Danske Malermestre
  • +45 32 63 03 70
  • 0
    Indkøbskurv
  • Søg
  • Om Danske Malermestre
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Udvalg
    • Laug og lokalforeninger
    • Lokale uddannelsesudvalg
    • Vedtægter
    • Samarbejdspartnere
    • Bliv medlem
    • Persondatapolitik
    • Politiske mærkesager
    • Mæglingsmænd
    • Charter for samfundsansvar i byggeriet
    • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
    • Danske Malermestres Landsstævne
    • Generalforsamling
    • Kurser
    • Medlemsmøder
    • DM i Skills
    • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
    • Nyheder
    • Magasinet De Farver
    • Medlemsbladet
    • Presserum og pressefotos
    • Sociale medier
    • Farveprisen
    • Temaer fra malerfaget
    • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
    • Pressebilleder DM i Skills 2024
    • Pressebilleder Farveprisen 2024
    • Pressebilleder generalforsamling 2024
    • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
    • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
    • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025
  • Log på
  • 0
  • Danske Malermestre
  • Om Danske Malermestre
  • Kurser og arrangementer
  • Presse og nyheder
+45 32 63 03 70
  • Om Danske Malermestre
  • Personale
  • Bestyrelse
  • Udvalg
  • Laug og lokalforeninger
  • Lokale uddannelsesudvalg
  • Vedtægter
  • Samarbejdspartnere
  • Bliv medlem
  • Persondatapolitik
  • Politiske mærkesager
  • Mæglingsmænd
  • Charter for samfundsansvar i byggeriet
  • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
  • Danske Malermestres Landsstævne
  • Generalforsamling
  • Kurser
  • Medlemsmøder
  • DM i Skills
  • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
  • Nyheder
  • Magasinet De Farver
  • Medlemsbladet
  • Presserum og pressefotos
  • Sociale medier
  • Farveprisen
  • Temaer fra malerfaget
  • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
  • Pressebilleder DM i Skills 2024
  • Pressebilleder Farveprisen 2024
  • Pressebilleder generalforsamling 2024
  • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
  • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
  • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025

Genopliver efteruddannelse for bygningsmalere

Syddansk Erhvervsskole og Tradium har i samarbejde udviklet Malerfagets certificeringsforløb, som afsluttes med et AMU-diplom. Målgruppen er formænd og konduktører, malersvende, der vil være selvstændige og malermestre, der vil stå stærkere overfor kunder, arkitekter og andre byggefolk.

Syddansk Erhvervsskole og Tradium har i dialog med malermestre udviklet et nyt uddannelsestilbud til bygningsmalere, der rammer et behov i malerbranchcen. Malerfagets certificeringsforløb, som består af tre spor, afsluttes med et AMU-diplom. Markedet har savnet den gamle diplomuddannelse fra Odense, Malerfagets Videregående Uddannelse, som mange nuværende malermestre har været på.

Afdelingsleder Michael Groth Kastrupsen fra Syddansk Erhvervsskole kigger på farveprøver med underviser Kjeld Terp Andersen og bygningsmalerelev Emma. Den nye diplomuddannelse på både Tradium og Syddansk Erhvervsskole starter i uge 8, hvis coronasituationen tillader det. Foto Alex Tran

- Målgruppen for den nye uddannelse er malersvende, der vil være selvstændige, konduktører og formænd hos malermestrene og malermestre, der selv vil stå stærkere overfor arkitekter, ingeniører og andre byggefolk på byggepladsen, siger afdelingsleder Michael Groth Kastrupsen fra Syddansk Erhvervsskole om den fleksible uddannelse, der kan tages i moduler over en årrække.

Uddannelsen har tre spor, som alle består af en kursusrække, der er tilpasset markedets behov. Enkeltvis udbytterige – hvor der løbende bygges flere kompetencer på. Det sikrer en god udvikling gennem hele forløbet. Hver af de tre spor afvikles som et samlet certificeringsforløb – men kurserne i de enkelte forløb kan også tages enkeltvis hen ad vejen. Her samler man kurser til et certificeringsforløb og aflægger en AMU-diplomprøve.


Uddannelsen født i to lejre

Den nye uddannelse er født i to lejre. Oldermand Finn Murrekilde fra Odense Malerlaug har haft et brændende ønske om at få en efteruddannelse for bygningsmalere op at stå igen. Næstformanden i det lokale uddannelsesudvalg i Randers Poul Alvin Sørensen har også i samarbejde med Malerforbundet syslet med, hvad der manglede af uddannelsestilbud, så malersvende kunne føle, at de kom på et ekspertniveau.

- Vi vil godt genoplive traditionen med, at det er naturligt for malere at få sig en efteruddannelse. Vi har manglet, at malerfaget kan tilbyde andet end at male lofter, vægge og træværk. Vi skal have malere, der går dybere ind i malerfagets facetter. Det handler både om at fastholde medarbejderne – og få udvidet forretningens kompetencer, siger malermester Poul Alvin Sørensen fra Trustrup Malerfirma, der sidder i uddannelsesudvalget i Randers.

Oldermand i Odense Finn Murrekilde sidder med en fond fra en tidligere oldermand, hvor pengene skulle ud at florere i lokalområdet til efteruddannelse. Han har selv bestået den tidligere Malerfagets Videregående Uddannelse i 1979.

- Dengang var der udover det fagligt tekniske indhold i uddannelsen også en del med virksomhedsøkonomi. Jeg lærte meget om at drive virksomhed og tackle kunder. Og vi bliver i lauget ofte ringet op af malermestre, der har behov for, at vi får genoplivet noget ala den videregående efteruddannelse, fordi malermestrene har brug for ledende medarbejdere og konduktører, siger han.

Godt med blåstempling

Der er også et ønske om at bringe flere opgaver tilbage i malerfaget – farver, dekoration, design. Det er maleren, der skal være ekspert på facader. Bygningsmalerne skal føle sig sikre i malerfagets fagligheder.

- Vi har jo et håb om, at den her uddannelse bliver lige så populær som den gamle videregående uddannelse. Behovet er her – og vi håber at skabe en tradition for, at det er naturligt at tage de nye certificeringsforløb, når man som bygningsmaler gerne vil være dygtigere, siger Michael Groth Kastrupsen.

Britt Sveidal ved godt, at det tager tid at få løbet en ny uddannelse i gang – at få den markedsført, så malermestrene bliver lun på den.

- Vi skal blive gode til at sælge historien om, at malersvende eller malermestre på den her uddannelse, kan blive sendt på kursus – og komme hjem og lave mersalg og råde og vejlede kunderne langt bedre. De får et professionelt løft i faget – de har opnået kompetencer på ekspertniveau, fordi de på kurserne har tid til fordybelse og reflektion, siger hun.

De to skoler er glade for, at Malerfagets Faglige Fællesudvalg – og dermed Danske Malermestre - blåstempler certificeringen.

Satser med tiden på flere spor

Syddansk Erhvervsskole og Tradium vil løbende følge med i udviklingen af malerfaget, så der kan komme nye spor i uddannelsen. Det vil ske i et tæt samarbejde med landets malermestre, så uddannelsen hele tiden rammer et behov i markedet. Det kunne for eksempel være et spor om epoxygulve, beregnerdelen eller andet som kursister, virksomheder og organisationer efterspørger.

- Vi vil gerne give kursisterne følelsen af, at den kan mere end da de blev uddannet som malersvende, siger Britt Sveidal og Michael Groth Kastrupsen supplerer:

- Med den nye uddannelse i hånden kan de sælge en vare, som malermestrene ikke nødvendigvis har på hylderne i dag. De kan varetage andre opgaver, end da de kom. Kunderne skal for eksempel ikke hyre dyre farvesætningsarkitekter – de har jo lært en brøkdel af, hvad malerne kan. Værktøjskassen for malerne bliver propfyldt med faglighed.

De tre spor i certificeringsforløbet

  • Stil og kreativitet i farver og materialer – hvor du får indgående kendskab til kreativ anvendelse af farver, elektronisk farveplanlægning og opsætning af tapet. Det tager 15 dage.

  • Facadebehandling og energioptimering – hvor du kommer igennem følgende fem fagområder: kvalitetssikring og planlægning af malerarbejde, rens og malerbehandling af facader, aktuelle malematerialer og teknikker, isolerings- og energirigtige løsninger ved isolering og tyndpudsede overflader. Det tager 19 dage.

  • Fra vurdering af underlag til finish – her bliver du opgraderet i kvalitetssikring og planlægning af malerarbejde, spartling af overflader, anvendelse af Airless, håndtering af fugt og skimmelvækst, vægbeklædning – tapetopsætning og marmorspartling. Det tager i alt 16 dage.

Tag ansvar for efteruddannelse

Uddannelseschef i Danske Malermestre Niels Håkonsen påpeger, at faglærte ikke er så gode til at efteruddanne sig. Det gælder også malere. Arbejdsgiverne, malermestrene, skal være længere fremme i skoene og tage initiativ og ansvar - både på malersvendenes og deres egne vegne.

Der er mange gevinster for virksomheden, når medarbejderne bliver efteruddannet, mener Niels Håkonsen, uddannelseschef, Danske Malermestre.

Alt for mange malere føler, at når de har svendeprøven i hus, så er de færdige med at uddanne sig. Men det er langt fra tilfældet, påpeger uddannelseschef i Danske Malermestre Niels Håkonsen.

- Vi er nødt til at konstatere, at arbejdsgiverne skal længere frem i skoene for tage initiativ og ansvar for, at de selv og medarbejderne bliver efteruddannet. Måske har vi i Danske Malermestre været for dårlige gennem årene til at animere malermestrene til at efteruddanne sig selv og deres ansatte, siger han.

Erfaringen viser, at når malersvende eller malermestre bliver efteruddannet handler det tit om lovbestemte krav fra myndighederne. Det kan for eksempel være epoxy sikkerhedskurser eller arbejdsmiljølovgivningen, der skal overholdes.

- Det er paradoksalt, fordi vi har et kæmpe system – både Danske Malermestres kurser og mange offentlige kurser – alt mellem himmel og jord. Både malerfagligt, noget der udvikler virksomheden og personligt udviklende kurser – alt fra matematik til ledelse, malerfaglige kurser og konflikthåndtering, konstaterer Niels Håkonsen.


Kan rykke hele virksomheden

Malerfagets Kompetencefond MALKOM blev etableret i 2010 – her kan malervirksomhederne søge tilskud til for eksempel AMU-kurser. Det havde nogen indflydelse på kursusaktiviteten for malere, viste en undersøgelse fra Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri i 2010. Det billede er stadig gældende i dag. Den og andre undersøgelser konkluderer, at det er arbejdsgivernes ansvar at få uddannet medarbejderne.

- Arbejdsgiverne skal forstå, at det at give sig selv og medarbejderne efteruddannelse og opkvalificering kan rykke hele virksomheden. Medarbejderne bliver attraktive på arbejdsmarkedet, de føler sig værdsat, når arbejdsgiverne gerne vil betale for at få dem dygtiggjort. Malermesteren kan med opkvalificering løfte virksomheden til næste niveau – for eksempel gennem nye opgavetyper eller bedre ledelse, siger Niels Håkonsen, der mener, at efteruddannelse kan planlægges lige som ferie.


Konduktøruddannelsen boner ud

Danske Malermestres egen konduktøruddannelse boner godt ud, når man kigger på, hvilken uddannelse, der giver valuta for pengene.

- Mange malermestre har smidt sig selv eller ledende medarbejdere på skolebænken – og gjort dem klar til ledelsesjob. Den uddannelse handler jo meget om det at drive virksomhed. Men jeg har også store forventninger til den videregående maleruddannelse, som Tradium og Syddansk Erhvervsskole puster liv i igen, siger Niels Håkonsen.

Ligesom den gamle diplomuddannelse, Malerfagets Videregående Uddannelse, fra Odense, er den nye uddannelse bygget fleksibelt op, så modulerne kan tages over flere år – alt efter, hvad der passer ind i malermesterens og de ansattes hverdag.

- Fordelen er også, at certifikatet kan fortsættes, hvis du som ansat skifter job. Så strukturen er smart lavet, når ingen tvinges til 20 uger på skolebænken i træk.

- Jeg håber vi får genoplivet traditionen om, at det er en del af malerfaget at videreudanne sig. Og her skal arbejdsgiverne som sagt gå forrest og drive det, konkluderer Niels Håkonsen.

Økonomien i efteruddannelse

Tilskudsregler vedrørende efteruddannelse for malermestre og svende:

  • Der gives tilskud til alle AMU-kurser (Arbejdsmarkedsuddannelser). Kurserne kan findes på www. amukurs.dk.

  • Alle kan deltage på et AMU-kursus og samtidig få VEU-godtgørelse (voksen- og efteruddannelse) også som selvstændig.

  • Det gælder dog, at man, for at få VEU- godtgørelse, ikke må have en uddannelse, der er på et højere niveau end en erhvervsuddannelse eller lignende. Man skal desuden være i arbejde eller være selvstændigt erhvervsdrivende.

  • Satsen for VEU-godtgørelse er dagpengesatsen. I dag 120,54 kroner.

  • Derudover kan man få dækket transportudgifterne med statens takster, hvis man har mere end 24 kilometer til skolen. Der er desuden mulighed for tilskud til kost og logi, hvis man har mere end 120 kilometer frem og tilbage til skolen. Det drejer sig om 500 kroner pr. overnatning.

  • MALKOM (Malerfagets Kompetencefond) giver tilskud til malersvende og malerelevers løn på op til 150 kroner i timen, samt betalingen af deltagergebyret. Den enkelte medarbejder kan højest få tilskud i fem uger om året.

  • Alle AMU-kurser skal tilmeldes på www.efteruddannelse.dk – herefter vil både VEU-styrelsen samt MALKOM få genereret de oplysninger, der skal til for at kunne udbetale støtte.

  • Man kan også få tilskud til andre kurser, selv om de ikke er en del af AMU, dem skal man søge tilskud til selvstændigt hos www.malkom.dk

Ordentlige malermestre tog den videregående uddannelse

Malermester Katja Anskjær startede på Malerfagets Videregående Uddannelse i 2016. På linje med at være medlem af Danske Malermestre mener hun også, at en ordentlig malermester skal efteruddanne og konstant blive dygtigere.

Selvom mange kunder vil have malet hvidt, bliver Katja Anskjær ofte efterspurgt til opgaver, hvor kunderne vil have farver på væggene. Hun lytter altid til kunderne, men kommer også ofte med et modforslag. Hun stryger så begge farver op på væggen - og det er da rart, når kunderne vælger hendes forslag. Det er dejligt at få anerkendelse for sin faglighed, mener hun. Foto Søren Hytting.

Drømmen var klar for Katja Anskjær, der blev malersvend i 2009, dekorationsmaler i 2011 og startede på Malerfagets Videregående Uddannelse i 2016, hun skulle som selvstændig malermester have biler, hvor der stod: Bygningsmaler, dekorationsmaler og diplommaler. Hun ville skilte med, at hun havde udviklet sig så meget som muligt inden for faget. Det mener hun, at man skal. Så langt nåede hun ikke, da de sidste kurser i diplomuddannelsen i Odense blev udbudt i 2016.

- Jeg nåede desværre ikke at få hele uddannelsen i hus inden den lukkede ned. Jeg tog kurserne i Design, Form og Farve, men nåede ikke kurserne i Renovering og Virksomhedslære, siger Katja Anskjær fra Malerfirmaet Katja Anskjær fra Kalundborg.

Hun overtog malervirksomheden efter sin mester Nels Pedersen, som gik på pension i 2015. Virksomheden har for nyligt skiftet navn til hendes eget. Da Katja Anskjær skulle på kursus kørte hun derfor hver dag over Storebæltsbroen for at tage kurserne i uddannelsen i Odense. Kørte hjemmefra klokken 7 og kom tilbage klokken 16.30, da hun var selvstændig samtidig med, at hun tog uddannelsen.

Inspirerende at møde ildsjæle

Når hun husker de fem år tilbage, er det, der gjorde mest indtryk fra tiden på diplomuddannelsen inspirationen fra lærere, der brænder for malerfaget.

- Det var spændende med gæstelærere, som kunne inspirere os. Det var sjovere end at sidde ved computeren og fortælle, hvorfor vi havde farvelagt noget, som vi havde gjort. Det er jo skønt med et rum med andre, hvor der leges og nørdes med farver – for det er jo det, jeg kan bruge overfor mine kunder i dag, siger Katja Anskjær.

Kurserne indenfor Design, form og farve har været med til at gøre hende stærk i rådgivningen af kunderne.

- Jeg blev klædt på til at sige, hvad jeg synes kunderne skal gøre. Jeg skal selvfølgelig først og fremmest lytte til kunderne, men skal også vise, at jeg har faglighed til at foreslå en bestemt farve, fortæller Katja Anskjær, der jævnligt bliver brugt af andre håndværkere, når der er projekter og opgaver, hvor farverne er i centrum og der for eksempel skal ådres eller marmoreres, fordi hun har fået værktøjer og erfaring til det.


Efteruddannelse løfter alle

Skal Katja Anskjær vurdere, hvad diplomuddannelsen i Odense betyder for hendes forretning med tre malersvende og en lærling, er det det faglige selvværd. Kundekredsen er primært private – og hun har ry for at være god til opgaver med dekoration, tapet og farver.

- Jeg er helt sikkert mere selvsikker i min rådgivning og den måde jeg står frem på og taler om farver. Det er godt at vide noget om farver, når du står overfor kunden, fortæller Katja Anskjær, der også tilbyder sine egne medarbejdere muligheden for at tage på kurser. Men foreløbig har de ikke valgt det.

- Jeg synes efteruddannelse er vigtig, men jeg vil ikke sige, at de skal tage af sted. Desværre er efteruddannelse i Danmark meget blevet et pengespørgsmål – og jeg ville håbe, at flere malermestre satsede på efteruddannelse, fordi vi alle ville blive dygtige og kunne sparre med hinanden, fortsætter hun.

Hun har planer om at skulle på det nye Malerfagets Certificeringsforløb, så hun også fremadrettet kan få opgraderet sine malerfaglige kompetencer.

Uddannelse giver ballast og viden

Malermester Heidi Zilmer fra Odder har selv taget Malerfagets Videregående Uddannelse og undervist på den. Hun er overbevist om, at den største værdi ved efteruddannelsen er, at deltagerne fik ballast, viden og erfaring på byggepladserne.

Heidi Zilmer bruger i dag mange af de værktøjer hun fik, da hun tog Malerfagets Videregående Uddannelse, når for eksempel herregårde skal farvesættes og føres op til den moderne tid uden at negligere historien.

Heidi Zilmer er en stolt bygningsmaler. Hun har løbende uddannet sig – og er i dag i krydsfeltet mellem en håndværker og en kunstner. Hun er ekspert i avanceret dekorationsmaling – og arbejder med guld, marmorering, ådring, designer sine egne eksklusive tapeter og er restaureringsekspert. Hun er også internationalt anerkendt og medlem af Salon – the International Society og Decorative Painters.

Hun blev uddannet bygningsmaler i 1998 og blev diplommaler i 2009, hvor hun bestod med udmærkelse i fagene Design, Form og Farve, Renovering og Virksomhedslære.

- Jeg brugte ti år på at dygtiggøre mig, der hvor der var mulighed for det. Søren Scheffmann, der underviste i Odense, var et fyrtårn af inspiration.

- Han sagde, at det var os, der ville noget med vores fag, som tog uddannelsen. Vi skulle føre faget videre, udvikle det og føre det ind i fremtiden, husker Heidi Zilmer.


Klædt på til at blive mester

Heidi Zilmer, der driver virksomheden Zilmers, fra Odder, er ikke i tvivl om, hvilken værdi Malerfagets Videregående Uddannelse havde for hende og hendes medstuderende.

- Jeg blev klædt på til at blive malermester. I faget Virksomhedslære tæskede vi igennem debet og kredit, AB92 og alt andet. Og i Renovering fik vi kendskab til regler om fredede huse, arkiver, gamle tegninger og stilarter fra forskellige tidsperioder. I Design, Form og Farver var vi igennem Bauhaus, modernismen – og hvad der er vores rolle overfor kunderne, fortæller Heidi Zilmer.

Det blev klart for hende, hvor hun kunne spille sine kompetencer ind. Elektroniske farvesætninger, trends, historien om farver, 3D-moduleringer af rum, stilarter og det, der influerer på moden, politiske forhold som oliekrisen, historiske materialer og bindemidler kom i bagagen.

- Jeg kunne tale i niveau med arkitekter og ingeniører på byggepladserne. Jeg kom op på et helt andet niveau. Som malersvend følte jeg mig ofte talt ned til. Nu fik jeg ballast, viden og erfaring. Og den dag i dag er jeg meget mere sikker, har selvtillid og viden, når jeg møder mine kunder, fastslår Heidi Zilmer.


Trådte i Scheffmanns fodspor

Heidi Zilmer var faglærer på Aarhus Tekniske Skole fra 2004 til 2008. Igen kom Søren Scheffmann til at spille en afgørende rolle for Heidi Zilmer. Under en samtale bad han hende deltage på Design, Form & Farve-holdet 2008-2009. Det blev på mange måder afgørende for hendes karriere. Her var en af opgaverne nemlig at fremstille håndlavet tapet, noget Heidi Zilmer siden har gjort til en del af sin forretning.

Det var også Søren Scheffmann der, som konsulent på en prestigefyldt restaureringsopgave i Aarhus, anbefalede Heidi Zilmer til opgaven. Derfor blev hun selvstændig. Da han senere blev syg af kræft, ville han have hende til at overtage hans undervisning i Design, Form og Farver på Malerfagets Videregående Uddannelse.

- Jeg var fuldstændig i chok og selvfølgelig meget ked af det – han var jo malerfagets store fyrtårn og hans sko var meget store at træde ned i.

- Han ringede til mig og sagde: Du er faglærer – og du kan gøre det her. Jeg havde taget noter under hans undervisning og lærte meget om didaktik, og hvordan man håndterer undervisning. Som faglærer havde jeg altid beundret hans meget passionerede måde at undervise på, siger hun om dengang hun som 31-årig valgte at træde i hans meget store fodspor.

Hun kopierede hans problem- og praksisorienterede undervisning. For eksempel en udsmykningsopgave for en rigtig kunde. Konkurrencemomentet om, hvem der vinder opgaven, gør undervisningen intens. Deltagerne bliver inspireret og løfter hinanden. Hun underviste tre hold – inden hun satsede 100 procent på rollen som selvstændig malermester.

Så malerfagets potentiale gennem diplomuddannelsen

Direktør, formand, oldermand og malermester Per Vangekjær tog et år efter, at han blev malersvend Maler- fagets Videregående Uddannelse i Odense. Han søgte mere viden om sit fag – men vidste ikke, hvad han ville med uddannelsen.

Per Vangekjær beklager, at malermestrene ikke er verdensmestre i at tænke efteruddannelse, men håber at bøtten vil vende igen. Foto Søren Hytting.

Selvstændig malermester i snart 35 år, formand for Danske Malermestre, oldermand i Københavns Malerlaug, formand i Malerfagets Faglige Fællesudvalg, Formand for Håndværkerforeningen i København, bestyrelsesmedlem i DA og næstformand i SMVdanmark – og bestyrelsesmedlem i en række andre organisationer. Per Vangekjær har slået sit navn fast i malerfaget. Men han vidste ikke, at han ville ende der, da han i 1982 startede på Malerfagets Videregående Uddannelse på Odense Tekniske Skole.

- Vi var en af de første årgange, der lærte om farvesystemet NCS (Natural Colour System). Det var lige kommet til Danmark – og vi havde en række store koryfæer som undervisere. Jeg søgte mere viden om det, jeg gik og rodede med. Men alligevel var jeg meget i tvivl om, hvad jeg skulle bruge det til. Jeg tror meget på tilfældigheder, skæbnen og så held, siger Per Vangekjær, der i 25 år har drevet malervirksomheden Aage Møller & Søn A/S i Holte med 20 ansatte. Et gammelt velrenommeret malerfirma fra 1898.

Fra beregner til selvstændig

På svendeskolen i Odense – 1., 2. og 3. svendeklasse – hed det dengang, var der en overbygning med fag inden for den fagligt æstetiske og den merkantile del. De to moduler var diplomuddannelsen, Malerfagets Videregående Uddannelse.

- Tvivlens nådegave fulgte mig og en dag sagde min opmålerlærer, at en beregner i København manglede en medarbejder. Jeg var skrækslagen, fordi jeg ikke var den skarpeste kniv i skuffen til opmåling. Men 10 år efter overtog jeg mit nuværende malerfirma og fik forløst det, jeg havde lært under uddannelsen, fortæller Per Vangekjær.

Han arbejdede nemlig i to år som beregner i Hedehusene, indtil han oprettede et kombineret opmåler- og malerfirma, Københavns Opmålerservice. Det firma kom i kontakt med Aage Møller & Søn A/S, som han endte med at overtage. Derfor tror han på tilfældigheder, skæbnen og en god portion held.

Stort potentiale i faget

Det var på diplomuddannelsen i Odense, et år efter at han var blevet malersvend, at det gik op for Per Vangekjær, hvor mange facetter der er i malerfaget – og hvor stort et potentiale malerfaget har. Men han ser også uddannelsen som en stor udviklingsrejse for ham personligt.

- Det var affødt af, at min mester havde taget uddannelsen og min bror havde været på svendeskole. Mange boede på kollegie, jeg boede i et værelse hos Fru Knudsen, der var ikke nogen lukketid på skolen. Når undervisningen var slut, så arbejdede vi videre, havde voldsomme politiske diskussioner – det var et arnested for vores personlige udvikling, fortæller Per Vangekjær, der stadig har venskaber fra dengang.

Havde ikke den fineste streg

Ånden var, at ingen kunne skøjte henover det faglige – der var eksamener i sidste ende med eksterne censorer. Ud af de 30 elever, der startede, var der kun tre, der gennemførte de to et halvt års uddannelse.

- Der var en høj grad af egenfinansiering, da man ikke kunne få dagpenge på de sidste to moduler. Jeg søgte legater, siger Per Vangekjær.

Han siger uden at blinke, at han nok ikke havde den fineste streg. Der var mange andre med en mere kunstnerisk åre – han var selv mere orienteret mod materialelære, perspektivtegning og farvelære.

- Jeg vidste virkelig ikke, hvad jeg skulle. Jeg gav mig selv mit livs udfordring med opmåling og beregning. Malerfagets prisliste er ikke beregnet til forsimplinger. Jeg gav mig selv to år – og fik den formel- og tegningsforståelse, der gjorde, at jeg kunne etablere mit eget firma, forklarer Per Vangekjær.

Uddannelsens betydning for forretning

Per Vangekjær er ikke i tvivl om, at diplomuddannelsen og hans beregnererfaring har gjort det lettere for ham at springe ud som selvstændig malermester. For når man får styr på opmålingsprincipperne, har du det afgørende fundament for at drive en virksomhed.

- Jeg har ikke skyggen af tvivl om, hvor vigtigt det er at dygtiggøre sig indenfor malerfaget. Bare se på Skills. Vi har lysende talenter derude. De skal have tilbud om at videreuddanne sig. Vi har mange unge, der gennem uddannelse kommer til at se sig selv i malerfaget i en lederrolle, siger Per Vangekjær, der dog også ved, at det generelt ikke er det letteste at få hverken malersvende eller malermestre på skolebænken.

Derfor prøver han også at præge sine egne ansatte til at blive efteruddannet. Men indtil nu må han indrømme, at han ikke har så stor succes med det. Per Vangekjær trøster sig dog med, at der er aktivitet på efteruddannelsen, og han glæder sig over, at der er virksomheder, der har fået sat efteruddannelse på skemaet. Det kan ses på søgninger i MALKOM, Malerfagets kompetencefond.

Islands Brygge 26
2300 København S
+45 32 63 03 70
sekretariatet@malermestre.dk

Asylvej 19
8240 Risskov
+45 86 17 71 99
aarhus@malermestre.dk

Blivmaler.nu Enrigtigmaler.dk MBA Cookiepolitik
41863175-42E1-4253-A928-A4506883BCF5@1x Created with sketchtool. 71E1624B-0CB0-459B-A0A2-15CDB0F08C09 Created with sketchtool.