Alle skal tænke ud af boksen
Inge Sommer, indehaver af SCS Lab, og partneren Henrik Boye er bevidste om at arbejde med farver og overflader - og har en ambition om at nå ud til mange slutbrugere. Professionelle såvel som private.
Inge Sommer er en malermester, der er god til at tænke ud af boksen. Hun synes selv, at hun har placeret sig i den sjove del af malerbranchen ved aldrig at koncentrere sig om flyttelejligheder eller nybyggeri. Hun har jagtet kunder, der går op i interiør; hoteller, restauranter, caféer, butikker, private og erhverv, der ikke udelukkende vil have hvide vægge.
Sammen med partneren Henrik Boye, der er gammel farvehandler, er de blevet erfarne og skarpe i farver og overflader i virksomhederne, Malerfirmaet Sommer & Hebeltoft og SCS Lab, i Brøndby. For fem år siden udviklede de KABE spartel, som har bredt sig til hele malerbranchen, arkitekter og indretningsarkitekter – og nu har de kastet sig over microcement fra Spanien. Som grossistled, udviklere og undervisere.
– Vi elsker kunder, der vil have silketekstil-tapeter, microcement med metaller – dem, der ikke bare kræver produkter fra nederste hylde. Vi ser os selv som rådgivere i farver og overflader – og vi er aldrig blege for at prøve os frem, fortæller den daglige leder af virksomhederne, som tæller 16 ansatte, Inge Sommer.
Det nye sort
Når man træder ind ad døren i Priorparken i Brøndby, er man ikke i tvivl om, at det er et sted, hvor der eksperimenteres med det nyeste skud på stammen. Det nye sort, microcement. Gulve, vægge, bordplader, reoler er behandlet med microcement – og stedet har ansat en snedker, der både har undervisningserfaring og er kreativ.
– Vi har fx kunder som Samsøe & Samsøe, som vi har serviceret i en årrække. De ved, at hvad vi end laver i deres butikker, så kommer vi tilbage næste gang og gør det endnu vildere. Her kommer vores nye snedker Heidi også ind i billedet, siger Inge Sommer, der altid har kæmpet for, at hun som maler kommer tidligt ind i processerne som rådgiver i farver og overflader.
Partneren Henrik Boye eksperimenterer og udvikler også på livet løs, for at give kunderne optimale løsninger og muligheder. Han har sit eget laboratorie, hvor flere arkitekter ofte kigger ind.
– Vi vil være skarpe på at inspirere malermestre, arkitekter og indretningsfolk med farver, strukturer, metaller og overflader. Microcement er kommet til landet for at blive – og jeg tror, at det kan være med til at gøre håndværkerne stolte af deres arbejde, for kunderne knuselsker det, påpeger Inge Sommer.
Nytænkning kommer fra os alle
Inge Sommer har tænkt meget over, hvilken type virksomhed, hun vil have. Hun brød sig ikke selv om at få en smørrebrødsseddel med dagens opgaver på, da hun var malersvend.
– Derfor skal medarbejderne her kunne lede sig selv, de skal ikke styres autoritært. Medarbejderne skal være gode til kundekontakt.
– De skal tage ansvar som malere eller andre håndværkere, for de ved, hvad der giver mening ude hos kunderne, siger Inge Sommer, der også har flere medarbejdere, der har været i virksomheden i over ti år.
De, der bliver hængende, er netop dem, der kan lide at gribe kundernes bolde og hele tiden tænker over, hvordan vi kan gøre tingene bedre.
– Vi skal altså alle her i virksomheden løbe med bolden og tænke ud af boksen. Det er det, der gør, at vi er kreative og udvikler os selv og vores forretning. Vi skal hele tiden hjælpe kunderne med at finde de smukkeste løsninger, fastslår hun.
Det første eventyr
For fem år siden udviklede og lancerede Inge Sommer og Henrik Boye KABE Copenhagen, en serie af spartel-produkter i farver. KABE er slået markant igennem på interiørmarkedet. Det har banet vejen for andre sparteltyper – som for eksempel microcement.
– Vi har nu solgt KABE. Det har været en fantastisk rejse med mange oplevelser. Med erfaringerne herfra arbejder vi nu videre med microcement og andet spændende, siger Inge Sommer, der synes det er sjovere at udvikle på nye produkter, end at vækste forretningen til eksport, som KABE-produkterne har potentiale til.
Holder ingenting hemmeligt
Missionen for makkerparret er fortsat at udvikle noget, som alle danskere kan bruge. En del af produkterne skal kunne bruges af private, der ikke har råd til at betale en maler for at gøre arbejdet.
– Ligesom KABE-produkterne var udviklet til at alle, også private, kunne bruge dem, er vi i gang med det samme med microcementen. Med en enkel instruktion skal det lykkes. Vi rammer ind i et marked, hvor alle elsker at prale af noget, de selv har udført, på de sociale medier, forklarer Inge Sommer.
Hun mener, at hvis malerfaget hele tiden kæmper for at holde på hemmeligheder for sig selv, så dør mange. Faget må acceptere, at der er nogle kunder, hvor malerne udelukkende skal gøre bundarbejdet. Resten vil folk selv klare for at spare på pengene.
– Vi må respektere, at nogle kunder selv vil male, fordi de skal holde sig indenfor et bestemt budget. Vi er nødt til at tilpasse os. Derfor arbejder vi for at udvikle microcementen, så kunderne selv kan lave et bord. I stedet for at være fornærmede over, at de ikke vil bruge en fagmand til alle opgaver. Så skaber vi en forbindelse til kunden, som muligvis senere vil have udført en større opgave, hvor håndværkeren må inviteres, og føler de sig godt serviceret, ringer de direkte til os igen næste gang, konkluderer Inge Sommer.