Følsomme og fællesskabsorienterede
De bliver kaldt for snowflakes, snefnug, fordi de bliver set som sarte og skrøbelige. Det er generation Z, født mellem 1996 og 2012, vi taler om. De tæller efterhånden en fjerdedel af arbejdsstyrken. Men du kan lære at arbejde sammen med dem.
Luk øjnene i ti sekunder og prøv at tænke på et øjeblik, hvor du virkelig har været glad…
Kultursociolog Emilie van Hauen, der er bogaktuel med bogen Generationen, der skal redde verden – med lidt hjælp fra os andre, kigger ud over de knap 80 deltagere på konferencen for medlemmerne af de lokale uddannelsesudvalg og svendeprøvekommissioner.
- Hvor mange af jer tænkte på noget, der havde med økonomi, penge og arbejde at gøre, spørger hun.
Ingen rækker en hånd i vejret.
- Hvor mange af jer tænkte på noget, der havde med fællesskab og andre mennesker at gøre, spørger hun igen, og en skov at hænder ryger i vejret.
- Det sker altid, når jeg stiller det spørgsmål. Det er oplevelser med andre mennesker og fællesskaber, der gør os glade og lykkelige. Det er faktisk også sådan med generation Z, fastslår Emilie van Hauen, der slet ikke er glad for at tale om en generationskløft, for så glemmer vi alt det, der binder generationerne sammen.
- Lad os droppe K’et og i stedet tale om et løft. Vi har alle brug for at være en del af noget, en del af et fællesskab, konstaterer kultursociologen.
Og for at få generation Z med i fællesskabet på arbejdspladsen, var der nogle helt centrale ting, der var vigtige at få med, forklarede Emilie van Hauen.
Den generation er nemlig opdraget til og med familiedemokrati, de er opdraget til at være en del af beslutningerne, de er opdraget til ligeværdighed, og de er opdraget til at være i kontakt med deres følelser og er ikke bange for at udtrykke dem.
- Musikeren Shawn Mendes aflyste hele sin turne i 2022, fordi han følte, han var mentalt udbrændt. Han skrev det på de sociale medier. Tobias Rahim aflyste sin deltagelse i P3-Guld lige før showet skulle i gang. Han skrev åbent, at han havde fået et angstanfald på vej til festen og takkede i opslaget alle, der havde stemt på ham.
- For den generation er sårbarhed en styrke, og de er ikke bange for at udtrykke deres følelser, fastslår Emilie van Hauen.
Og ved siden af at være åbne om deres følelser, havde opdragelsen, hvor de hele tiden er blevet inddraget i beslutningerne, også betydet, at de ikke kunne se sig selv i et hierarki. De så sig selv som ligeværdige.
- De synes ikke en hierarkisk arbejdsplads fungerer, de har ikke respekt for det, de er opdraget til noget helt andet og til at blive taget alvorligt, siger hun.
Før og efter iPhonen
Der er nedslag, begivenheder, i verdenshistorien, der virkelig er alt-ændrende, og hvor man kan tale om et før og efter. Og 29. juni 2007 er sådan et nedslag. Den fredag, den sidste i juni, lancerede Steve Jobs, stifter og direktør i Apple, den allerførste iPhone. Og verden – og generationer – har ikke været de samme siden.
- iPhonen ændrede alt for alle. Du står ikke i køen i Netto i få sekunder, før du finder din smartphone frem og straks er du i en parallel-virkelighed. Vi er konstant tilgængelige, og det skaber uro.
Emilie van Hauen fortalte om sine tre sønner; hun kunne godt skrive til dem uden at forvente et øjeblikkeligt svar. Mens de omvendt forventede et svar inden for 30 sekunder efter, de havde trykket på send-knappen.
- Og hvis du bor sammen med en fra generation Z, så prøv at lægge mærke til en ting… Hvad er det, der sker, hvis de sidder og laver lektier ved computeren? Telefonen ligger åben ved siden af, og notifikationerne vælter ind, hele tiden blinker det.
- Ud over at være følsomme og sårbare, er det den meste fællesskabsorienterede generation nogensinde. De har konstant og hele tiden gang i en tråd med deres venner.
Du får hele pakken
Og så havde iPhonen/smartphonen givet de unge en ny evne; de var opvokset med at udtrykke sig kreativt gennem teknologi og sociale medier, og de var vant til at handle og reagere hurtigt på det, de syntes var vigtigt.
Men det kunne også bruges positivt, mente Emilie van Hauen. For hvis man er en ”cool” arbejdsplads, hvis man respekterer de unge og spørger ind til deres følelser og giver sig tid til at forklare vigtigheden af en given opgave frem for blot at sige ”lav det, nu, og snup en tudekiks, hvis du er utilfreds”, er det ikke kun den ene unge, man ansatte.
- I virkeligheden ansætter I jo hele netværket, alle de kontakter, de unge har og som de deler oplevelser med, får at vide, hvor cool en arbejdsplads, I er. Sker det, får I ikke problemer med at finde nye unge til ledige stillinger.
Og man skulle ikke tro, at man kunne fastholde de unge i en stilling, sådan fungerede det ikke, sagde Emilie van Hauen. Tænk i stedet på tilknytning.
- I skal knytte de unge til virksomheden. Giv dem plads til at være sig selv, inddrag dem i de opgaver, de skal løse, spørg, hvad I kan gøre for at være en god arbejdsplads – og forvent, at de stiller jer spørgsmål. De vil vide, om de kan arbejde sammen jer.
- Og de tager referencer på en kommende chef og arbejdsplads. De følger i langt højere grad personlighed frem for autoriteter. For dem handler det i høj grad om tillid og troværdighed.