Skab opmærksomhed og skaf ambassadører
Iværksætteren Jim Lyngvild er bevidst om imaget som en højtråbende homo, der bor på en vikingeborg. Hans mission har altid været at skabe et brand ud af sig selv, som rampe for at lave sjove ting i livet.
Hvad har Danske Malermestre og jeg tilfælles? Jo vi er selvstændige. Introen kom fra iværksætteren Jim Lyngvild, manden som få kender…..men de fleste har en holdning til. Forfatter, realitystjerne, meningsdanner, modemand, designer og iværksætter er bare et par af de titler, der klistrer til ham i medierne.
– Mange opfatter mig som en højtråbende homo, der bor på en vikingeborg. Jeg er lige blevet kaldt talentløs i en artikel i dag – men jeg elsker at være midt i orkanens øje. Det er der tingene udvikler sig fra. Så når jeg får en idé om at bygge en vikingeborg, så handler jeg på det, siger han til oldermændene fra Danske Malermestre, der er samlet på Faaborg Fjord Hotel i starten af oktober.
Ligegyldigt om han skriver bøger, producerer skønhedsprodukter og kosttilskud, brygger øl, designer tøj eller står for kunstudstillinger af vikinger handler det om at skabe ambassadører.
– Ved at være højtråbende og ved at bekende kulør ved jeg godt, at folk forholder sig til mig som person. Men jeg er skide ligeglad. Hvis jeg vil redde hele Sjælsmark Kaserne, så er jeg bevidst om, at jeg skiller folk fra, mens der er flere, der støtter mig, siger Jim Lyngvild.
Bloggere er nutidens iværksættere
Ordet iværksætteri stammer ifølge Jim Lyngvild fra 1975 – og tænker vi traditionelt på iværksættere dukker personer som Martin Thorborg og Tommy Ahlers op. Men hvordan skal malerfaget tiltrække de unge iværksættere?
– Der er i hvert fald ingen af de unge mennesker, der gider lytte til folk som Martin Thorborg og Tommy Ahlers. Det nytter ikke noget at hyre en klog mand til markedsføring, for i dag er de nye idoler bloggere som Mascha Vang og Ditte Julie Jensen fra Den Store Bagedyst, påpeger Jim Lyngvild.
Jim Lyngvild bruger selv Mascha Vang i en annonce i sit kosmetikfirma. Det kostede 75.000 kroner at få hende til at fortælle om eller anmelde en fugtighedscreme hun bruger til datteren. De penge er meget hurtigt tjent ind.
– Derfor har jeg altid ansat folk – en 24-årig pige – der ved hvem der bruges som bloggere. De er en magtfaktor i dag. Og hvad er Mascha Vangs største fordel? Prop en pensel mellem hendes bryster, lyder det kækt fra Jim Lyngvild til samlingen af malermestre.
Evnen til at få opmærksomhed
Allerede i 2015 var det med i Jim Lyngvilds kalkulerede strategiplan, at det var et godt udstillingsvindue at være med i et realityprogram. Han var med i Robinson Ekspeditionen. Missionen var: Når jeg nu alligevel har jeres opmærksomhed, vil jeg gerne vise, hvad jeg ellers kan.
– Jeg er god til at få opmærksomhed – det er det, der har skabt min platform. Da jeg skabte mit bryggeri fandt jeg på, at jeg selv og statister i vikingetøj skulle komme sejlende ind med et vikingeskib med øllet i Assens. Alt handler om det rette billede – at give folk noget, der er sjovt at tage billeder af, uanset om det er til en selfie, de sociale medier eller fotos til medierne, siger Jim Lyngvild.
Ghitas kjole og Prins Henriks kunst
Han giver eksempler på, hvor god han er til at se mulighederne, når chancerne byder sig. Fx da han klædte Ghita Nørby på i en af hans haute couture-kjoler, da hun skulle modtage filmpublikumsprisen Svend-prisen i Svendborg. Det var en idé, der opstod, da hun så hans udstilling af haute couture-kjoler samme dag.
– Ghita og jeg var i alle ugeblade. Kjolen med to millioner fjer blev hovedpersonen – selv Nicolai Lie Kaas blev klippet fra på billedet i BT. Det er aldrig for at provokere, det er for at få opmærksomhed, fastslår Jim Lyngvild.
På samme måde vidste han også, at det var billigt at købe en af prins Henriks masker, da Bruun Rasmussen holdt auktion over den kongelig kunstsamling.
– 15.000 kroner har jeg givet for en maske, som jeg ikke ved, hvad jeg skal bruge til. Men det er billigt at få så meget redaktionel opmærksomhed, som jeg fik. Så lugter I en idé, så gå efter det, lyder rådet til andre selvstændige.
Greta Thunbergs fletning
Skal Jim Lyngvild, der lige har hørt, at Danske Malermestre har nedsat et nyt klima- og miljøudvalg videregive en god idé, der kan give organisationen og malermestrene opmærksomhed, hiver han fat i aktuelle miljøaktivist Greta Thunberg.
– I kan jo fortælle om jeres klimatiltag ved at få lavet en pensel, hvor I skriver, at den er lavet af Greta Thunbergs fletning. I skal måske også være parate til en shitstorm, men jeg kan garantere, at I vil få rigtig meget opmærksomhed, siger han grinende.
Jim Lyngvild har skrevet et utal at bøger, han har et kosmetikfirma Raunsborg Nordic, han designer smykker Kjærgaard by Jim Lyngvild og jakker af mærket Jotunheim, han har bryggeriet Frejdahl, er kreativ chef i whiskyfirmaet Highland Park og han sælger kosttilskud med morsomme navne som Stay Gay, Stay Viking, Stay Young and Beautiful og Stay Powerful. Og han laver også buster af dronningen og kronprinsen. Lige nu er han aktuel på DR2, hvor han er på roadtrip sammen med Ghita Nørby.
Vikinger i Hollywood
Jim Lyngvild har også set en forretning i at tænke i vikinger. Det er oppe i tiden. Han har både lavet en udstilling på Nationalmuseet og flere af produkterne kredser om netop det tema.
– Jeg er jo selv meget lidt viking. Jeg er homoseksuel, jeg kan ikke få skæg, og så er jeg skaldet – alt er imod mig. Alligevel føler jeg, at jeg kan tappe af min egen kulturarv. Jeg er da ikke i tvivl om, hvad arkæologerne på Nationalmuseet tænkte. Skal den lille, skabagtige bøssekarl, der er ven med Pia Kjærsgaard udstille her. Men det har været den mest sete udstilling på museet nogensinde, pointerer Jim Lyngvild, der altid har insisteret på, at det skal være sjovt at stå op om morgenen.
Han er faktisk en af de danskere, der har flest produkter ude i det største antal butikker. Når alle hans forskellige produktgrupper bliver talt med, er hans egen vurdering, at han har cirka 1000 døre. Det er fx Matas, Dansk Supermarked, Coop, smykkebutikker, helsekostbutikker, Magasin, Salling, Homeshopping, vinbutikker, bogbutikker, museumsbutikker – og et stort antal webbutikker. Hans kosmetikfirma Raunsborg Nordic omsatte sidste år for 45 millioner kroner i udsalgspriser. Jim Lyngvild fotograferer, styler og designer logoer til alle sine projekter selv.
Hvordan når du det hele?
At høre om alle Jim Lyngvilds forretninger udløste spørgsmålet: Hvordan når du det hele?
– Jeg kan for det første ikke sidde stille. Hver tredje måned får jeg migræne og brækker mig, fordi min krop har brug for lidt ro. Men ellers ejer jeg ikke evnen til, at tingene ikke kan lade sig gøre. Jeg er sådan lidt Pippi Langstrømpe-agtig: Det har jeg ikke prøvet før, så det er jeg god til. Og hvad er det værste, der kan ske? Der vil jo altid være noget, der ikke lykkes, når man sætter mange skibe i søen, lyder svaret fra Jim Lyngvild, der også har kastet sig ud i et stort Kina-eventyr og været med i program ’Hey Muse’ med 2-300.000.000 kinesiske seere.