MFFU vil hjælpe unge med udfordringer
Rettidig omhu kalder MFFU en ny indsats, der skal fastholde malerelever med diagnoser og mistrivsel. Projektet løber over de næste to år.
Hvordan håndterer man, hvis en malerelev har problemer med at klare sin hverdag? Det kan være i samarbejdet med kollegerne, med at møde til tiden, at forstå en arbejdsopgave, eller have mange sygedage. For nogle unge er det nemt at fortælle, at de har udfordringer. Mens andre skjuler en diagnose som for eksempel ADHD eller angst, fordi de er bange for at miste lærepladsen og få svært ved at få job som svend, når de er udlært.
For både elever, svende og mestre er der hjælp på vej til at håndtere den type udfordringer og problemer.
- Det handler om rettidig omhu. Vi har været ude på skolerne, som alle siger, at de har udfordringer med frafald og unge i mistrivsel. Det tager vi op nu med en helt ny indsats for fastholdelse og trivsel, siger Niels Håkonsen, sekretariatschef i Malerfagets Faglige Fællesudvalg, MFFU, der varetager uddannelserne i malerfaget.
Den nye indsats sker i samarbejde med konsulentvirksomheden CompanYoung, der har ekspertise i projekter med trivsel og fastholdelse af unge i erhvervsuddannelser.
- Vi skal hjælpe med blandt andet en god dialog mellem elev og virksomhed, og en rådgivningshotline for de unge, siger Nikolaj Higham Schlüter, Director i CompanYoung.
Lær at tage imod eleven
Indsatsen bliver rullet ud over de kommende par år og bygger på fire indsatsområder, der skal omfavne både elever og virksomhederne.
Et af de nye indsatsområder er at udvikle et kursus for lærlingeansvarlige mestre og svende i virksomhederne.
- Målet er, at vi introducerer nogle konkrete værktøjer, som de så skal hjem og udføre. Det kan for eksempel være et onboardingværktøj med beskrivelse af, hvordan de tager imod nye elever, siger Nikolaj Higham Schlüter.
Målet med indsatsen er at fastholde unge, der gerne vil uddannes til malere, men som har udfordringer. Målet er et lavere frafald både på skolen og i overgangen til praktikforløbene, hvor der i dag sker størst frafald.
- Nogle elever får et praksischok, når de kommer ud i lære. Der kan være mange årsager, og vi hjælper dem med en forventningsafstemning. Det handler om, hvad det vil sige at være i lære, hvor de hører andre unge fortælle om deres erfaringer, siger Nikolaj Higham Schlüter.
Et konkret tiltag bliver at udvide den digitale logbog med sociale og personlige mål og en guide til den gode samtale mellem elev og virksomhed.
- Det er for at hjælpe mester og elev til at få den gode dialog om, hvordan eleven trives. Det kan for eksempel være oplæg til en snak om, hvordan eleven oplevede at blive taget imod i virksomheden.
Bryd tabuet
Projektet om fastholdelse og trivsel handler ikke specifikt om diagnoser. Men med et stigende antal unge, der udredes for bl.a. ADHD og ADD, og en generelt større åbenhed om udfordringer, er det naturligt, at mange elever og virksomheder har brug for værktøjer til at kunne tale om det.
- Mestre og svende skal kunne genkende nogle kendetegn og have en forståelse for, hvad for eksempel ADHD eller ADD betyder. Det kan være, at de lægger mærke til, at eleven er uopmærksom og virker til ikke at høre efter. I stedet for at blive træt af det, så lærer de at kunne gå til den elev på andre måder. Det kan være at bryde opgaver op i mindre dele og at hjælpe med at lave en arbejdsplan for én dag ad gangen, siger Nikolaj Higham Schlüter.
Den kommende online rådgivning for de unge har på andre erhvervsuddannelser vist en effekt i de unges trivsel. Fordelen er, at de taler med andre unge, som ikke er behandlere men mentorer.
- For nogle unge, er det første skridt til at tage imod hjælp. Hvis de aldrig har talt med andre, kan det være den første oplevelse af, at det er rart at få sagt det højt. Nogle har brug for mere hjælp, og de får støtte i at tage kontakt til egen læge for eksempel for at få en udredning, siger Nikolaj Higham Schlüter.
Projektet i MFFU er begyndt i 2025 og bliver udrullet frem til 2027.