Mistillid ødelægger byggeriet
Aftalegrundlaget i byggesager skal være afbalanceret – ellers positionerer parterne sig juridisk. Og det skaber mistillid, et dårligt samarbejde og i sidste ende en dårlig byggeproces, fastslår en tidligere administrerende direktør i MT Højgaard Holding.
Bygherrer har ikke tillid til de udførende på byggepladserne, de udførende har ikke tillid til underleverandørerne, som heller ikke stoler på samarbejdsparterne. Det er den oplagte opskrift på en byggeproces, hvor alle møder hinanden med mistillid, og alle dækker sig af til fingerspidserne med juridiske dokumenter med tilføjelser og afvigelser fra AB 18. Det koster tid, penge og opslidende konflikter. Derfor bør alle gribe i egen barm, fordi en god byggeproces starter med én selv.
- En god byggeproces kræver et godt samarbejde, tillid og respekt mellem aktørerne på byggepladserne. Derfor skal aftalegrundlaget være balanceret, så den ene part ikke står juridisk svært, og bliver nødt til at positionere sig fra start af, for det fremmer ikke den gode byggeproces, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Henrik Mielke, der er tidligere administrerende direktør i MT Højgaard Holding.
Ifølge ham drejer det om at skabe den gode samarbejdsrelation. En kultur hvor man interesserer sig for dem, man samarbejder med.
- Det handler om at være nysgerrig på, hvad der ligger bag enhver handling. For det er som regel en god intention. Og hvad er så den gode intention? I en interessebaseret samarbejdskultur handler det om, hvordan man ser hinanden. Det handler ikke om at bruge magt og hierarkiske strukturer, påpeger Henrik Mielke.
Det starter med én selv
En interessebaseret samarbejdskultur starter med en selv, hvor man i samarbejdet skal være åben og ærlig om sine bevæggrunde. Og man skal turde fortælle, hvis noget er kompliceret, der bliver begået fejl, der er risici eller der er brug for hjælp til at finde en ny plan.
- Det er bedre at række hånden frem end at kaste med sten. For du kan være sikker på, at den sten du får tilbage er større end den, du selv har kastet. Det handler om ikke at grave grøfter og ødelægge hele arbejdsklimaet, for så falder produktiviteten, mistilliden øges, konflikterne tager tid og udgifterne stiger. Alle har et ansvar.
- Hvis du rækker hånden ud og den ikke bliver taget, så er det svært. Men din egen positive indstilling kan godt smitte, siger Henrik Mielke.
Fordommene hersker i byggeriet
En DI-undersøgelse viser, at der hersker fordomme i byggeriet.
• 29 procent af bygherrerne, 26 procent af rådgiverne og 20 procent af entreprenørerne mener, at samarbejdet er blevet bedre.
• 38 procent af bygherrerne, 28 procent af rådgiverne og 28 procent af entreprenørerne mener, at samarbejdet er uændret.
• 34 procent af bygherrerne, 46 procent af rådgiverne og 52 af entreprenørerne mener, at samarbejdet er blevet dårligere.
- De svar tager afsæt i, hvordan de forskellige parter oplever samarbejdet. Eller måske er det fordi vi italesætter frygten? Derfor har vi alle et ansvar for at begynde at interessere os for hinanden og fjerne forhindringerne, så vi forstår risici og kompleksiteten, så vi kan få det drøftet og bearbejdet og får udbuddene skruet ordentlig sammen, lyder anbefalingen fra Henrik Mielke.
Drop varsling af dagbøder
I stedet for truslen om dagbøder, skal samarbejdet styrkes, så projekterne kommer i mål. Mistroen skal fjernes med tillid, involvering og respekt for hinandens faglige kompetencer.
I de fleste tilfælde kan parterne finde tilbage til hinanden og sammen finde en løsning. Men hvis aftalegrundlaget er i ubalance kan det være svært at finde tilbage til det gode samarbejde. Jo flere afvigelser i forhold til AB 18-systemet, jo større risiko for konflikter vil der være.
- Og dem, der føler der er ubalance, vil positionere sig og tager ikke fat i tingene konstruktivt og løsningsorienteret med respekt for hinandens faglighed, fastslår Henrik Mielke.
Altafgørende kommunikation
Der skal skabes en åben, respekt- og tillidsfuld kommunikation mellem interessenterne i byggeriet. Afsenderen har altid ansvaret for at modtageren forstår, det der bliver kommunikeret.
- Vi er i byggeriet gode til at skrive til hinanden. Vi føler vi har dækket os af, når vi skriver, for vi er ikke så gode til at ringe. Min erfaring er, at hvis du har et issue af en vis karakter, så er det godt lige at ringe og fortælle, hvad der er på vej for at forberede samarbejdspartneren og så tale om det efterfølgende.
- For lange mailtråde fjerner bare ikke problemstillingen, fastslår Henrik Mielke.
Han er godt klar over, at den gode kommunikation afhænger af de enkelte personer i projektet, men mange virksomheder har rollemodeller eller en bestemt kommunikationskultur.
- Man kommer ind med en tillidsfuld kommunikation med den adfærd man har. Der skal være handling bag ordene og en bevidsthed om, hvordan man bruger sproget. Det inviterer for eksempel til tillid og respekt, hvis man interesserer sig for andet end den opgave, der skal løses. At man viser en oprigtig interesse i personen og i personens faglighed, konstaterer Henrik Mielke.
Det starter hos ledelsen
Topledelsen skal også være meget bevidste om tillid og god kommunikation. Både internt og med samarbejdspartnere i byggeriet for god kommunikation begynder hos ledelsen.
Vi skal forbedre og styrke ledelse og engagement. Topledelsen skal være rollemodeller, vise engagement og have fokus på, at det bliver forandringskulturen, der skal forbedre byggeprocessen og dermed øget produktivitet. Det ledelsen udøver i handling, smitter af i organisationen. Tal så andre lytter til dig – og lyt så andre taler, siger Henrik Mielke og mener, at synlig ledelse skaber følgeskab og sætter retningen for udvikling og innovation.
- Heldigvis har flere og flere bygherrer indset, at jo mere komplekse projekterne er, jo tættere skal forholdet være til leverandørerne. Også over for de enkelte fagentrepriser skal bygherrerne have en interessebaseret tilgang. Forstår vi ikke at tage afsæt i den interessebaserede samarbejdskultur, har vi om kort tid ikke en berettigelse i branchen, pointerer han.
Kræver en branchebevægelse
EU-taksonomi, LCA og mange andre ting, der skal løses i byggeret, kræver et fælles sprog. Der er brug for frontløbere i byggeriet, for det batter først noget med en bedre byggeproces, når det bliver en branchebevægelse. Og det kommer indenfor en forholdsvis kort årrække.
- Vi skal have så meget tillid til hinanden, at vi, hvis der opstår fejl, kan sige: Kan vi leve med en anden løsning end den oprindelige? Giver det mere energi end at ligge og slås om, hvem der har ansvaret? lyder det fra bestyrelsesleder i DI Byggeri og tidligere administrerende direktør i MT Højgaard Holding Henrik Mielke.