Glade for deres læreplads
Mens 76 procent af landets godt 80.000 lærlinge oplever god kvalitet på lærepladsen, er tallet endnu højere for bygningsmalerlærlingene med 80 procent. Det viser en undersøgelse fra Tænketanken DEA.
Tænketanken DEA har spurgt 12.432 lærlinge på tværs af hovedområder om kvaliteten af deres lærepladser. Og de fleste er glade for deres læreplads. Mens 76 procent af lærlingene generelt oplever god kvalitet på lærepladsen, stiger tallet til 80 procent for lærlingene i malerfaget. Danske Malermestres uddannelseschef Michael Groth Kastrupsen er ikke overrasket over de flotte tal.
- Vi er glade for, at vi nu har tal på, at det står så godt til i malerfaget. Når jeg oplever bygningsmalerlærlinge, der deltager i for eksempel DM i Skills, så ser jeg unge, der elsker at vise deres fag frem og er ivrige efter at dygtiggøre sig – og der er jo ingen, der stiller op til sådanne konkurrencer uden at have god opbakning fra arbejdsgiverne, siger han.
DEA-undersøgelsen viser, at lærlingene skal lære en række kompetencer og teknikker fra deres fag, som de kan bruge efter deres uddannelse. De vil gerne have opgaver, som de kan se meningen med, og som har tilpas fagligt niveau, så de også bliver fagligt udfordret på deres læreplads. De vil også føle, at de bidraget til arbejdspladsen og at deres arbejde bliver værdsat. Det udvikler deres faglige selvtillid.
Michael Groth Kastrupsen bekræfter, at det er vigtigt for virksomheden at være bevidste om, at de skal ind i kampen om de unge. Virksomhederne skal være oppe på mærkerne.
- Det er vigtigt, at lærlingene føler sig set, hørt og dygtiggjort ude på virksomhederne. Kampen om de unge stiger, fordi årgangene falder. Derfor er det vigtigt som arbejdsgiver at facilitere en god arbejdsplads og være et lærested, hvor de både lærer noget og føler sig trygge, siger Michael Groth Kastrupsen og pointerer, at det jo er sjovere for arbejdsgiverne at være førstevælgere end sidstevælger, når det gælder kampen om de unge, fastslår han.
Det rigtige match
Ifølge undersøgelsen er det som nævnt vigtigst for lærlingene, at de lærer håndværket, at de føler sig som en del af arbejdspladsen og behandles som en kollega. Det er også vigtigt, at lærlingen kan få den rette hjælp, hvis de er utilfredse med noget på lærepladsen. Lærlingene forventer også, at lærepladsen har tid til at give løbende feedback – og her halter det ifølge DEA-undersøgelsen lidt.
- Virksomhederne skal selvfølgelig være opmærksomme på, at lærlingene skal have lidt mere feedback og hjælp end de øvrige medarbejdere.
- De unge i dag er mere og mere bevidste om, hvad de gerne vil – og hvad de vil have ud af deres arbejdsliv og dermed læreplads, så malermesteren eller de ansatte, der har ansvar for lærlingene, skal være opmærksomme på trivslen hos lærlingene, siger Michael Groth Kastrupsen.
Danske Malermestres uddannelseschef pointerer også, at malermestrene skal huske på, at det gode match ofte handler om kemi.
- Det kan også være, at den unge fik mere eller mindre af det, de havde håbet eller frygtet – om det er nybyggeri, tapetopsætning eller noget tredje. Men man skal også se det som en succes, hvis man så får fundet den rette nye virksomhed med det rette match i
kemi og forventningsafstemning. Ikke alle fravalg af en læreplads bunder i noget negativt, påpeger han.
Vis interesse for skolearbejdet
Det er vigtigt, at lærlingene oplever sammenhæng mellem skolen og lærepladsen. Og det kan Michael Groth Kastrupsen kun skrive under på. Det er alfa og omega, at den unge føler, at mester interesserer sig for dem under skoleforløbene.
- Malermester kan hjælpe og støtte eleven ved at give gode idéer til et godt praktikum-forløb på skolen. Giv lærlingen en teoretisk opgave med på skolen, som de kan komme tilbage i virksomheden og arbejde med. Det giver mening at lære noget, som direkte kan omsættes i virksomheden, forklarer han.
Virksomheden og malermester skal vise interesse for, hvad lærlingen lærer på skolen. Og når der er åbent hus på skolen – også selvom det er 10. gang mester har en lærling på 1. hovedforløb – skal de møde op og støtte og opmuntre lærlingen.
- Jo mere nysgerrig virksomheden er på lærlingens læring, jo bedre en lærling får de, konstaterer Michael Groth Kastrupsen.
Miks mellem køn giver bedre tone
Der er forskel på hvordan kønnene oplever lærepladserne. Kvinder synes det er vigtigere for kvaliteten, at man taler ordentligt til hinanden på lærepladsen, end mænd synes, viser DEA-undersøgelsen. Michael Groth Kastrupsen genkender det billede.
- Tonen bliver anderledes, når begge køn er repræsenteret. Det ved vi jo i malerfaget, fordi vi altid har haft mange kvinder i faget. Der er ingen tvivl om, at det er en fordel, at vi har et miks af begge køn. Det gør noget ved arbejdsmiljøet, siger han og fortsætter:
- Vi er et fag, der rummer at have kvinder – og ja de vægter noget andet end drengene. Vi er stolte af at være et fag, der kan spænde så bredt. Der er så mange aspekter af malerfaget, at der er noget til alle – både store pladser, nybyggeri, restaurering og de små finesser.