Danske Malermestre
  • +45 32 63 03 70
  • 0
    Indkøbskurv
  • Søg
  • Om Danske Malermestre
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Udvalg
    • Laug og lokalforeninger
    • Lokale uddannelsesudvalg
    • Vedtægter
    • Samarbejdspartnere
    • Bliv medlem
    • Persondatapolitik
    • Politiske mærkesager
    • Mæglingsmænd
    • Charter for samfundsansvar i byggeriet
    • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
    • Danske Malermestres Landsstævne
    • Generalforsamling
    • Kurser
    • Medlemsmøder
    • DM i Skills
    • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
    • Nyheder
    • Magasinet De Farver
    • Medlemsbladet
    • Presserum og pressefotos
    • Sociale medier
    • Farveprisen
    • Temaer fra malerfaget
    • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
    • Pressebilleder DM i Skills 2024
    • Pressebilleder Farveprisen 2024
    • Pressebilleder generalforsamling 2024
    • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
    • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
    • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025
    • Pressebilleder Farveprisen 2025
  • Log på
  • 0
  • Danske Malermestre
  • Om Danske Malermestre
  • Kurser og arrangementer
  • Presse og nyheder
+45 32 63 03 70
  • Om Danske Malermestre
  • Personale
  • Bestyrelse
  • Udvalg
  • Laug og lokalforeninger
  • Lokale uddannelsesudvalg
  • Vedtægter
  • Samarbejdspartnere
  • Bliv medlem
  • Persondatapolitik
  • Politiske mærkesager
  • Mæglingsmænd
  • Charter for samfundsansvar i byggeriet
  • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
  • Danske Malermestres Landsstævne
  • Generalforsamling
  • Kurser
  • Medlemsmøder
  • DM i Skills
  • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
  • Nyheder
  • Magasinet De Farver
  • Medlemsbladet
  • Presserum og pressefotos
  • Sociale medier
  • Farveprisen
  • Temaer fra malerfaget
  • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
  • Pressebilleder DM i Skills 2024
  • Pressebilleder Farveprisen 2024
  • Pressebilleder generalforsamling 2024
  • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
  • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
  • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025
  • Pressebilleder Farveprisen 2025

Kunstig intelligens praktisk hjælp for malerfaget

Robotterne står ikke lige til at overtage malerarbejdet i den allernærmeste fremtid, men den løbende drift, administration og arbejdsplanlægning kan klares med AI-hjælp.

Det kan godt være, at der er et stykke vej før en robot overtager selve malerarbejdet med for eksempel at male et hus, men det betyder ikke, at AI ikke kan få en stor betydning for malerfaget. For AI kan bruges til at effektuere forretningsgangene inden for drift, administration, salg, kundeopfølgning og arbejdsplanlægning.

Med en særlig brille vil man måske kunne måle arealet af en byggeplads op og måske få udregnet en pris alene ved at kigge rundt som på dette AI-genererede foto.

Det siger den ene af stifterne af Institute of AI Tim Frank Andersen, som sammen med Simon Peschcke-Køedt etablerede virksomheden i 2023. De to herrer, der har tilsammen over 50 års erfaring indenfor digital strategi og implementering, hjælper virksomheder med at komme i gang med og udrulle AI, så AI kan løfte konkurrenceevnen og skabe forretningsværdi.

- Der er jo mange håndværksvirksomheder, hvor mester eller konen selv sidder med det administrative – og her er det nok ikke realistisk at arbejde med kunstig intelligens. Men der findes IT-hjælpemidler, der kan lette hverdagen, siger Tim Frank Andersen.

Det kan være, når malermesteren er ude hos sin kunde, snakker, går rundt, tager billeder, taler med kunden om hvornår og hvordan arbejdet kan udføres, og så er det videre til den næste kunde. Her kunne det være smart med en AI-app: Hvad hed kunden? Hvad går opgaven ud på? Der skal males køkken og stue. Hvor mange kvadratmeter? Og så siger appen 15-20.000 kroner. Appen skriver et udkast til et tilbud ud fra de informationer malermesteren lige hurtigt har fordret den med mundtligt i bilen på vej til den næste kunde.

Det kan også være, at AI-briller måler mere præcist op.

- Jeg har respekt for, at små malermestre eller andre små håndværksmestre ikke kommer i gang med AI. At det er uoverskueligt bare at nå at tænke tanken. Men pludselig kommer der nogen udefra der bare er skarpere.

- Jeg har set et ungt gardinfirma, der indtaster aftalen med det samme på telefonen, får kunden til at underskrive og vupti er aftalen i kundens mailboks. Det er effektivt i forhold til det ældre gardinfirma, hvor ejeren tre dage efter besøget hos kunden ser på sin blok og tænker, hvad var det nu, kunden ville have?, siger Tim Frank Andersen, der tilføjer, at de unge gardinfolk får flere ordrer i hus, de giver kunderne et bedre tilbud, fordi de er mere præcise, når de ikke skal lave tilbuddet om aftenen efter besøget.

Hold det til det administrative

Tim Frank Andersens råd er, at håndværksvirksomheder - i hvert til en start – skal holde arbejdet med AI til de eller den administrative medarbejder. Og gå pragmatisk til værks.

- Hver morgen kan de administrative medarbejdere få overblikket over opgaver og om der er syge medarbejdere – og så se på, hvordan sagerne bliver lukket, og hvilke dokumentationskrav det kræver.

Det er måske overdrevet at tænke i udrulningsplaner og strategier i de små håndværksvirksomheder. Her skal der bare tænkes på, hvad der skal kigges på af møgirriterende fejl, der koster virksomheden penge, siger han.

Det gælder om at prøve sig lidt frem. Det gælder om ikke at sætte hele virksomheden på rød.

- Kan vi gennem AI lave noget godt? Det kan være, at AI løser 80 procent af opgaven. Men hvis vi før brugte 10 timer på det, og AI klarer det på 20 minutter, så er der stadig sparet tid, når vi selv skal bruge de sidste 20 procent på at gøre opgaven færdig. Man skal have respekt for, at AI-processerne ikke bare sker af sig selv, konkluderer Tim Frank Andersen, der peger på en række spørgsmål, man kan stille sig selv i virksomheden, inden man kaster sig ud i et AI-eventyr. Hvem vil vi hjælpe? Hvor meget vil vi investere? Hvordan ser det ud, når vi har opnået en succes?

Gode råd til store virksomheder

Institute of AI arbejder hovedsageligt med store virksomheder med mindst 100 ansatte og med flere ledelseslag. Her er det vigtigt at have en strategisk diskussion. Her gennemgår institute of AI sammen med virksomhedens ledelse syv trin:

  •  Har ledelsen en idé om, hvor AI bruges i dag? Er der AI-smuglere i virksomheden, som er gået fra at bruge fire timer på en given opgave til 20 minutter?

  • Tag stilling til, hvad AI konkret skal bruges til? Hvad vil I opnå? Vil I blive mere effektive og spare tid? Skal kvaliteten hæves? Kundeoplevelsen være bedre? Skal I sælge mere? Skal I få bedre idéer?

  • Hvor ambitiøse er I? Hvilket budget vil I afsætte til AI? Og hvor mange ansatte?

  • Hvordan skal arbejdet med AI organiseres? Hvem skal involveres?

  • Hvornår vil I fortælle det til medarbejderne? For der er nogle medarbejdere, der tror, at AI overtager deres arbejde, og at de selv bliver fyret, og andre er utålmodige for at komme i gang med AI.

  • I skal aftale en kickstart, hvor I implementerer arbejdet med AI på tværs af organisationen – for AI-forståelsen skal bygges op i organisationen. Og så I skal have uddannet medarbejderne til at bruge AI.

  • Når I er kommet i gang, skal I lede efter de hurtige succes-oplevelser.

AI ændrer måde vi arbejder på

Tre skridt til AI på den lange bane

1. De fleste virksomheder starter med at lede efter, hvor de kan blive mere effektive. Det er typisk i repetitive opgaver, der kan automatiseres, så der opnås produktivitetsforbedringer. Det er internt rettet og relativt ufarligt.

2. Næste skridt er at have fokus ud mod kunderne. Det kan være, at der er brug for, at AI bruges til at svare hurtigere, levere bedre tilbud, sætte priserne dynamisk eller give kunderne bedre svar. De projekter er mere risikofyldte og skal derfor testes grundigt.

3. Når virksomheden bliver endnu dygtigere til at bruge AI på en mere kompliceret måde, skal AI sælges på værdi og ikke sparet tid.

- På sigt, lad os sige tre år, så transformerer vi virksomhederne. Værdierne kommer til at ligge et andet sted. Vi skal organiseres anderledes. Og det vi plejede at lave, er ikke det vi skal lave længere.

- Når vi tidligere skulle bruge en uge på at udarbejde et kundetilbud, gør vi det nu på én dag. Derfor skal vi bygge virksomheder på en helt ny måde, end hvis vi startede den i dag, siger Tim Frank Andersen fra Institute og AI, der mener, at hvis vi ikke udvikler AI-kompetencerne, så bliver vi overhalet af dem, der gør det. Når ens branche bliver disruptet, skal vi helst være klare.

Malermestre på AI-toget

Til sproglige og juridiske opgaver er AI effektivt. Den erfaring har en række malermestre gjort sig, men der er stykke vej, før den kunstige intelligens for alvor finder vej ind i firmaerne.

Der er malermestre, der så småt er gået i gang med at bruge AI som værktøj. Ønskerne til hvad de kan bruge AI til er større, end det de fornuværende eksekverer. Men som forskellige eksperter siger, så har de allerede et forspring i forhold til dem, der endnu ikke har turdet så meget som at tænke på, hvad AI kan bruges til i deres malervirksomheder.

En af virksomhederne er Viebke & West Malerfirma med omkring 100 ansatte. Her fortæller salgsdirektør Nicky Clarke, at de gerne vil og aktuelt leder efter et program og en leverandør, der kan bruges. Men de leger lidt med ChatGPT til for eksempel at uploade billeder og beskrivelser.

- Men vi oplever, at vi skal træne meget i AI, for motoren er for generisk i ChatGPT, så vi er nødt til selv at læse det. Men jeg tror på, at vi om et halvt år har noget, der kan læse tegninger, for vi er gået i gang med at tale med forskellige firmaer, siger han.

Håbet er at kunne bruge AI til at opdage ting, som vi som mennesker overser i malerarbejdet, arbejde med at gøre svært sprog forståeligt, hjælpe med tegninger og prissætning.

- Vi har taget en ledelsesmæssig beslutning om, at AI er fremtiden – og er i gang med at finde ud af, hvad vi kan bruge det til her. Det kunne være i forhold til Revit (et værktøj til projektering, design, visualisering og koordinering af alle typer byggeprojekter).

- Det ville være smart, hvis vi igennem programmet kunne få aflæst overflader, men vi må indrømme at vi troede, at det var nemmere at anvende AI, siger Nicky Clarke, der slår fast, at AI ikke skal erstatte medarbejdere, men udelukkende støtte dem og gøre dem mere effektive.

Tør ikke stole 100 procent på AI

Erfaringen er, at Viebke & West-medarbejderne ikke skal stole 100 procent på ChatGPT. Ansvaret skal ikke lægges over på AI. Så når AI-værktøjet bruges, skal medarbejderne tjekke resultaterne og selv gennemgå svarene.

- Vi bruger det meget til tekstforståelse: omformuleringer, opsummeringer af for eksempel lovtekster, at komprimere. Men vi vil også gerne bruge det til prissætning via tekster og tegninger. Forretningsmæssige formuleringer kan også køres igennem AI. For eksempel hvordan man laver en tidsplan, så man ikke kommer juridisk i klemme, forklarer Nicky Clarke.

ChatGPT bruges i dag til at finde ud af, hvad de skal sige til en kunde. Så skriver de: Hvis en malermester på en AB18-kontrakt gerne vil gå med til at udbedre noget uden meromkostninger, men gerne vil have mere tid. Hvordan skal det så formuleres?

- Man kan sige, at vi får juridisk bistand gennem ChatGPT. Vi kan spørge om funktionærlønninger, hvor lang tid en malersvends opsigelse er, eller spørgsmål angående barsel.

- Så har vi en syg medarbejder, der er faldet i weekenden, kan vi læse om det på ChatGPT og være forberedt til, at Danske Malermestre åbner mandag morgen og kan svare mere præcist på jura og ansættelsesret, siger Nicky Clarke.

Værd at investere tid i AI

Malermester og en del af ledelsen i Malerfirma Ernst Hansen i Tilst ved Aarhus Lene Due Rosendal fortæller, at virksomheden så småt er gået i gang med at prøve AI af gennem ChatGPT.

Lene Due Rosendal, Malerfirmaet Ernst Hansen, savner en forenkling af prislisten, det vil gøre det nemmere at udregne tilbud med ChatGPT.

- Vi håber på en forsimpling af prislisten, hvis vi virkelig skal have implementeret at kunne bruge AI til at beregne tilbud.

- Vi vil godt nå dertil, at vi kan klare os selv uden at skulle købe noget ude i byen. Det koster licens at bruge ChatGPT, så vi vil godt opdrage og fordre med vores oplysninger med MBA-behandlinger og prislisten, siger Lene Due Rosendal, der ser frem til, at malervirksomheden kan udskrive tilbud med større sikkerhed og i et andet tempo end den håndholdte måde, der bruges i dag.

I forhold til risiko skal man selvfølgelig være skarp på at få de rigtige oplysninger ind, men der kan også ske manuelle fejl.

- Vi har testet, at det kan lade sig gøre med de beregninger, vi allerede havde i huset – og der er heldigvis meget små udsving i resultaterne via ChatGPT.

- Så vi satser på fremadrettet at kunne bruge det i vores store opgaver, også selvom det skal udvikles, fordi vi som sagt lige nu er på prøvestadiet. Vi tror på, at det er værd at investere tid til at få det op at køre, forklarer Lene Due Rosendal.

ChatGPT bruges i dag til prækvalifikationer til teksterne. Mangler de ord og vendinger, kommer der med ChatGPT med brugbare forslag. Det er værdifuldt, også selvom der skal rettes i det, så det lyder mere menneskeligt.

AI hjælper hollænder med dansk

Den Hollandske Malermester Joost Zeij driver både en malervirksomhed, der håndterer opgaver som tagpap, lejligheder, vinduer, og andre standardmaleropgaver, samt virksomheden Climate Coating, hvor han importerer og anvender energiforbedrende malinger. For et års tid siden begyndte han at integrere AI i sit arbejde.

- Som hollænder, der arbejder i Danmark, er jeg særligt afhængig af ChatGPT for at sikre, at mine tekster er korrekte sprogligt, så jeg fremstår så professionelt som muligt.

- ChatGPT hjælper med at omformulere mine e-mails, men jeg gennemgår altid det endelige resultat selv. Det er vigtigt at bruge AI som et værktøj, men også at forblive kritisk over for de foreslåede ændringer, fortæller Joost Zeij.

Han bruger også ChatGPT til at finjustere sine LinkedIn-opslag, som han ofte redigerer flere gange, samt til at søge rådgivning om juridiske spørgsmål.

- Jeg udvikler også mine ideer gennem ChatGPT. Nogle gange får jeg ideer, mens jeg maler, og AI hjælper mig med at udvikle disse yderligere. Som leder af min virksomhed, der håndterer alt fra finanser til HR og ESG (Environmental, Social, and Governance), spørger jeg ofte AI om feedback på mine formuleringer, siger Joost Zeij.

Bedre tilbud i fremtiden

For fire måneder siden skiftede Joost Zeij fra den gratis version af ChatGPT til en specialiseret og personliggjort chatbot.

- Det skulle gøre det nemmere for mig at formulere tilbud fremover. Jeg har eksperimenteret med at udarbejde tilbud baseret på prislisten og Google, men det resulterede først i et tilbud på 150.000 kroner, hvilket var dobbelt så højt som nødvendigt.

- Det gode ved ChatGPT er, at selvom det producerer et veludformet tilbud, kan jeg justere tallene, indtil min chatbot fuldt ud forstår mine prisstrukturer, siger Joost Zeij.

AI-værktøj til energiforbedringer

AI Calculus fra Climate Coating, som for nylig vandt German Innovation Award 2024, er et værktøj, der estimerer energibesparelser, når bygninger males med Climate Coating-produkterne, snarere end at foreslå udskiftning af elementer som tag eller facade.

- Du indtaster bygningens dimensioner, isoleringstype, og om der er aircondition eller ej, og så beregner AI Calculus potentielle energibesparelser. Det er ikke et spørgsmål om at skifte taget eller facaden, men om at anvende vores belægning for at forbedre energieffektiviteten, forklarer Joost Zeij.

Joost Zeij arbejder i programmet AI Calculus, der kan komme med præcise bud på, hvor stor en energibesparelse, der kan opnås, hvis der males med produkter fra Climate Coating.

Du bruger allerede kunstig intelligens

Alle taler om kunstig intelligens. Men mange er skeptiske og mener ikke, de kan bruge det til noget. Men for en ekspert er sagen klar. Brugen af kunstig intelligens vil vokse, og du kan være sikker på, at dine konkurrenter gør brug af AI.

Når du taler til gps'en i din bil og får den til at finde vej, er det kunstig intelligens, der gelejder dig på vej. Så du omgiver dig allerede med AI. Foto Finn Byrum, Ritzau Scanpix

Det er overalt, og du bruger det flittigt. Det er kunstig intelligens, du skriver sammen med, når du stiller spørgsmål på en hjemmeside. Det er kunstig intelligens, der genkender dine køb fra sidst, du besøgte siden og foreslår nye produkter. Det er kunstig intelligens, der markerer stavefejl i Word. Og det er kunstig intelligens, der sorterer i dine mail og sender nogle direkte i spamfiltret og andre i din indbakke. Så selvom du måske er skeptisk over for kunstig intelligens, så er det dér, og du bruger det. Sådan siger AI-iværksætter, foredragsholder og bestsellerforfatter, Jonathan Løw.

- Og når du taler til din bil og beder den om at finde vej eller ringe op til et telefonnummer, så er det også kunstig intelligens, der ligger bag. Min pointe er, at selvom du er skeptisk og usikker på AI, så bruger du det allerede i dag.

- Det er ikke noget mystisk, det er faktisk helt normalt i dag. Det handler bare om, at få spøgelset ud af det, siger han og understreger, at det er sundt at være skeptisk, men at man heller ikke skal lukke øjnene for alle de fordele, det kan give.

Jonathan Løw peger på, at den kunstige intelligens, AI, helt forenklet fungerer ved at genkende mønstre i store mængder data – og derfor er bedst til opgaver, der baserer sig på data og mønstre.

- Det vil typisk være administrative opgaver. Men du kan også bruge AI til at planlægge opgaver, hvis du fodrer programmet med oplysninger om antal kvadratmeter, antal medarbejdere og dine tidsplaner, så kommer AI med et bud på, hvordan du nemmest kommer i mål, forklarer han.

Finder prisniveauet i dit område

Jonathan Løw peger på, at man også kan få for eksempel chatGPT til at søge på det generelle prisniveau for malearbejdet i området eller få farvelagt en stue ud fra et billede.

- Du kan få dine kunder til at tage et billede af deres stue, hvis det er den, de vil have malet, eller du kan gøre det, og så vedlægge nye billeder til dit tilbud. Så kan kunden se, hvordan stuen vil se ud i forskellige farver, inden hun beslutter sig.

På samme måde, forklarer Jonathan Løw, kan man bruge kunstig intelligens til kvalitetssikring. Ved konstant at tage billeder af det arbejde, der er færdigt og uploade dem, vil kunstig intelligens efterhånden lære at finde fejl og mangler på de billeder, man lægger op.

- Igen handler det om, at AI kigger på mønstrene og finder forskelle i billederne. Når datamængden bliver stor nok, kan AI på nye billeder se, om der er noget, der mangler, eller er udført forkert. Og så har AI aldrig en dårlig dag. AI kigger på billederne på samme måde hver gang.

Tænk det godt igennem

Inden man hovedkulds kaster sig ud i arbejdet med AI, skal man lige gøre sig nogle overvejelser. Man skal finde de opgaver, man synes er kedelige eller tidskrævende, for hvis man kun bruger en til to timer om måneden på opgaven, giver det måske ikke mening at sætte AI til at løse den.

- Du skal prøve at regne på, hvor lang tid du bruger på opgaven. Hvis den ikke stjæler al din tid, eller du faktisk synes, det er sjovt, skal du måske ikke prøve med kunstig intelligens.

- For du bruger i begyndelsen også en del tid på, at få AI til at forstå, hvad du vil have løst.

Der findes mange muligheder, når det kommer til at finde AI-programmer. Nogle koster et par hundrede kroner om måneden, andre er gratis, så hvad skal man vælge? Jonathan Løw siger:

- Der er ikke noget, der er gratis, så med de gratis programmer, betaler man med sine data. Ikke at programmerne stjæler eller misbruger dine data, men programmerne bruger data til at lære nyt og blive bedre.

- Med betalingsprogrammerne bliver der ikke udvekslet data. Det er den grundlæggende forskel.

Jordnært og praktisk

Og så er det altid en god idé at undersøge tingene, at få mere at vide om AI, inden man går i gang. Men det skal være så jordnært og praktisk som muligt.

- Der er ingen grund til at gå til foredrag med titlen ”Har AI gjort os alle sammen arbejdsløse om 50 år?”. Det giver dig næppe noget, du kan bruge i din hverdag. Men find nogle gratis programmer og leg med dem, prøv dig frem.

- Selvfølgelig er der noget, du skal lære, men så er læringskurven heller ikke stejlere. Og for hver gang, du bruger AI eller en ny funktion i et program, bliver det lettere, siger Jonathan Løw, inden han fastslår:

- Du skal være klar over, at kunstig intelligens ikke bare er en hype, der er overstået om et par måneder. Det er kommet for at blive, og du kan være sikker på, at dine konkurrenter går i gang, så det er bare med at få et forspring, konstaterer han.

Kom godt i gang

Jonathan Løw ser følgende oplagte muligheder for malervirksomheder til at komme i gang med AI:

  • Farvevalg og visualisering for kunder: Generativ AI kan bruges til at skabe realistiske visualiseringer af, hvordan forskellige farvekombinationer vil se ud i et rum, før malerarbejdet påbegyndes. Dette kan hjælpe kunderne med at træffe hurtigere beslutninger og reducere behovet for prøveopstrøg.

  • Automatiseret tilbudsgivning: AI kan hurtigt analysere projekter, baseret på tidligere data og estimere materialeforbrug, arbejdstimer og omkostninger. Det gør det muligt at levere præcise tilbud hurtigere og med mindre risiko for fejl.

  • Optimering af tidsplaner: Ved at analysere data fra tidligere projekter kan AI foreslå den mest effektive arbejdsfordeling og tidsplanlægning for fremtidige opgaver. Det kan reducere spildtid og sikre bedre udnyttelse af ressourcer.

  • Kvalitetskontrol: AI kan bruges til at analysere billeder af det færdige arbejde for at sikre, at det opfylder virksomhedens kvalitetsstandarder, før det godkendes. Dette kan hjælpe med at opdage fejl eller mangler, der kræver efterbehandling.

  • Materialeforbrug og lagerstyring: Generativ AI kan hjælpe med at forudsige, hvor meget maling og andre materialer der vil være nødvendigt for et projekt, og sikre, at der ikke bliver købt for meget eller for lidt. Dette kan reducere spild og optimere lagerbeholdningen.

  • Træning og onboarding af medarbejdere: AI-drevne træningsværktøjer kan simulere forskellige malersituationer og give nyansatte hands-on erfaring i et kontrolleret miljø. Dette kan accelerere deres læringskurve og forbedre kvaliteten af arbejdet.

  • Kundekommunikation og support: Chatbots drevet af AI kan give hurtige svar på kundespørgsmål om alt fra farvevalg til tidsplaner og vedligeholdelse. Det kan forbedre kundetilfredsheden og frigøre tid for medarbejderne.

Find en liste over 100 anvendelige AI-værktøjer på jonathanloew.dk

Bruger AI i byggeprocessen

AI er et strategisk prioriteret udviklingsområde i NCC, som har ledelsesmæssig opbakning, fortæller digitaliseringschef.

Kunstig intelligens er et strategisk prioriteret forretningsområde i den nordiske entreprenørvirksomhed NCC med en omsætning i 2023 på 57 mia. svenske kroner og 12.200 medarbejdere. AI har ledelsesmæssig opbakning og casene fødes både oppefra, nedefra og udefra og indgår i pipeline, fortalte digitaliseringschef Annette Eriksen fra NNC Building DK på Fællesfonden af 1961s konference Kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen i efteråret.

- De cases vi går i gang med skal have et forretningsmæssigt potentiale – og vi har organiseret os med et centralt spor på ”den store klinge” og et decentralt spor for de små lokale projekter, forklarer hun.

Rent praktisk har NNC Building DK allokeret ressourcer til at fokusere på AI, og en klar proces med case, beskrivelse, prioritering, set-up, test, opfølgning, evaluering og ”stop” eller skalér.

- Vores cases testes af dedikerede ressourcer fra forskellige dele af forretningen. Og vi følger med i, hvad der sker omkring os, for vi skal ikke alt selv. Reglen er, at det er cases, der ikke opererer med forretningskritiske data, siger Annette Eriksen.

Værdier og opmærksomhedspunkter

AI bruges blandt andet til kreativ tekstgenerering som generel kommunikation, mødereferater og oversættelse til andre sprog. Det kan også være mere målrettet tekstgenerering og tekstanalyse som jobopslag fra HR, tilbud, jura i forhold til afvigelser fra AB18 eller i produktionen med overlappende arbejdsbeskrivelser. Det kan også være mere intelligent søgemaskine til ledelsessystemer og taksonomi.

Vores erfaring er, at tid og kvalitet er de værdier, vi opnår. Hurtig udarbejdelse af tekstforslag og efterfølgende tilpasninger af disse. Det kan være genbrug af tidligere afsnit og at tilpasse det til de nye input. Også formidling af komplekst byggesprog til simple

forklaringer. Der er ingen tvivl om, at AI allerede giver en værdi – og har et enormt potentiale, siger Annette Eriksen.

Der er dog en række opmærksomhedspunkter. Du skal være meget præcis i, hvad du beder AI om at gøre. Det første skridt i effektiv prompting er at have en klar og præcis definition af, hvad du ønsker at opnå. Dette kunne være information, en handling, eller et svar fra en AI som ChatGPT. Prompten er afgørende for resultatet.

- Svarene er også ofte generiske og meget amerikanske. Derfor kræver det tid at få de detaljerede gode svar. Og svarene er ikke altid korrekte. Så mit råd er, start småt, fail fast og find på den måde ud af, hvad der giver værdi, og hvad forudsætningerne er, siger Annette Eriksen.

Islands Brygge 26
2300 København S
+45 32 63 03 70
sekretariatet@malermestre.dk

Asylvej 19
8240 Risskov
+45 86 17 71 99
aarhus@malermestre.dk

Blivmaler.nu Enrigtigmaler.dk MBA Cookiepolitik
41863175-42E1-4253-A928-A4506883BCF5@1x Created with sketchtool. 71E1624B-0CB0-459B-A0A2-15CDB0F08C09 Created with sketchtool.