Husk også at have fokus på tiden efter skiftet
Et projekt: "ReThink the Future" fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU i Kolding viser, at der mangler fokus på udvikling i tiden efter et ejer- og generationsskifte. Overvejelser om, hvad ledelse skal og ikke skal - og hvad der skal ske af nye tiltag - er afgørende for et succesfuldt skifte.
Generationsskifte er en stor udfordring. Sandsynligheden for at det lykkes er under 50 procent. Altså succes for både den nye og den tidligere ejer/leder – og der er mange elementer i succesopskriften. Den vigtigste er måske investering af tid – for går ejerskiftet godt, så kan virksomheden opleve stor fremgang og sikre overlevelsen af virksomheden. Går det derimod dårligt må virksomheden i værste fald lukke.
Konstateringen kommer fra Ivan Tyrsted, der driver Tyrsted Management, er businessangel, og blandt andet har været direktør for The International Danish Entrepreneurship Academy på SDU, selv lavet et generationsskifte og hjulpet en række virksomheder med det i forskellige setups som konsulent og bestyrelsesmedlem. Han har sammen med forskere været med i et projekt med 18 virksomheder fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU i Kolding, der viser, at der mangler fokus på udvikling i tiden efter et ejer- og generationsskifte.
- Partnerne skal først og fremmest være enige om at investere tid i et generationsskifte. Økonomien skal selvfølgelig være i orden – og så skal succesen kunne måles for begge parter. Den der overtager virksomheder skal have succes – og så har det stor indflydelse på den tidligere ejer, at næste generation får succes. Det kræver tid – og derfor er glidende generations- eller ejerskifter bedst, fordi den nuværende har masser af kontakter og skjult viden, der skal gives videre, siger Ivan Tyrsted.
Den oprindelige ejer skal også have defineret sin succes og finde ud af, hvad vedkommende skal lave i fremtiden.
Den tidligere ejer skal blive usynlig
SDU-studiet viser, at alle er gode til at tale med revisorer, advokater, banker og rådgivere, men det at kigge på, hvad der skal ske fremadrettet, falder mellem to stole. Der mangler ganske enkelt fokus på udvikling af virksomheden efter generations- eller ejerskiftet.
Pia Storvang var med som forsker i projektet på SDU, og sidder i dag som ekstern lektor på Aarhus Universitet, og hun mener, at den manglende udvikling i fremtiden, skyldes en slags misforstået hensyn.
- Den tidligere leder hænger tit ved og vil hjælpe, og det kan nogle gange forhindre den nye i at træde til, fordi de vil gøre det så godt for den nye leder. Og det er der en vis bremse i, fordi den nye altid står lidt i skyggen. Det kan være en meget følsom og sensitiv situation, siger Pia Storvang.
Et generationsskifte skal i sin enkelthed handle om at få givet ledelsesstafetten videre, så der kan blive lagt en ny retning, og virksomheden kan rykke ind i fremtiden.
- Den tidligere ejer skal indstille sig på at blive usynlig. Medarbejderne er loyale overfor den tidligere leder, og det bliver de ved med, så længe, han eller hun er der. Der bør være en konkret plan for den glidende overgang, supplerer Ivan Tyrsted.
SMV-segmentet mangler bestyrelser
20-30.000 virksomheder står overfor ejer- eller generationsskifte i løbet af de næste fem-ti år, oplyser SMVdanmark – og 33 procent af dem forventes at lukke, fordi ejerne ikke kan finde nogen til at overtage virksomheden.
- Problemet for hele SMV-segmentet er, at mange af dem ikke har en professionel bestyrelse eller en bestyrelse i det hele taget. Hvis der var en bestyrelse, kunne den nye leder få sin egen bestyrelse, fordi et ejer- eller generationsskifte handler ikke bare om teknik, men også om en masse følelser – og der kan det være godt at støtte sig op ad professionelle partnere, fastslår Ivan Tyrsted.
Hvad skal den nye leder have fokus på?
I SDU-studiet talte forskerne både med den tidligere og den nye ledelse i de 18 virksomheder. Og det var håndværksvirksomheder, produktionsvirksomheder, entreprenører og flere andre brancher. Når den nye ejer eller generation er kommet til, er der tre overordnede ting, der skal kigges på. Hvad skal vi blive ved med at gøre? Hvad skal vi lade være med at gøre? Og hvilke nye tiltag skal vi have gang i?
- Man kan ikke bare gøre det, man hele tiden har gjort. Verden bevæger sig. Så havde den tidligere leder måske lange kunderelationer, der reelt ikke blev tjent penge på, så skal der jo findes nogle nye mere rentable kunder. Der skal investeres i overgangen fra den ene til den anden leder, påpeger Ivan Tyrsted.
Væk fra ensidig fokus på drift
En af de store fælder for et godt generationsskifte er, at der fokuseres meget på driften. Eller måske udelukkende. Udviklingsfokus kommer meget let i baggrunden. Hvordan tjener vi penge til i morgen – det er ofte det, der fylder og ikke så meget, hvad der skal gøres på den lange bane.
- Det kan godt være, at det at tjene penge fra dag til dag føles som en brændende platform, men virksomhedsledelsen er nødt til at være opmærksom på retningen i fremtiden, så den styres i forhold til den. For udviklingen sker – uanset om man vil det eller ej. Virksomheden kan ikke bare blive i driftsmode, for der vil ske forandringer – og de kommer udefra, hvis ikke de kommer indefra – og så skal der tænkes nyt. Bare se på coronaen, konstaterer Pia Storvang.
Visualisere forandringerne
SDU-studiet arbejdede med workshops og værktøjer til at arbejde med forandringer – og især at visualisere dem.
- Virksomhederne har tegnet deres forandringsrejser grafisk på store plancher. Pludselig har de et visuelt og enkelt værktøj – de kan hænge op i virksomheden, så alle forstår retningen. Eller de har noget at tage med til bestyrelsen, når de skal forklare den nye retning. Det bliver meget lettere at drøfte med hinanden, bestyrelsen og medarbejderne, siger Ivan Tyrsted.