Engagement=succes
Det gode lærlingeforløb kræver engagerede lærlinge og malermestre samt et godt samspil med skolen. Sådan lyder det fra tre erhvervsskoler.
Det kræver engagement fra malermesterens side at skabe et godt lærlingeforløb for de unge, der gerne vil være bygningsmalere. Det er den entydige melding fra både Tradium, EUC Nord og Syddansk Erhvervsskole. Jo mere malermestrene kigger forbi på skolen, jo bedre.
– Når skolen oplever, at virksomheden og lærlingen er engageret i uddannelsen, er lærlingeforløbet mest vellykket. Når malermestrene kommer ind til afslutninger og løbende er i kontakt med lærlingen – uanset om det er en lærlingeansvarlig, en svend eller malermesteren – knyttes skoledelen og virksomhedsdelen sammen, lyder det fra Michael Groth Kastrupsen, der er uddannelsesleder for Byggeri, Energi og Konstruktion på Syddansk Erhvervsskole.
Det istemmer Helle Trudslev Pedersen, der er faglærer på EUC Nord.
– Det, der har allermest betydning er, at virksomheden ikke glemmer lærlingene, når de er på skolen. Det er malermesterens ansvar, at eleverne føler sig trygge og har det godt, siger hun.
Elevens engagement afgørende
Faglærer Michael Ruders Høeg fra bygningsmaleruddannelsen på Tradium fortæller også, at de gør rigtig meget ud af Praktikum-forløbene. Og her er det vigtigt, at eleverne selv tager ansvar og del i deres uddannelse.
– De, der har mest interesse, engagement og lægger mest tid i arbejdet, bliver dygtigere. For de får gladere mestre i den anden ende – de har mere lyst til at lære og svendene eller malermestrene har også lyst til at lære dem endnu mere, siger han.
Elevernes engagement på skolen, højner deres praktiske kunnen og viden og dermed højnes deres uddannelse.
– De dygtige lærlinge skaber grobund for, at jo mere de selv ved, jo mere tager de selv del i deres uddannelse. Vi trækker veksler på de unge, når de både skal forstå teorien her på skolen og blive dygtige til det praktiske ude i virksomhederne, siger Michael Ruders Høeg.
Tæt samarbejde med virksomheder
Alle tre skoler har medarbejdere, der opsøger områdets virksomheder – og gør en stor indsats for at få matchet de rigtige elever med de rigtige virksomheder. Ellers er åbent hus-arrangementer, løbende dialog og samarbejdet omkring Praktikum vigtige elementer i et godt samarbejde mellem skole og virksomheder.
– Vi har gennem vores opsøgende medarbejder tæt kontakt til erhvervslivet – og så er vores døre altid åbne. Malermestrene kan hele tiden komme og tale med lærlingene – eller kigge forbi, hvis de vil have en lærling. Det er ikke bare vores skole, det er virksomhedernes skole, siger Helle Trudslev Pedersen.
På Tradium er meget af kontakten med virksomhederne gennem elevernes Praktikum.
– Vi holder samtaler med udgangspunkt i Praktikum. Her kan vi give malermestrene gode råd med på vejen – og vi får omvendt at vide af mestrene, hvis lærlingen har nogle problemer, siger Michael Ruders Høeg.
Og på Syddansk Erhvervsskole gør skolen alt for at have en god kontakt til virksomhederne, selvom de ved, at malermestrene har hujende travlt.
- Men vi bliver bare også nødt til at minde virksomhederne om, at de ikke får dygtige malersvende, hvis ikke de tager ansvaret for at uddanne lærlinge.
– Derfor går vi meget op i at give eleverne en god uddannelse og senere efteruddannelse. Det kan være gennem den nye certificeringsuddannelse, som også brander malerfaget, siger Michael Groth Kastrupsen.
Væk fra Brian-skole ry
Erhvervsuddannelserne har de sidste fire-fem år fået langt mere positiv omtale og opmærksomhed fra politikerne. Det har skolerne mærket gennem øget tilgang til bygningsmaleruddannelsen.
– Vi er langt væk fra den Brian-skole, som var yt i mange år. EUC Nord og vores uddannelser har vundet stor respekt i omverdenen. Det er ikke længere tabu at gå på en erhvervsskole. Vi deler hus med HTX og åbner vores værksteder, så de kan se, hvad vi laver. Vi er blevet gode til at vise omverdenen, hvor gode vi er, siger Helle Trudslev Pedersen.
Michael Høeg Ruders fra Tradium i Randers mener, at det bedre omdømme gør, at det er lettere at komme af med elever til nye virksomheder.
– Det er jo meget Tordenskjolds soldater, der altid tager lærlinge. Vi gør meget for at finde lærepladser til eleverne i samarbejde med virksomhederne – og her kan vi godt mærke, at den offentlige holdning til malerfaget er, at her kan man lære noget, siger han.
Alles ansvar at tale op
Erhvervsskolerne er bevidste om, at de selv skal tale bygningsmalerfaget op. På Tradium bruger de meget helt nye teknikker som AI, kunstig intelligens, og exoskeletter for at lette malerens tunge arbejde.
– Ved at gøre meget for selv at gå meget op i den teknologiske udvikling, så får vi skabt et ry om, at her sker der udvikling. Og så samarbejder vi med uddannelsesudvalg, laugene og leverandørerne – og så vil vi gerne i avisen for at give de unge et rygstød og skabe et godt omdømme, fastslår Michael Ruders Høeg.
Hos EUC Nord gør de også alt for at tale uddannelsen op. En halvanden år gammel undersøgelse viste, at de øvrige håndværksfag ser ned på malerfaget allerede fra grundforløb 1.
– Det var rystende, at de unge allerede som så unge, havde så lave tanker om malerfaget. Vi gør meget ud af fortælle eleverne, at de skal have respekt for hinandens fag, fordi ingen kan gøre det alene. Kun ved at arbejde sammen kan vi lave gode byggerier, siger Helle Trudslev Pedersen.
Oplever ikke besværlige unge
Ingen af de tre skoler oplever problemerne med lærlingenes attitude, uengagerede unge, der for eksempel har problemer med at møde til tiden.
– Når vi taler med kolleger i de store byer, så har vi slet ikke de udfordringer, som de har. I dag er eleverne videbegærlige og jeg vil sige, at de dykker længere ned i materialet end vi selv gjorde, da vi uddannede os til malere, siger Helle Trudslev Pedersen, der mener, at de unge både har stor respekt for lærerne og deres mestre. Måske også fordi eleverne ved, at der er tæt kontakt mellem skolerne og malermestrene.
Michael Groth Kastrupsen erfarer, at jo længere eleverne er i uddannelsen, jo mere engagerede bliver de. Og så er pigerne lidt mere målrettede end drengene.
– Jeg har da for nyligt haft et par ophævelser af kontrakter, men det er ikke noget, vi generelt oplever som et problem. Hvis de kommer ind som 16-årige, fordi de ikke ved, hvad de ellers skal, så er der risiko for, at de ikke er havnet på rette hylde. Men jo længere de er i uddannelsen og jo bedre virksomheden klæder dem på, jo bedre klarer de sig, påpeger han.