprisen, som de vandt udbuddet på.

Islands Brygge 26
2300 København S
+45 32 63 03 70
sekretariatet@malermestre.dk

Asylvej 19
8240 Risskov
+45 86 17 71 99
aarhus@malermestre.dk

Blivmaler.nu Enrigtigmaler.dk MBA Cookiepolitik
41863175-42E1-4253-A928-A4506883BCF5@1x Created with sketchtool. 71E1624B-0CB0-459B-A0A2-15CDB0F08C09 Created with sketchtool.