Jeg fik mange aha-oplevelser
Er der nogen af jer, der har en forretningsplan, et stykke papir på, hvad I vil med jeres virksomhed? Nu skal vi have lavet en plan for jeres forretninger og en tilhørende ledelseshandlingsplan for, hvad I selv skal gøre.
Malermester Tina Nim Nielsen fra Malerfirmaet Vagn Tønder fra Esbjerg, som har gået på SMVdanmarks ejerlederuddannelse og har været selvstændig i over 15 år, sidder på kursusstedet Brogaarden i Middelfart sammen med sit hold af medstuderende på femte modul ’Forretningsplan og implementering’. En uddannelse i seks moduler, der giver deltagerne en række ledelsesværktøjer i hverdagen.
– Jeg har aldrig haft et stykke papir eller en strategi, der sagde, hvad jeg skulle med min forretning. Jeg har bare været fokuseret på at få den næste ordre ind og planlægge det.
– Jeg tænkte ikke så bevidst over, hvad kunderne mente om vores arbejde eller på, hvordan jeg gennem min tilgang til svendene kunne skabe mere engagement, siger en ærlig Tina Nim Nielsen, der også har fået en større forståelse for sig selv. I forvejen kendte hun nogenlunde sin personpro l, men det har været givtigt at turde at se sig selv udefra.
– Jeg har turdet se på mine egne fejl – og dem har jeg jo. For selvom jeg har drevet virksomhed i 15 år, kan jeg altid blive bedre, siger hun.
Malermesteren har især kunnet bruge sin viden om sig selv til at tune ind på medarbejderne. Hun kan mærke, at hun bliver en bedre leder, når hun er bevidst om sine egne styrker og svagheder – og indser, at medarbejderne skal behandles forskelligt.
– Jeg har styr på, hvilke personlighedstyper mine svende er, så nu ved jeg, hvordan jeg skal agere over for den enkelte – og hvorfor den ene bliver glad og en anden mut, når jeg agerer på en bestemt måde. Nu har jeg lært, hvordan jeg skal tackle og kommunikere med den enkelte, siger hun.
Meget gladere medarbejdere
En god sidegevinst for Tina Nim Nielsen og virksomheden er, at hun har fået gladere medarbejdere, fordi hun er blevet langt bedre til at kommunikere med dem.
– Jeg er blevet bedre til at lytte til medarbejderne – og ikke bare bruse fremad. Jeg starter ikke længere en besigtigelse med at sige, hvad er det for nogle huller. Jeg møder dem positivt og roser dem for, hvor langt de egentligt er nået. Jeg er blevet langt bedre til at rose mine medarbejdere, indrømmer Tina Nielsen.
Hun har også indset, at mens nogle medarbejdere arbejder bedst efter en tegning, forstår andre det langt bedre mundtligt.
Det er også blevet lettere for de ansatte at agere i virksomheden, fordi Tina Nim Nielsen er blevet bevidst om, hvordan hun vil have, at de agerer overfor kunderne. Ligesom hun er blevet bedre til at uddelegere.
– Før vidste svendene nogenlunde, hvad de selv måtte tage stilling til. Men nu har vi slået helt fast, at de altid må lukke for eksempel fem huller, selvom det ikke står på deres opgaveliste, når de går på en stor arbejdsplads. I dag ved de alle, at de skal tage ansvaret for at levere et godt stykke arbejde, forklarer Tina Nim Nielsen.
Skal lade følelserne blive hjemme
Det at kende sin personpro l kan også bruges ude på byggepladserne i en kontruktiv dialog med andre håndværkere, entreprenører og bygherrer. Målet er, at alle når i mål og tjener penge på det enkelte projekt.
– Jeg har tidligere haft følelserne lidt for meget i det. Hvis der blev sagt noget negativt på byggepladsen, har jeg taget det personligt. Jeg er blevet meget bevidst om, at vi alle har noget forskelligt med i bagagen, og derfor kan opfatte ting forskelligt. Her tænker jeg især på de helt unge malerlærlinge og svende, siger Tina Nim Nielsen.
Bogholderen er fyret
Udover moduler med det personlige lederskab og kommunikation og motivation har Tina Nim Nielsen lært noget om forretningsforståelse. Her lærte deltagerne blandt andet om budget- og regnskabsindsigt og forretningens nøgletal.
– Jeg har ærligt talt ikke haft så meget indblik i økonomien i min virksomhed. Nu er jeg begyndt at dykke mere ned i månedsrapporterne. Hvad koster det på bundlinjen, når vi holder en pause, der er ti minutter længere?, forklarer Tina Nim Nielsen.
I Middelfart fortæller hun de medstuderende, at hun har fyret sin gamle bogholder og ansat en ny. Hun havde nemlig brug for en bogholder, der sætter hende dybere ind i forretningen – og som også udfordrer hende på hendes dispositioner.
– Modulet gav mig stof til eftertanke – og gav mig mere eller mindre skubbet til skifte min bogholder ud. Jeg har brug for en bogholder, som jeg kan sparre med, og som kommer med input og stiller spørgsmålstegn ved om jeg har brug for en bestemt maskine eller ej, fortæller hun de medstuderende, som løbende er kommet med gode råd. Den nye bogholder fungerer som en slags professionel bestyrelse.
Spørger kunden direkte
Tina Nim Nielsen har også sat sig for, at kundernes tilfreds-hed fra nu af skal evalueres helt systematisk. Der er også lagt en plan for, hvordan alle medarbejdere skal agere overfor kunderne – og et nyt program, der registrerer tiden hos kunderne, er indkøbt.
– Vi konsulterer nu kunden om, hvordan de har oplevet arbejdet. Min nye bogholder ringer rundt og hører om alt er som det skal være. Det sker en uge efter, at fakturaen er sendt til kunden, siger malermesteren fra Esbjerg, der før ejerlederuddannelsen tænkte, at så længe kunderne ikke brokkede sig, så var de nok tilfredse.
– Nu får vi at vide, når Henning er dygtig til sit arbejde. Det er jo sjældent kunden af sig selv giver respons, så vi håber på at opleve mere ros for vores arbejde, som vi kan give videre til medarbejderne, fortsætter hun.
Skarp vision og personligt mål
Nu er der lavet en plan for udvikling af hendes egen ledelse og virksomheden, der skal sikre, at udviklingen fortsætter.
– Min mand har tit spurgt, hvad jeg ville med forretningen – og jeg har faktisk været på bar bund. Forretningen er jo vokset stille og roligt. Jeg har vidst, at jeg ville levere kvalitet, men hvornår gør man det?, spørger Tina Nim Nielsen.
Visionen, som nu er nedfældet sammen med en række mål for virksomheden, er at Malerfirmaet Vagn Tønder skal være den mest foretrukne samarbejdspartner. Det skal ske ved, at ledelse og medarbejdere skal være imødekommende, behjælpelige, positive og være stærke i den malertekniske faglighed.
– Jeg har også sat mig det personlige mål, at jeg skal være en bedre sælger. Jeg skal ud til kunderne, ud til entreprenører, arkitekter og samarbejdspartnere. Det skal jeg træne mig selv i, for jeg skal være bedre til at turde, fastslår Tine Nim Nielsen, der er sikker på, at hun fremadrettet vil holde kontakten til de medstuderende – især hendes studiemakker, som hun har haft mange gode snakke med undervejs i uddannelsen.