Danske Malermestre
  • +45 32 63 03 70
  • 0
    Indkøbskurv
  • Søg
  • Om Danske Malermestre
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Udvalg
    • Laug og lokalforeninger
    • Lokale uddannelsesudvalg
    • Vedtægter
    • Samarbejdspartnere
    • Bliv medlem
    • Persondatapolitik
    • Politiske mærkesager
    • Mæglingsmænd
    • Charter for samfundsansvar i byggeriet
    • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
    • Nyborg Stævnet
    • Generalforsamling
    • Kurser
    • Medlemsmøder
    • DM i Skills
    • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
    • Nyheder
    • Magasinet De Farver
    • Medlemsbladet
    • Presserum og pressefotos
    • Sociale medier
    • Farveprisen
    • Temaer fra malerfaget
    • Pressebilleder Farveprisen 2022
    • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2023
    • Pressebilleder DM i Skills 2023
  • Log på
  • 0
  • Danske Malermestre
  • Om Danske Malermestre
  • Kurser og arrangementer
  • Presse og nyheder
+45 32 63 03 70
  • Om Danske Malermestre
  • Personale
  • Bestyrelse
  • Udvalg
  • Laug og lokalforeninger
  • Lokale uddannelsesudvalg
  • Vedtægter
  • Samarbejdspartnere
  • Bliv medlem
  • Persondatapolitik
  • Politiske mærkesager
  • Mæglingsmænd
  • Charter for samfundsansvar i byggeriet
  • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
  • Nyborg Stævnet
  • Generalforsamling
  • Kurser
  • Medlemsmøder
  • DM i Skills
  • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
  • Nyheder
  • Magasinet De Farver
  • Medlemsbladet
  • Presserum og pressefotos
  • Sociale medier
  • Farveprisen
  • Temaer fra malerfaget
  • Pressebilleder Farveprisen 2022
  • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2023
  • Pressebilleder DM i Skills 2023

Du smitter med dit humør – især som leder

Når du kommer ind ad døren og ligner en tordensky, så får det dine medarbejdere til at føle, at det er dem, der har gjort noget forkert. Stress og vrede smitter, men det gør lykke og glæde også, siger en sociolog, der har specialiseret sig i social intelligens og det at stoppe følelsesmæssig forurening på arbejdspladsen.

Rens ud i den følelsesmæssige forurening på arbejdspladsen og se resultater på bundlinjen, siger sociolog og forfatter Rikke Østergaard.

Du kommer som chef hæsblæsende ind ad døren og ser meget sammenbidt ud. Men pas på med det, for dine medarbejdere ved ikke, hvem eller hvad, der har smittet dig med dit dårlige humør. Morgentrafikken, en utilfreds kunde, Mette Frederiksen, køen i supermarkedet eller konens måde at smide ting i opvaskemaskinen. Humør og stemninger smitter og skaber følelsesmæssig forurening, der kan skabe dårlig trivsel, stress og lav produktivitet.

Sociolog og forfatter Rikke Østergaard har skrevet en guide ’Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben…’ til at stoppe følelsesmæssig forurening på jobbet. Preben er ikke en bestemt person. Han er i os alle sammen, og han kan både være en medarbejder eller en chef, der gør, at du kommer i dårligt humør.

- Du bliver irriteret over kollegaen, der højlydt spiser gulerødder. Du siger ikke noget til vedkommende, men siger til fire andre, om de ikke også synes, at det er irriterende.

- Selvom de ikke tidligere har været generet af det, så bliver de påvirket af det nu. Det er ligesom hvis du er nyforelsket, så smitter du andre. Det vi fokuserer mest på – det er det, der fylder. Der er jo ingen, der bevidst prøver at gøre andre sure – de gør det ikke med vilje, siger Rikke Østergaard og fortsætter:

- Vi skal derfor tænke over, at stress og vrede smitter, men det gør lykke og glæde også! Vi kan give eller tage energi fra andre. Vores spejlneuroner i hjernen gør, at vi efterligner en, der kommer ind med et smil.

- Kommer der én, der ser sur ud, så tror vi mennesker altid, at det handler om os selv – og så går vi i forsvarsposition og efter ligner det sure udtryk. Vi skal derfor værne om vores egen energi – og huske, at fordi vi giver energi til andre, så mister vi den ikke selv.

Krokodillehjernen tager over

Når vi er i dårligt humør, så er det krokodillehjernen eller reptilhjernen som er cirka 240 millioner år, der styrer – og vi er den dårlige version af os selv. En hjerne i alarmberedskab, hvor vi skulle klare os selv. Den hjerne er ekspert i snævertsyn, fokus, paranoia og mistillid. Vi bliver socialt uintelligente.

- Det er glimrende egenskaber at have, hvis du skal klare dig alene, men ikke hvis du er chef eller en medarbejder, der skal samarbejde med andre. Jeg sammenligner det med, at du er en aggressiv krokodille – for står du overfor en, der er styret af sin reptilhjerne, svarer det til at stå overfor en utilregnelig krokodille, forklarer Rikke Østergaard.

Krokodiller avler krokodiller

Vi har også et nyere center i hjernen med empati som kom med pattedyrene for cirka 200 millioner år siden, som krokodillen og andre krybdyr ikke har. Det hedder social intelligens. Og den har stor betydning for trivsel på arbejdspladsen.

Derfor skal vi tvinge os selv til at lære at smitte hinanden med godt humør og god energi. Den social intelligente leder er opmærksom på dynamikkerne mellem medarbejderne og afdelinger – og ved om det er noget derhjemme, der irriterer og stresser eller det er en af medarbejderne, der med sin krokodilleadfærd smitter andre. Den intelligente leder – eller medarbejder – ved, når krokodillehjernen har taget over.

- Vi kender det med at møde en sur ekspedient eller receptionisten, der ikke hilser. Derfor skal især ledere tænke ekstremt meget over deres adfærd. For medarbejderne reagerer på om de får anerkendelse eller ej. Som forældre eller leder har du en flokførerrolle. Og vi kan styre udviklingen positivt med vores egen adfærd – og være bevidste om, at krokodiller avler krokodiller, konstaterer Rikke Østergaard, som også kalder det, at hjernen bliver hijacket af krokodillehjernen.

Bliv bevidst om energityvene

Vi kan umuligt undgå at blive påvirket af det, vi oplever. Og det påvirker ikke bare os selv, men også andre. Forskning viser, at negative følelser smitter helt ud i tredje led. De nærmeste kolleger og familie og deres venner og familie, selve virksomhedskulturen og den overordnede kultur i Danmark.

Vores hjerne er simpel, den har ikke udviklet sig i 200 millioner år. Den reagerer præcist som den er designet til. Krokodillen sikrer, at vi overlever, når vi bliver trætte, sultne og mister selvbevidstheden.

- Vi har meget følelsesforurening i arbejdslivet, fordi vi stresser over små ligegyldige ting. Vi er underbemandede, løber rundt og trækker vejret hurtigt. Alle bruger krokodillehjernen. Det vil få produktiviteten i virksomheden til at falde, fordi alle smitter hinanden og signalerer, at der er fare på færde, siger Rikke Østergaard, der derfor siger, at vi godt kan påvirke hjernen til at blive bevidst om de små energityve – de små, ligegyldige ting, som dræner os for energi.

Vær ærlige overfor hinanden

Der er mange slags Preben’er. Tag bare opvaskemaskinen på arbejde. Loyale Preben sætter sin kop i opvaskemaskinen, Perfektionist Preben har et helt system til, hvordan tingene skal sættes i opvaskemaskinen, Pyt Preben sætter bare sin kop på bordet, Dominerende Preben mener ikke, at opgaven er vigtig, fordi det ikke er det, vi tjener penge på. Det tager vi senere.

- Når vi spotter det, der hijacker vores hjerner, trigger os, så har vi opdaget nøglen til at gøre noget ved det. Så er det vi skal spørge os selv: Kan jeg gøre noget ved det – eller kan jeg ikke? Vi skal hele tiden huske, at vi som mennesker kan løfte og motivere hinanden, siger Rikke Østergaard.

Bliver du irriteret, når kollegerne holder kaffeklub, mens du taler i telefon – eller du igen får underbukser af ægtefællen i julegave, så vær ærlig.

- Vi kan alle godt lide at være sammen med mennesker, der siger, hvad de mener. Så vi kan selv være med til at skabe en kultur i familien eller på arbejdspladsen, hvor du har tillid til, at familien eller kolleger siger, hvis du gør noget, der irriterer dem, lyder rådet fra Rikke Østergaard.

På den måde kan du som chef eller kollega også advare andre om, at du er nede i dag – og har brug for at blive løftet og motiveret. Så ved de, at dit humør ikke har noget med dem at gøre, og så har de fleste lyst til at løfte dit humør.

Fordele i malerfaget

Rikke Østergaard mener dog, at håndværkere og malerfaget har tradition for at sige det til hinanden, når der er noget, der generer mester eller svende. Men et godt råd er, at der alligevel skal tænkes over, hvordan man siger tingene til hinanden.

- Håndværkere – både mestre og svende – kan være gode til at få sagt tingene hårdt overfor lærlingene, så de ikke synes det er et rart sted at være. For man kan jo godt være ærlig og være gode ved hinanden og løfte hinanden. Det handler om at være bevidst om det, og vide at det ikke er sejt at være hård i tonen, siger Rikke Østergaard.

Desuden er malerne heldige, at de ofte bevæger sig fysisk i løbet af arbejdsdagen – og ikke sidder i et storrumskontor og bliver irriteret over folk, der gnasker på gulerødder, putter forkert i opvaskemaskinen eller aldrig laver kaffe. De er også heldige, fordi deres kunder er forskellige.

Styr de besværlige kunder

I forhold til kunderne er der også malere, der døjer med de besværlige kunder. Derfor er det vigtigt at erkende, hvor meget energi man bruger på de besværlige kunder.

- Som menneske er det jo vigtigt at finde ud af, hvem der stresser dig og dræner dig for energi. Og så skal der siges fra. Her skal malermester tage flokførerstyringen og fortælle kunden, hvordan tingene kører.

- For kunderne føler sig trygge, når du som malermester tager styringen. På den måde undgår du følelsesmæssig forurening, siger Rikke Østergaard, der pointerer, at det kan også være, at de besværlige kunder skal droppes for at skabe bedre stemning og dermed produktivitet i virksomheden. 

Tre enkle smittende regler

  • Husk andres humør sjældent handler om dig.
  • Andre mennesker opfører sig som de gør overfor dig, så længe du giver dem lov.
  • Dit humør smitter andre. Spørg dig selv, hvad du gerne vil smitte med, og hvad du gerne vil smittes af.

Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben...

Bogen, som sociolog, trivsel- og mentalsundhedsekspert Rikke Østergaard har skrevet, giver dig gode råd til, hvordan du både som medarbejder og leder kan stoppe den følelsesmæssige forurening. Det handler om, hvordan vi kan stoppe smitten af dårlig stemning, brok og stress og ændre det til trivsel, motivation og produktivitet, for følelsesmæssige forurening kan ses på alle barometre. Også på bundlinjen. Det handler ikke om at ekskludere Preben, men om hvordan vi får Preben med til festen på arbejdet.

Bevidst om at være en god leder

Malermester Elisabeth Frank Jørgensen driver Gentoftemaleren med sin mand Jacob Jørgensen og er bevidst om at være en god leder, der rummer alle typer ansatte – og ved, at både god og dårlig stemning smitter.

Jeg er ikke i tvivl om at humør smitter. Det gælder både for mig som leder til de ansatte og omvendt. Derfor udtrykker jeg det også, hvis mit humør ikke er i top, så medarbejderne ved, at det ikke handler om dem, siger Elisabeth Frank Jørgensen. Foto Søren Hytting.

Vi vil gerne være gode malermestre som rummer alle typer ansatte. Være de gode ledere, der kan mærke kemien og energierne mellem de ansatte – og derfor går vi meget op i, hvilke opgaver, der passer til de ansatte for at højne trivslen og produktiviteten.

Det siger den ene af malermestrene i Gentoftemaleren, Elisabeth Frank Jørgensen, der sammen med ægtemanden Jacob Jørgensen driver virksomheden med fem ansatte. Tre malersvende og to lærlinge, der især har private og restaureringsopgaver i kundekredsen.

- Vi har haft ansatte der krævede noget mere af vores energi. Når de ikke er her længere, kan man tydeligt mærke, at de øvrige medarbejdere er mere positive. Jeg synes jeg er blevet bedre til at mærke medarbejderne og føle efter, hvad jeg skal gøre for at forbedre stemningen, siger hun.

Det er som malermester svært at have med ansatte at gøre, som ikke brænder for faget eller ikke er tilstede i hverdagen.

- Det er især svært og frustrerende, når det er medarbejdere, som har gode malerfaglige kvalifikationer. Det er svært, når vi kommer med de rigtige opgaver og kan mærke, at de ansatte stadig ikke er tilstede, siger Elisabeth Frank Jørgensen.

Bange for at gøre dem kede af det

Hun er derfor også selv meget bevidst om at være glad, når hun møder ind på arbejde. Og er hun i dårligt humør fortæller hun de ansatte, hvorfor humøret ikke er i top, så de ved, at det ikke handler om dem.

- Jeg er bevidst om, at jeg som mester kan løfte og motivere de ansatte. Jeg gør alt for ikke at lade negativ stemning sprede sig. Jeg prøver at lede dem – selvom de ansatte internt er ret dygtige til at vide, hvem der spreder positiv og negativ energi, siger hun og indrømmer samtidig, at hendes mand er langt bedre end hende selv til at sige tingene direkte til de ansatte.

Hun har en tendens til at pakke tingene lidt ind, fordi hun er bange for at gøre medarbejderne kede af det, mens han er mere direkte. Og hun fornemmer, at de har lettere ved at acceptere hans facon. Til gengæld er de helt enige om, at der aldrig bliver sagt noget for hårdt overfor lærlingene.

Skåner ansatte for besværlige kunder

Malermestrene sørger også for, at de ansatte ikke kommer ud til de besværlige kunder. Især fordi Elisabeth Frank Jørgensen selv har måttet give op over for en kunde.

- Jeg har oplevet en kunde, der var tilfreds med vores malerarbejde, men brokkede sig meget over de andre håndværkere. Det påvirkede mig så meget psykisk til sidst, at Jacob måtte tage over. Det snakkede vi med de ansatte om, fordi vi var hos kunden i næsten et år. Og bagefter blev jeg klar over, at jeg skulle have sagt stop noget før, fortæller hun.

Når lederne i Gentoftemaleren har været ude hos en kunde og skal give tilbud, tænker de grundigt over, hvilke medarbejdere der kan klare at blive sendt ud til de pågældende kunder.

- Vi har ikke besværlige kunder, men mange krævende kunder. Vi er blevet gode til at snakke med kunden om, hvad vi kan og ikke kan, så der ikke kommer misforståelser. Engang imellem kan vi da godt tænke meget over, hvordan arbejdsopgaven kommer til at blive, når vi først er ude at afgive et tilbud, hvis vi kan mærke, at kunden havde mange og høje forventninger til, hvad der kan lade sig gøre. Men som regel ender det altid godt, siger Elisabeth Frank Jørgensen.

Det skal være sjovt at gå på arbejde

Malermester og direktør Martin Holm fra Jørgen Holm A/S Maler- og Hovedentreprenør i Hvidovre overtog malerdelen i farens entreprisevirksomhed for tæt på 15 år siden. Mange af medarbejderne har været i firmaet i 15, 20 og 25 år – måske fordi mottoet er, at det skal være sjovt at gå på arbejde.

Malermester Martin Holm mener, at alle mennesker kan blive sure og kede af det, og at ærlighed er nøglen til det hele. Det er jo godt for alle at vide, hvis der er et sygt barn derhjemme eller andet, der kan gå én på. Foto Søren Hytting.

Op mod halvdelen af medarbejderne i Jørgen Holm A/S i Hvidovre har været i virksomheden mellem 10 og 30 år – og det tager malermester og direktør Martin Holm som et tegn på, at folk kan lide at være i virksomheden, som hans far gjorde til en entreprisevirksomhed med blandt andet udførelse af større hovedentrepriser samt opkøb af ejendomme tilbage i 90’erne.

Det er vigtigt for os, at alle medarbejdere har det godt. Det er ikke, fordi jeg ser mig selv som den store humørbombe, der hele tiden løber rundt og griner. Men jeg joker med folk, for det skal være sjovt at komme på arbejde – både for mine malere og øvrige underentreprenører som murere, elektrikere, vvs’ere og tømrere, siger Martin Holm.

Da Martin Holm overtog Jørgen Holm A/S for godt 15 år siden, kom han til at stå i spidsen for malerforretningen og de 30-35 malersvende og lige så mange udvalgte underentreprenører, som der også er i dag. Og i den periode har der været mange spændende projekter for Jørgen Holm A/S – og masser at smile over også for direktøren.

På jagt efter et smil

Lige nu er virksomheden for eksempel i gang med at afrunde et prestigefyldt arbejde som hovedentreprenør i godt et år på det gamle Astronomiske Observatorium i Botanisk Have, der er ved at blive omdannet til Danmarks nye Pionercenter for kunstig intelligens. Her er 1.600 etagemeter blevet malet med linolie, kalkmaling og limfarver efter gamle malernormer, samtidig med at Jørgen Holm A/S også har stået i spidsen for en grundig sanering og nye gulve, nye el-installationer, nye rørinstallationer, nye pudsede akustik lydlofter og meget mere.

- På et projekt af det omfang, er det vigtigt at kunne holde tungen lige i munden og skabe god stemning blandt alle, konstaterer Martin Holm.

Malermesteren er bevidst om, at humør og stemning smitter – og hans grundholdning er, at den måde du behandler folk på, er den måde, du selv bliver behandlet.

- Er du en sur og uoplagt arbejdsgiver, bliver dine medarbejdere og omgivelser nok også naturligt mere sure og ligeglade. Kommer du derimod med et glimt i øjet med wienerbrød og sodavand, så bliver en grå og trist dag måske en smule bedre. Jeg gør også meget ud af at snakke med de forskellige medarbejdere – og jeg går tit den ekstra mil for at få dem til at smile, siger Martin Holm.

Og han mener også, at håndværkere er gode til at grine lidt af tingene – og som regel er det maleren, man hører med et fløjt.

Du skal kunne sige undskyld

På samme måde er ledelsen i Jørgen Holm A/S også klar over, at stress og vrede smitter. Og realiteten er, at alle dage ikke er en dans på roser. Men der bliver altid renset ud i den følelsesmæssige forurening.

- Når jeg føler mig stresset, er jeg den første til at komme tilbage og sige undskyld, hvis jeg har været gnaven og fået sagt noget, jeg fortryder. Jeg har fået det med at kunne sige undskyld fra min far – det er måden firmaet altid har været drevet på, fortæller Martin Holm.

Der er selvfølgelig også medarbejdere, der indimellem brokker sig. Det tackler Martin Holm også gerne med humor og omvendt psykologi.

- Her må jeg tage sort humor i brug, fordi det er så åbenlyst, når de brokker sig. Det er godt, når de selv kan grine af, at de brokkede sig over for eksempel at skulle rense tapet af i stedet for lærlingen etc. Vi kender de mennesker, der er her – og de ved, at vi godt vil have, at de bliver, siger Martin Holm, der også gerne giver en krammer og spørger til ægtefæller og børn.

Ærlighed er nøglen til det hele

Og den ærlige og ligefremme tilgang går begge veje. De ansatte kan lynhurtigt se, hvis Martin Holm selv har haft en hård nat med vågne børn eller på anden vis fået det forkerte ben ud af sengen.

Lige fra folk bliver ansat i virksomheden, får de at vide, at de skal sige tingene, som de er og ikke gå og holde på noget, som kan gøre dem indebrændt.

- Alle mennesker kan blive sure og kede af det, og ærlighed er nøglen til det hele. Det er jo godt for alle at vide, hvis der er et sygt barn derhjemme eller andet, der kan gå en på. Eller at svendene tager en fridag efter julefrokosten, på grund af tømmermænd i stedet for at lægge sig syge. Det har jeg respekt for – og det tør de ansatte – fordi de ved, at jeg ikke bliver sur, selvom de sætter mig i en kattepine ude hos kunden, forklarer han.

Jeg har lært at sige fra

Malermester Jette Andersen fra Malerfirma J. A. Design i Korsør er særlig sensitiv og kan derfor mærke, hvis hun ikke kan samarbejde med folk eller kunder. Hun er bevidst om, at humør og stemninger smitter både positivt og negativt.

Efter i 21 år at have arbejdet med skolepraktikelever i Slagelse har malermester Jette Andersen lært, at skal være ærlig overfor de unge – og alle andre medarbejdere – ved at gå efter bolden, ikke personen. For ens handlinger kan forbedres. Foto Søren Hytting.

Jeg vil hellere arbejde sammen med mindre dygtige håndværkere og kunder med godt humør end dygtige mennesker med en dårlig attitude.

Malermester Jette Andersen fra Malerfirma J. A. Design i Korsør siger et rungende ja til, at hun har lært at sige fra overfor mennesker, kunder og samarbejdspartnere, der forurener omgivelserne med dårlige stemninger og energi.

- Jeg har fortalt til kunder og samarbejdspartnere, at jeg ikke kan arbejde med dem, fordi vores kemi ikke stemmer overens. En gang kom jeg ud til en ældre dame, hvor sønnen var til stede, da jeg skulle se på opgaven. Han var så sur og aggressiv, at jeg efterfølgende måtte ringe til kunden og sige, at jeg ikke kunne tage opgaven på grund af hendes søns dårlige adfærd. Hun ringede mig op nogle dage senere og spurgte om jeg ville komme, hvis sønnen ikke var der, fortæller hun.

Efter et halvt år ringede sønnen og spurgte hende om hun ville male hans lejlighed i København. Hendes undren var stor, og hun påpegede deres dårlige kemi.

- Jamen vil du ikke bare komme og male min lejlighed, spurgte han. Så vil jeg opholde mig i et sommerhus, imens du maler. Jeg sagde ja til opgaven. Han serverede en frokost, inden han tog til sommerhuset. Det viste sig, at han havde en akademisk uddannelse, men var arbejdsløs. Han beklagede sin bedrevidenhed og adfærd. Jeg takkede for hans ærlig- og oprigtighed, siger Jette Andersen.

Malermester Jette Andersen fra Malerfirma J. A. Design i Korsør er særlig sensitiv og kan derfor mærke, hvis hun ikke kan samarbejde med folk eller kunder. Hun er bevidst om, at humør og stemninger smitter både positivt og negativt.

Humør og arbejdet smitter

Jette Andersen har tidligere haft ansatte, men er i dag enearbejdende malermester, og arbejder også i et team med en designer, maskinmester, ingeniør, tømrer, illustrator, grafisk arbejder, legetøjsleverandør, fotograf og værktøjsassistenter, hvor de især får opgaver i børnehaver.

- Børnene, de ansatte og forældrene oplever en stor positiv ændring i hverdagen, fordi der bliver ryddet op, nye legezoner, nye møbler og legetøj, smukke farver, der skaber ro og hygge. Som en pædagog sagde. Jeg føler, at jeg får et kram, når jeg møder på arbejde, siger Jette Andersen og fortsætter:

- Vi får flere nye opgaver, fordi vi er venlige, fleksible, omstillingsparate og er løsningorienterede. Vi går efter bolden, når vi taler sammen. Målet er at udvikle os. Flere har søgt arbejde i teamet på grund af det glade og positive samarbejde.

Gå efter bolden ikke personen

Korsør-maleren er meget bevidst om, at hun som malermester smitter omgivelserne med sit humør. Det løfter og motiverer os, når andre kommer med positiv energi. Hun har i 21 år undervist skolepraktikelever på Selandia – nu ZBC i Slagelse – hvor hun både har mødt velfungerende elever og elever med udfordringer.

- Når en elev kom ud i en virksomhed og det ikke fungerede, syntes jeg, at det var vigtigt, at malermesteren og jeg ærligt fortalte eleven, hvorfor de ikke matchede virksomheden. Det gav stor respekt at sige, hvad grunden var, så eleven havde mulighed for at ændre sine handlinger.

- Det kunne være noget med adfærd, påklædning, ikke mødestabil, dårlig kemi med svendene eller at deres kompetencer måske ikke var i malerfaget, siger Jette Andersen, der mener, at man skal gå efter handlingen og ikke folks personlighed.

Hun oplevede en dag en hulkende elev, fordi hun ikke kunne finde ud af matematik. Jette Andersen tilbød eleven at møde en time tidligere klokken 7.00, så skulle hun nok lære hende matematik.

- Eleven spurgte: Tror du, at jeg kan lære brøker? Ja, sagde jeg. Jeg tror på dig. Jeg tror, at du er visuel. Næste dag havde jeg en liter mælk, to halve og fire kvarte med. Da timen var gået, sagde eleven: Er det ikke andet...? Nu forstår jeg brøker. Vi fik et godt grin. Hun er i dag malermester, fortæller Jette Andersen.

Afreager ikke på andre

Fordi Jette Andersen er særlig sensitiv, mærker hun med det samme følelsesmæssig forurening på en arbejdsplads.

- Jeg kan mærke på min krop med det samme, hvordan stemningen er. Om det er godt eller dårligt. Og jeg har lært, at når folk er sure og gale, så handler det i bund og grund om, at de selv har noget at slås med.

- Mennesker i ro har ikke brug for at afreagere på andre. Derfor tænker jeg på at forholde mig roligt, tale ordentlig, være nærværende, ærlig og professionel, siger hun.

Hun kan alligevel blive ramt, hvis andres dårlige humør påvirker rummet. Så spørger hun sig selv, hvorfor det rammer hende. Det gælder selvfølgelig også på hjemmefronten. Så siger hun: Hvorfor siger du det? Hvad mener du med det? Hvorfor taler du sådan til mig? Vil du gerne gentage, hvad du sagde? Hun siger, at hun kan høre, at de oplever kommunikationen forskelligt.

Lært at sige fra med alderen

Hun indrømmer også, at hun først med alderen har lært at sige fra overfor dårlig behandling. Da hun var ung var hun en flinkepige. Det bevirkede, at hun ikke var autentisk. Hun skulle da også helt ud over kanten og tage kurser for at lære at sige fra.

- Jeg blev gift og arbejdede sammen med min mand, der var malermester. Det gik godt i starten, men efterhånden fandt jeg ud af, at der var mange skeletter i hans rygsæk.

- Han kunne blive meget vred og kunne være meget tavs. Som min coach sagde: Kan du ikke komme af med din vrede, finder du en, der kan blive din lynafleder. Det var så mig flinkepigen, siger Jette Andersen.

Hun var på kursus i kommunikation i København over længere tid. En aften da hun kom hjem, var manden meget vred, fordi han mente, hun havde fundet en anden i København, fordi hun altid kom så glad hjem. Hun sagde, at han kunne komme med på kurset næste gang, for de måtte gerne invitere gæster.

- Han blev meget overrasket, da jeg tog ham med ind på et 5-stjernet hotel med 110 kursister, der var ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. De var velklædte. Der var knus og kram i grupperne. Gæsterne kom til infomøde i separate lokaler. Da vi kørte hjem, var min mand meget stille. Jeg fik en undskyldning, fortæller hun og fortsætter:

- Så sagde han: Jeg har fundet ud af, at jeg kan være frygtelig dominerende med min tavshed. Nu forstår jeg, at du er glad, når du kommer hjem.

Hendes mand er i dag død, men hun lærte, at kommunikation er en udfordring, vi altid skal øve os på hele livet – og det at blive værdsat af familie, venner, kolleger og omgivelser betyder meget for vores humør og trivsel.

Islands Brygge 26
2300 København S
+45 32 63 03 70
sekretariatet@malermestre.dk

Asylvej 19
8240 Risskov
+45 86 17 71 99
aarhus@malermestre.dk

Blivmaler.nu Enrigtigmaler.dk MBA Cookiepolitik
41863175-42E1-4253-A928-A4506883BCF5@1x Created with sketchtool. 71E1624B-0CB0-459B-A0A2-15CDB0F08C09 Created with sketchtool.