Danske Malermestre
  • +45 32 63 03 70
  • 0
    Indkøbskurv
  • Søg
  • Om Danske Malermestre
    • Personale
    • Bestyrelse
    • Udvalg
    • Laug og lokalforeninger
    • Lokale uddannelsesudvalg
    • Vedtægter
    • Samarbejdspartnere
    • Bliv medlem
    • Persondatapolitik
    • Politiske mærkesager
    • Mæglingsmænd
    • Charter for samfundsansvar i byggeriet
    • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
    • Danske Malermestres Landsstævne
    • Generalforsamling
    • Kurser
    • Medlemsmøder
    • DM i Skills
    • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
    • Nyheder
    • Magasinet De Farver
    • Medlemsbladet
    • Presserum og pressefotos
    • Sociale medier
    • Farveprisen
    • Temaer fra malerfaget
    • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
    • Pressebilleder DM i Skills 2024
    • Pressebilleder Farveprisen 2024
    • Pressebilleder generalforsamling 2024
    • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
    • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
    • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025
  • Log på
  • 0
  • Danske Malermestre
  • Om Danske Malermestre
  • Kurser og arrangementer
  • Presse og nyheder
+45 32 63 03 70
  • Om Danske Malermestre
  • Personale
  • Bestyrelse
  • Udvalg
  • Laug og lokalforeninger
  • Lokale uddannelsesudvalg
  • Vedtægter
  • Samarbejdspartnere
  • Bliv medlem
  • Persondatapolitik
  • Politiske mærkesager
  • Mæglingsmænd
  • Charter for samfundsansvar i byggeriet
  • Skønsmænd
  • Kurser og arrangementer
  • Danske Malermestres Landsstævne
  • Generalforsamling
  • Kurser
  • Medlemsmøder
  • DM i Skills
  • PaintingSkillsAcademy - PSA
  • Presse og nyheder
  • Nyheder
  • Magasinet De Farver
  • Medlemsbladet
  • Presserum og pressefotos
  • Sociale medier
  • Farveprisen
  • Temaer fra malerfaget
  • Pressebilleder Nyborg Stævnet 2024
  • Pressebilleder DM i Skills 2024
  • Pressebilleder Farveprisen 2024
  • Pressebilleder generalforsamling 2024
  • Pressebilleder uddeling af Farveprisen 2024
  • Pressebilleder Danske Malermestres Landsstævne 2025
  • Pressebilleder overenskomst i malerfaget 2025

Den professionelle relation

Når tingene løber af sporet i en virksomhed, skyldes det ofte dårlig kommunikation. Der opstår misforståelser, som ikke bliver redt ordentligt ud. Men går man lidt tættere på vil man opdage, at den virkelige årsag ofte er at finde i relationerne mellem chefen og medarbejderne.

Det er ikke nogen nyhed, at god kommunikation i en håndværksvirksomhed er vigtig. Men går man lidt tættere på, hvad der egentlig er årsagen til, at folk går fejl af hinanden, så vil man opdage, at den ofte ikke er at finde i selve kommunikationen, men i relationen - mellem chefen og medarbejderne eller mellem medarbejderne indbyrdes.
Det fortæller direktør i Human Act, Asger Neumann.

Det bedste værn mod konflikter og forsinkelser af arbejdsgange er den, i ordets bedste betydning, ’professionelle relation’. Den er ikke for privat og præget af følelser, som pludselig kan give bagslag i en presset situation, hvor en deadline er overskredet, eller hvor der skal forhandles løn. Den er heller ikke for distanceret, formel og autoritær.

– I mange af de situationer, hvor det går skævt på arbejdet, skyldes det, at den professionelle ramme omkring relationerne er skredet til enten den ene eller den anden side, siger Asger Neumann, der definerer professionalisme i relationer som ’en bevidsthed om opgaven og rollefordelingen, der ikke forsvinder i pressede situationer’.

– Som professionel kender man sin rolle og sit rum. Man har en klar idé om, hvad det er vi skal opnå sammen, som får lov til at styre relationen. Det sidder på rygmarven.

– Det kan tage sig ligeså forskelligt ud, som mennesker er forskellige, men princippet er altid det samme: Man bliver indenfor rammen af den professionelle relation, fordi man kender grænserne for den. Hvis man har nogle private behov eller problemer, som stikker næsen frem på arbejdet, så bliver de venligt men bestemt parkeret, siger han og uddyber, at private behov gerne må være til stede, men de må ikke blive formålet i en arbejdssammenhæng.


Den ensomme leder

Af samme grund bliver man særligt som chef nødt til at kende sig selv godt nok til at vide hvilke private behov, der har fat i én på arbejdet. Mange ledere udfordres af ensomhed, fordi de ikke er med på holdet, ved han af erfaring. De står alene i forhold til en gruppe, forklarer Asger Neumann.

– Det er en ensomhed, man skal kunne udholde. Man må tage på sig, at relationen mellem mester og medarbejdere er en ulige relation. Hvis jeg er din mester, så er det ikke uvæsentligt for mig, at du står midt i en skilsmisse. Jeg er chefen og skal følge med i, hvordan medarbejderne har det, også på hjemmefronten, i præcis den udstrækning, det får indflydelse på arbejdet.

– Men det er ikke væsentligt for dig, hvis jeg står midt i en skilsmisse. Det kan være helt i orden, at jeg informerer mine medarbejdere om, at det finder sted, men ikke i private detaljer.

– Den regning, man som leder kan komme til af betale ved at gå over de grænser, viser sig ikke lige med det samme. Den kommer først i de skarpe situationer på arbejdet, hvor man pludselig er uenige om noget løn eller skal give en skideballe til den, som man fortalte om sit privatliv i forrige uge. Det er i de situationer, den professionelle relation skal stå sin prøve, siger Asger Neumann.


Lær med venlighed

Mange ledere er forvirrede omkring, hvad der adskiller den professionelle relation fra den private, vurderer konfliktmægler og psykoterapeut Lis Møller, der er forfatter til bogen ‘Professionelle relationer’.

– Privat kan vi vælge hinanden til og fra. Vi kan være sammen, som vi nu synes, det er bedst at være sammen. Derfor er der i det private rum, sammen med ens venner og familie, nogle helt andre muligheder og friheder til at reagere på følelser.

– I den professionelle relation bliver man nødt til at kunne skubbe sine egne impulser tilbage, hvis de ikke er hensigtsmæssige i situationen. Og den, der skal gå forrest med det mindset, er lederen. Mester har magten i relationen til medarbejderne, og med magten følger ansvaret for at være den, der sætter rammen. Det gør man ved at være tydelig, give konstruktiv feedback og ved ikke at lade ens egne følelser styre i en svær situation, siger Lis Møller.

Det kan også være mester, der sætter rammen ved at sige fra, hvis en medarbejder går over stregen. Det var så hertil og ikke længere. Men gør det på en venlig måde. Man kan sagtens være venlig og kontant på én gang, mener Lis Møller:

– "Venlighed” er et ord, der er gået lidt af mode, men jeg vil gerne slå et slag for, at det bliver moderne igen. Det er helt centralt i den professionelle relation, at man løser problemer på en venlig måde.

– Enten lærer vi noget af de situationer, der opstår på arbejdet, eller også taber vi dem på gulvet. Og vi lærer langt bedst noget nyt om os selv, hvis det foregår i en venlig atmosfære.


Vær dig selv

Når først de rigtige rammer omkring relationerne er sat, så går meget af sig selv. Indenfor rammen kan og bør der være et udstrakt frisprog, hvor man kan joke, hygge sig og snakke om ingen verdens ting. Den almindelige omgang mellem mennesker er noget, der bare ’sker’. Man skal ikke tænke så meget over den.

– Smalltalk har fået et dårligt rygte mange steder i samfundet, fordi man forbinder det med noget overfladisk. Men rent faktisk forbinder det os mennesker i fællesskaber.

- Når vi taler om vejret og om hunden derhjemme, minder det os om, at vi deltager i den samme ufarlige virkelighed. Hvis jeg siger til en dame ved busstoppestedet: ’Hvor er det irriterende at busserne altid er forsinkede’, så er hun blevet set som et menneske i verden.

Det er den samme mekanisme, der gør sig gældende på arbejdet, forklarer Lis Møller. Vi ser hinanden, når vi pludrer om ingen verdens ting. Alting bliver normalt.

– I den udstrækning, mester på en afslappet måde kan deltage i snakken mellem medarbejderne om vind og vejr, er det med til at skabe tryghed og tillid.

– Men det er samtidig mesters opgave at være vågen nok til at registrere, hvis der er én i teamet, som har et barn på hospitalet, og at det lige her til morgen er upassende at fortælle sjove vittigheder, fastslår Lis Møller.

Den svære balance

Da malermester Christian Staubo i sin tid startede sin virksomhed op, var det naturligt at gå efter medarbejdere, han kendte godt privat, og som han følte, han kunne stole 100 pct. på. Men i det lange løb begyndte det at give problemer, hvilket dog løste sig selv hen ad vejen.

Det duer ikke, at relationerne i virksomheden bliver så venskabelige, at du ikke er stand til at sætte dig igennem som chef, mener malermester Christian Staubo.

Den naturlige udskiftning har gjort, at der i dag ikke er flere af hans private venner tilbage i Malerfirmaet Staubo.

– Som mester er det nødvendigt med noget distance til medarbejderne. Som mester er det nødvendigt med noget distance til medarbejderne.

Den må ikke blive for stor, men den skal være der. Og det bliver særligt vigtigt, når man passerer fire - fem medarbejdere.

– Er man mindre end det, kan man godt køre som en lille familie. Men lige så snart man bliver flere og begynder at køre med større projekter og tidsfrister, der skal overholdes, så bliver det noget rod, hvis man som chef kender nogle medarbejdere privat og andre kun professionelt.

I dag kunne Christian Staubo ikke drømme om at ansætte nogen, som han var tæt med i fritiden. Han mener, det er er vanskeligt at sige noget på en kontant måde til ens personlige ven. Hvis relationen kun er arbejdsmæssig, er det meget nemmere.

– Man skal selvfølgelig tage masser af hensyn, når man leder sin virksomhed. Men derfor behøver man ikke bringe sig i en situation, hvor man oveni skal tage hensyn til et personligt venskab, siger Christian Staubo, som understreger, at man som mester sagtens kan have nogle virkelig gode personlige forhold til medarbejderne.

– Det er vigtigt at finde den rette balance for, hvor grænsen for det private går. Er der én som har været på hospitalet, så husker jeg at ringe og høre, hvordan det er gået. Sådan skal det være. Medarbejderne skal føle, at de har min opbakning.

– Hvis jeg derimod selv har et problem, så kunne jeg ikke drømme om at gå til mine medarbejdere med det. Der vil jeg til enhver tid vælge samarbejdspartnerne eller andre malermestre.

Det er der, hvor jeg kan være ærlig, slappe af og være i øjenhøjde. Tømmermesteren er jo selv en leder, som står i mange af de samme situationer. Så her gælder det faktisk, at jo mere personlig og tæt forbindelsen er jo bedre. Det er det, som hedder netværk, siger Christian Staubo.


Vi skal kunne hygge os, men...

Malermester Casper Sonqvist har ikke oplevet, at der på den lange bane er kommet andet end bøvl ud af private venskaber i hans virksomhed Casper Maler. Han går i dag så vidt som til direkte at opfordre hans medarbejdere til at passe på med at blive for private med hinanden.

Selvom man skal kunne hygge sig, er der en grænse. Af samme grund lader Casper Sonquist ikke firmafesterne udvikle sig. Firmaet betaler middagen - resten er for egen regning. For som det hedder: Når alkoholen går ind, går forstanden ud.

– Der er dobbelt så stor risiko for at blive uvenner, hvis man også ses i privatlivet. Opstår der en konflikt der, så kan det ikke undgås, at den bliver taget med ind på arbejdet.

I sin egen virksomhed har Casper Songqvist været nødt til at fyre en medarbejder, som havde lånt penge af en kollega – som derfor ikke fik sine penge. En anden medarbejder hjalp en kollega med at få et sted at bo, der hvor hun selv boede. Det endte med, at nogle havde taget af en fælleskasse, og så blev de mere eller mindre uvenner.

- Lad nu vær med at involvere jer for meget med hinanden, fortæller jeg dem. Hvis det bliver til, at nogle helst ikke vil arbejde sammen med den og den på grund af ting, der er sket udenfor arbejdet, så bliver det svært. Havde vi været 50 mand, så kunne jeg bedre sende folk i hver sin retning, men vi er kun 12, siger Casper Sonquist som understreger, at han ikke kontrollerer sine medarbejdere, men blot opfordrer dem til at holde den professionelle distance.

- Naturligvis skal vi kunne hygge os med hinanden, og det gør vi også. ’Er I færdige?’, spørger jeg altid svendene, når jeg ringer til dem – også når jeg ved, de kun lige er begyndt. Så griner vi lidt af det. Så er der én, som er fan af Liverpool, og så skal han drilles lidt med det.

- Vi har alt muligt sjov kørende med hinanden. Men et sted, jeg har trukket grænsen er, at festerne, hvor der bliver gået til den med alkohol, er afskaffet.

– Jeg ved, mange mestre ser anderledes på det, men jeg synes alkohol er en alt for stor risiko, siger Casper Sonqvist, der selv har oplevelser med en lærling, der blev umulig i en grad, så det blev et problem for ham efterfølgende. Og dermed også et problem for de øvrige medarbejdere i virksomheden.

Private venskaber dominerede

I Malerfirmaet Moll har udviklingen været den samme som i Malerfirmaet Staubo, når det handler om medarbejdere, der er gode venner i fritiden.

Nikolaj Moll siger selv, at han ikke kan finde ud af at være en "hård" chef overfor medarbejderne. Det faktum er han sikker på tidligere har kostet på indtjeningen.

I starten dominerede de private venskaber teamet. Men efterhånden, som den naturlige udskiftning har fundet sted, er de blevet erstattet af professionelle relationer, hvor folk ikke hænger ud sammen i fritiden.

Bortset fra at mester Nikolaj Moll mener, at den indenfor rimelighedens grænser alkoholiserede julefrokost kan være en god ventil til at få luftet ting, der har hobet sig op i hverdagen, så har han samme oplevelse som både Sonquist og Staubo. Private relationer blandt medarbejderne bringer mere dårligt end godt med sig.

I karrieren som malermester har Nikolaj Moll generelt været en del i tvivl om, hvordan han har skulle opnå den rigtige balance i relationen til sine medarbejdere.

- Jeg er bare ikke typen, der stiller mig op og råber og skriger til mine folk. Jeg har en akademisk baggrund og ville slet ikke vide, hvordan jeg skulle gøre det. Det er jeg ret sikker på, jeg har mistet en del indtjening på.

Kæft, trit og retning

Mere og mere malerarbejde har fået den karakter, at indtjeningen helt og holdent afhænger af medarbejdernes tempo. Det skal bare køre på en snor, og det kan hurtigt blive til, at kæft trit og retning er den mest effektive måde.

- Det aspekt af ledelse passer så dårligt til min person, at jeg har taget den konsekvens at specialisere mig mere og mere i brandmaling. Specialprodukter er ikke nær så afhængige af et team, der skal arbejde fuldstændig i takt, hvis firmaet ikke skal miste penge på opgaven, siger Nikolaj Moll og fortsætter:

Derfor har jeg både på grund af indtjening og for at få gode professionelle relationer på arbejdet taget konsekvensen og søgt over i en niche.


Ingen kammerateri

Malermester i Erik Dalgaards & CO A/S Michael Sonne har prøvet begge yderpunkter i relationerne til sine medarbejdere.

Som chef får man sommetider ting fortalt fra de ansatte, som man bagefter tænker: Behøvede du at fortælle mig det, forklarer Michael Sonne.

Da han startede firmaet, var det sammen med én svend. Det var dårligt nok til at se forskel på, hvem der var mester, og hvem der var svend. De to var ude og rejse sammen og hinandens bedste venner. I dag er der 50 mand i firmaet, og ingen af dem er blandt Michael Sonnes private venner.

- Vi skal være enige om nogle ting på arbejdet, men vi kommer også til at blive uenige om nogle ting. Derfor må der ikke gå kammerateri i den, for det kan ikke undgås at nogle vil føle, at nogle andre bliver forfordelt. ’Hvorfor er det Lars, der får de gode jobs?’ Den slags kan være meget ødelæggende.

- Alle skal føle, at de får den samme behandling og de samme muligheder. Så hvis den situation opstår, at man som chef har så meget sympati for en medarbejder, at det under andre omstændigheder helt naturligt ville udvikle sig til et venskab, så må man være professionel nok til at lægge lidt låg på, siger Michael Sonne.


Det behøver jeg ikke vide

Endnu en god grund til at holde den nødvendige professionelle afstand, er den store viden, man som mester får om hver enkelt medarbejder, mener han.

- Der kan opstå mange forskellige situationer, hvor man kommer til at kende til medarbejdernes private økonomi eller andre forhold i deres privatliv. Nogle gange fortæller medarbejderne jo også af sig selv meget. Ind i mellem også lidt for meget. Hvor man tænker, ’behøvede jeg nu også at vide det’?

- Det kan også ske, at de fortæller om, hvem de ikke bryder sig om og helst ikke vil arbejde sammen med. Det sker dog kun sjældent. På den ene side er det vigtigt at være imødekommende i de situationer. Så medarbejderne får en følelse af, at hvis der er noget der brænder på, så kan de komme til mig. På den anden side skal man holde sig langt væk fra at deltage i personfnidder. Det kræver til tider lidt elegance, siger Michael Sonne.

Islands Brygge 26
2300 København S
+45 32 63 03 70
sekretariatet@malermestre.dk

Asylvej 19
8240 Risskov
+45 86 17 71 99
aarhus@malermestre.dk

Blivmaler.nu Enrigtigmaler.dk MBA Cookiepolitik
41863175-42E1-4253-A928-A4506883BCF5@1x Created with sketchtool. 71E1624B-0CB0-459B-A0A2-15CDB0F08C09 Created with sketchtool.