Kunstig intelligens praktisk hjælp for malerfaget
Robotterne står ikke lige til at overtage malerarbejdet i den allernærmeste fremtid, men den løbende drift, administration og arbejdsplanlægning kan klares med AI-hjælp.
Det kan godt være, at der er et stykke vej før en robot overtager selve malerarbejdet med for eksempel at male et hus, men det betyder ikke, at AI ikke kan få en stor betydning for malerfaget. For AI kan bruges til at effektuere forretningsgangene inden for drift, administration, salg, kundeopfølgning og arbejdsplanlægning.
Det siger den ene af stifterne af Institute of AI Tim Frank Andersen, som sammen med Simon Peschcke-Køedt etablerede virksomheden i 2023. De to herrer, der har tilsammen over 50 års erfaring indenfor digital strategi og implementering, hjælper virksomheder med at komme i gang med og udrulle AI, så AI kan løfte konkurrenceevnen og skabe forretningsværdi.
- Der er jo mange håndværksvirksomheder, hvor mester eller konen selv sidder med det administrative – og her er det nok ikke realistisk at arbejde med kunstig intelligens. Men der findes IT-hjælpemidler, der kan lette hverdagen, siger Tim Frank Andersen.
Det kan være, når malermesteren er ude hos sin kunde, snakker, går rundt, tager billeder, taler med kunden om hvornår og hvordan arbejdet kan udføres, og så er det videre til den næste kunde. Her kunne det være smart med en AI-app: Hvad hed kunden? Hvad går opgaven ud på? Der skal males køkken og stue. Hvor mange kvadratmeter? Og så siger appen 15-20.000 kroner. Appen skriver et udkast til et tilbud ud fra de informationer malermesteren lige hurtigt har fordret den med mundtligt i bilen på vej til den næste kunde.
Det kan også være, at AI-briller måler mere præcist op.
- Jeg har respekt for, at små malermestre eller andre små håndværksmestre ikke kommer i gang med AI. At det er uoverskueligt bare at nå at tænke tanken. Men pludselig kommer der nogen udefra der bare er skarpere.
- Jeg har set et ungt gardinfirma, der indtaster aftalen med det samme på telefonen, får kunden til at underskrive og vupti er aftalen i kundens mailboks. Det er effektivt i forhold til det ældre gardinfirma, hvor ejeren tre dage efter besøget hos kunden ser på sin blok og tænker, hvad var det nu, kunden ville have?, siger Tim Frank Andersen, der tilføjer, at de unge gardinfolk får flere ordrer i hus, de giver kunderne et bedre tilbud, fordi de er mere præcise, når de ikke skal lave tilbuddet om aftenen efter besøget.
Hold det til det administrative
Tim Frank Andersens råd er, at håndværksvirksomheder - i hvert til en start – skal holde arbejdet med AI til de eller den administrative medarbejder. Og gå pragmatisk til værks.
- Hver morgen kan de administrative medarbejdere få overblikket over opgaver og om der er syge medarbejdere – og så se på, hvordan sagerne bliver lukket, og hvilke dokumentationskrav det kræver.
Det er måske overdrevet at tænke i udrulningsplaner og strategier i de små håndværksvirksomheder. Her skal der bare tænkes på, hvad der skal kigges på af møgirriterende fejl, der koster virksomheden penge, siger han.
Det gælder om at prøve sig lidt frem. Det gælder om ikke at sætte hele virksomheden på rød.
- Kan vi gennem AI lave noget godt? Det kan være, at AI løser 80 procent af opgaven. Men hvis vi før brugte 10 timer på det, og AI klarer det på 20 minutter, så er der stadig sparet tid, når vi selv skal bruge de sidste 20 procent på at gøre opgaven færdig. Man skal have respekt for, at AI-processerne ikke bare sker af sig selv, konkluderer Tim Frank Andersen, der peger på en række spørgsmål, man kan stille sig selv i virksomheden, inden man kaster sig ud i et AI-eventyr. Hvem vil vi hjælpe? Hvor meget vil vi investere? Hvordan ser det ud, når vi har opnået en succes?
Gode råd til store virksomheder
Institute of AI arbejder hovedsageligt med store virksomheder med mindst 100 ansatte og med flere ledelseslag. Her er det vigtigt at have en strategisk diskussion. Her gennemgår institute of AI sammen med virksomhedens ledelse syv trin:
- Har ledelsen en idé om, hvor AI bruges i dag? Er der AI-smuglere i virksomheden, som er gået fra at bruge fire timer på en given opgave til 20 minutter?
- Tag stilling til, hvad AI konkret skal bruges til? Hvad vil I opnå? Vil I blive mere effektive og spare tid? Skal kvaliteten hæves? Kundeoplevelsen være bedre? Skal I sælge mere? Skal I få bedre idéer?
- Hvor ambitiøse er I? Hvilket budget vil I afsætte til AI? Og hvor mange ansatte?
- Hvordan skal arbejdet med AI organiseres? Hvem skal involveres?
- Hvornår vil I fortælle det til medarbejderne? For der er nogle medarbejdere, der tror, at AI overtager deres arbejde, og at de selv bliver fyret, og andre er utålmodige for at komme i gang med AI.
- I skal aftale en kickstart, hvor I implementerer arbejdet med AI på tværs af organisationen – for AI-forståelsen skal bygges op i organisationen. Og så I skal have uddannet medarbejderne til at bruge AI.
- Når I er kommet i gang, skal I lede efter de hurtige succes-oplevelser.