Lad de unge lære de gamle teknikker
For at bevare viden og erfaring i malerfagets klassiske teknikker og materialer har Københavns Malerlaug oprettet en ny restaureringsuddannelse.
Nu skal næste generation træde ind i rækken af malere, der kan udføre de specielle teknikker som ådring og marmorering, har viden om bindemidler i mosfarve og kan rådgive arkitekter om restaureringen af malearbejdet i gamle bygninger.
Københavns Malerlaug har et stort ønske om at opkvalificere de malere og virksomheder, som løser opgaverne med restaurering af fredede og bevaringsværdige bygninger, og derfor kan man gennem et helt nyt prøveforløb over 10 dage fra foråret 2025 få et diplom som restaureringsmaler.
- Barren sættes højt for prøven. Så selv vi mere garvede malere også frygter det, inden vi tager den, siger Jacob Jørgensen, der er formand i Københavns Malerlaugs skole- og uddannelsesudvalg.
Inden man tager de ti dages kursus med prøven, kan man følge de grundlæggende AMU-kurser inden for de klassiske malerteknikker. Eller man kan være erfaren mester eller svend, der gerne vil have diplomet som bevis for sine kompetencer.
- Men fordi prøven bliver svær, skal man måske lige have opfrisket en af disciplinerne på et kursus inden, siger Jacob Jørgensen.
Bevis på ekspertise
Med diplomet i hånden kan malerne vise bygherrer og arkitekter, at de har erfaringen og viden om de specielle og mere krævende malerteknikker. For som Jacob Jørgensen fortæller, er det en viden, som faget skal holde ved lige.
- Vi kan være bange for, at den viden uddør i faget. Og så kan vi ikke udføre opgaverne. Vi er måske kun seks firmaer her i området, som udfører det, og vi er ikke ligefrem helt unge længere. Derfor er det vigtigt, at de unge kommer med, siger han.
Til den afsluttende prøve vil deltagerne arbejde i en bås, som man kender det fra svendeprøverne, ligesom der vil være en teoretisk prøve.
Bedømmelseskomiteen vil bestå af både undervisere og mestre fra malerfaget, og derudover af arkitekter og konservatorer med ekspertise i bygningsbevaring.
- Det bliver en prøve i de mange discipliner, hvor man skal vise, at man både har styr på håndelaget og teorien, siger Jacob Jørgensen.
Den teoretiske prøve kan handle om stilhistorie, hvordan man blander en limfarve, eller hvad man skal være opmærksom på ved forgyldninger udendørs og indendørs.
Første prøve afholdes i foråret 2025, hvor Københavns Malerlaug regner med, at maksimalt 10 mestre og svende skal op i disciplinerne.
- Jeg har nogle svende med på det første hold, og så er det da nærliggende, at jeg selv tager prøven året efter og er et forgangsbillede, siger Jacob Jørgensen.
Højne faget
De gamle teknikker kræver en interesse og en tålmodighed. Til gengæld kan faget vinde meget ved at holde fast i den specifikke viden. Både for at kunne udføre opgaverne, men også for at tiltrække og fastholde folk til faget.
- Det er lidt nørdet. For man går dybere ned i viden og skal også have det mellem hænderne, siger Jacob Jørgensen.
Han sammenligner det med at kunne spille violin. Det kræver også mange - rigtige mange - timers tålmodig øvelse.
- Man er nødt til at øve sig på værkstedet, og det kræver også ekstra af ens egen tid. Men det kan også tiltrække nogle til faget, som gerne vil have, at det kræver noget ekstra, siger han.
For nogle svende kan videreuddannelsen være med til at fastholde deres interesse i faget, ligesom der kan være en fordel i at kunne variere arbejdsopgaverne.
- Det kan være knap så hårdt som kun at gå på nybyggeri. Så man holder længere som maler, både mentalt og fysisk, siger Jacob Jørgensen.
Interesse rundt om i landet
Allerede nu har malere fra andre dele af landet vist interesse for diplomet. Malermester Søren Hansen i Svendborg Malerlaug ser en god mulighed for at også fynske mestre og svende får papir på deres viden om restaureringsopgaverne.
- Man skal jo vide, hvad man står med på en opgave i kirker eller slotte. Det er jo ikke bare lige til, siger Søren Hansen, som har en medarbejder, der tidligere har specialiseret sig i to år på en skole syd for Stockholm i Sverige. Han ser bestemt et behov andre steder i landet for at samle folk til at tage diplom-prøven.
Samme holdning har Peter Vejby, formand for Danske Malermestres Kursus- og uddannelsesudvalg. Han er begejstret for den københavnske restaureringsuddannelse og ser også gerne, at skolerne tager opgaven på sig.
- Skolerne kunne dele fagene mellem sig, så nogle er eksperter i hver disciplin. Når man tager kurserne, skal man være sikker på, at niveauet er så højt, at man kan bestå de afsluttende forløb, siger Peter Vejby.
Jacob Jørgensen i Københavns Malerlaug foreslår, at det københavnske dommerteam kan tage ud til bedømmelsen.
- Det kræver bare, at de ude lokalt har undervisere og kan afholde selve AMU-undervisningen, siger han.