Frustrationerne vokser over administrativt bøvl
Tre malermestre siger samstemmende, at det administrative bøvl fortsat vokser i omfang. Danske Malermestres formand ser også med bekymring på den stigende mængde bureaukrati.
Det administrative bøvl er et frustrationsmoment, fordi mange regler kunne gøres mere simple. Man skal være lidt af en multikunstner for at være selvstændig i dag. Dagene bliver længere, og der er mindre tid til at køre ud på byggepladserne. Alle de administrative krav trækker malerfaget i den forkerte retning.
Tre malermestre i større malervirksomheder oplever, at det administrative bøvl fylder mere og mere – og går udover konkurrenceevnen i faget. Malermester Bjarne Kildahl fra Malerfirmaet Kildahl ApS har 30 ansatte med fire på kontoret i Aarhus. En projektleder, en beregner, en kontordame og Bjarne Kildahl selv. Plus han er på trapperne med at ansatte en administrativ blæksprutte fra Aarhus Business School.
- For ti år siden var vi 47 mand, hvor jeg selv og en kontordame en til to dage om ugen, plus en ekstern beregner kunne klare opgaverne. I dag er vi 30 ansatte og har brug for snart fire en halv ansatte på kontoret. Det er til trods for, at omsætningen, de sidste ti år, har været stort set det samme. Omsætningen er ikke vokset væsentligt, men udgifterne til det administrative er. Det er helt tosset med alt det bureaukrati og papir, konstaterer Bjarne Kildahl.
Opgaver udbydes via seks til syv forskellige IT-systemer. Der er forskellige IT-systemer til kalkulation løn, fakturering, kvalitetssikring/drift og vedligehold, ESG og DGNB-byggeri. Der er mange indberetninger, der skal klares i dag.
- Alt kan registreres, der kan tages billeder af alt – og på en byggeplads er der forskellige kvalitetssikringssystemer og afleveringsforretninger, så der bruges mange timer på dokumentation til KS/DV, men også til Danmarks Statistik, Danske Malermestre, kommuner og meget mere. Der er mange irritations- og frustra
tionsmomenter, fordi mange af tingene kunne gøres meget mere simple, påpeger Bjarne Kildahl, der godt kan forstå de malermestre, der trækker i nødbremsen i forhold til at have mange ansatte.
Multikunstner for at agere i digitalt helvede
Han nævner EG Data, som et eksempel hvor medarbejdernes lønninger skal indtastes i tre forskellige systemer og godkendes af både ham selv og en konduktør alle stederne. Tidligere kostede de administrative systemer til firmaet ikke en brøkdel af det virksomheden betaler i dag.
- Det er lidt sindsygt. Vi oplever en form for et digitalt helvede. Tit kan vi ikke nå at implementere nye regler og krav, før det er forældet. Jeg vil sige, at man i dag skal være multikunster, for at være selvstændig malermester, fastslår 53-årige Bjarne Kildahl, der indenfor to til tre år overvejer at fusionere forretningen, indtil nøglerne en dag skal gives videre.
Mindre tid til byggepladser
Malermester Kim Tranegaard fra Malerfirma Mikkelsen & Ludvigsen i Vejle med 40 ansatte oplever også, at byggepladserne rammes mere og mere af bureaukrati. Miljørigtigheden skal for eksempel dokumenteres i et DGNB-byggeri; der skal være styr på materialerne, transporten, antallet af spande, der skal bortskaffes, typen af firmabil og så videre.
-Der kommer hele tiden mange ting fra EU og dansk lovgivning, som vi skal holde øje med. Det er hårdt hele tiden at være opdateret – og det kræver meget personale at få styr på de administrative krav og regler, fortæller Kim Tranegaard.
Et andet eksempel er, at AB18 erstattede AB92, fordi det skulle være mere enkelt. Men meget hurtigt er der alligevel en masse afvigelser og tilføjelserne til kontrakterne, så det er reelt ikke blevet mere enkelt. Og selvom virksomheden også har to fuldtidsansatte på kontoret, som har travlt, kan Kim Tranegaard mærke, at alt det administrative har gjort hans dag længere, og han derfor har mindre til at køre ud til byggepladserne.
Vi skal ikke alle være store
Kim Tranegaard spørger, hvad der blev af det gode arbejdsmiljø på en arbejdsplads. Det føler han ikke, at der er tid til at håndtere længere.
- Det er efterhånden kun attraktivt at være en stor virksomhed. Vi får ødelagt hele vækstlaget i malerfaget, fordi du skal enten købe dig til en, der kan styre virksomheden, eller du skal arbejde i døgndrift. Der går det mest galt for mig, for jeg tror ikke på, at samfundet har godt af, at vi alle bliver store, pointerer han.
Bekymringen for malerfagets overlevelse har malermester Carsten Sørensen fra Malerfirma Carsten Sørensen i Viborg med 70 ansatte også.
- Hovedentreprenørerne kigger udelukkende på den billigste pris, så alle CO2-afgifter og klimatiltag har vi svært ved at vælte over på kunden. Så den traditionelle virksomhed med få ansatte uddør. Mange sager kan vi ikke konkurrere på. Det er typisk de virksomheder med totalentrepriser, der vinder opgaverne, siger Carsten Sørensen, der dog lever med de administrative byrder, fordi det er en præmis for at drive virksomhed. Det er et spørgsmål om at få det til at lykkes på den nemmeste og mest standardiserede måde.
Stort prispres i malerfaget
Det har han økonomi- og administrationschef Sven Erik Larsen ansat til. Hver gang der kommer en ny regel, skriver han ned og gemmer fremgangsmåden – om det er statistiske oplysninger til myndigheder eller Danmarks Statistik, noget regnskabsteknisk eller regler ved at have ansatte.
- Jeg er bankuddannet, men jeg kan godt forstå, at dem, der er dygtige til at male, ikke nødvendigvis har spidskompetencer indenfor IT og alle de tekniske og bureaukratiske krav, det kræver at drive virksomhed i vores verden, hvor det er de små marginaler, der tæller og konkurrencen om priserne er hårde, konstaterer han.
ESG, CO2-belastninger, regnskaber, momsafregninger, årsberetning, refusioner af CO2-afgifter og komplekse akkordudbetalinger til de ansatte. Listen af administrative opgaver er massiv og fylder meget af økonomichefens tid.
- Hver gang vi løfter blikket til en rådgiver på et givent område, så er det for dyrt. Så vi er selv nødt til at orientere os om alle reglerne selv. Det er komplekst at have ansatte og have styr på reglerne, men det er vi nødt til. Det er vores job. Jeg kan på ingen måde se, at der er nogen lempelser nogen steder på de administrative opgaver. Og det store prispres gør mig lidt nervøs på malerfagets vegne. Det trækker i den forkerte retning, påpeger Sven Erik Larsen.
Brug for vækst og udvikling
Formand for Danske Malermestre Per Vangekjær henviser til SMVdanmarks analyse, der tidligere i år afslørede, at bureaukrati koster SMV’erne over 14 milliarder kroner årligt, og at virksomhederne tilsammen bruger mere end 49 millioner timer på bureaukrati om året. Det svarer til flere end 25.300 fuldtidsstillinger.
- Ressourcer, der kunne have været brugt på at skabe vækst og udvikling i danske virksomheder. Nu har Danmark overtaget EU-formandskabet, og har nu virkelig muligheden for at påvirke mængden af love og regler – mængden af det bureaukrati, som allerede Draghi-rapporten fra september sidste år påviste, siger han.
Rapporten var bestilt af EU-Kommissionen og viste, at der fra 2019 og frem til 2024 var vedtaget 13.000 love, regler og direktiver i EU, der påvirkede de europæiske virksomheder og deres konkurrenceevne.