Bliv set på facebook
To tredjedele af alle danske virksomheder er ifølge Danmarks Statistik på Facebook, hvor de forsøger at nå ud til kunderne, opbygge forhold og få fat i nye kunder. Ved at slå tingene op på det sociale medie, kommer nyhederne i cirkulation og opnår i heldigste fald en stærk mund-til-mund markedsføring.
Danske Malermestre har mødt en håndfuld medlemmer, som er på Facebook. Nogle er erfarne brugere, mens andre er kommet på for nylig.
”Hejsa alle sammen. Vi var ikke en del af Black Friday, men er nu på vej i julehumør og derfor giver vi hele december 10 % rabat på tilbud på malerarbejde, som skal udføres i januar og februar her i Østjylland. Så skriv herinde eller ring på 21207820, hvis I skulle blive fristet til at få en maler forbi med et rigtigt godt tilbud”.
Sådan lød ordene på malermester John Abild Hansens Facebookopslag en måneds tid før jul sidste år. Han bad Facebook om at booste det gode tilbud, det vil sige, rundsende det til en kreds af potentielt interesserede østjyder. I løbet af den første uge havde 3032 set opslaget. Konkret førte det til en enkelt kontakt med en måske fremtidig kunde, som bad om et tilbud på noget køkkenarbejde.
– Et boostet opslag giver som regel en ny kunde. Det ved jeg, for når jeg får en ny kunde, spørger jeg altid om, hvor de har hørt om mig, og det er næsten altid på Facebook. Jeg synes, at det virker, siger John Abild Hansen.
Han fremhæver, at tjenesten, som er hans primære annoncemedie, er billigt at bruge. Som han siger, bestemmer man selv, hvor meget man vil spendere. Selv bruger han ca. 100 kr. om måneden, hvilket får budskabet rimelig vidt omkring. Princippet er: jo flere penge man bruger, jo flere mennesker kommer annoncen ud til.
John Abild Hansen lægger hver uge nyt indhold ud. Udover gode tilbud er der fotos af igangværende og afsluttede opgaver, præsentation af en ny lærling, Danske Malermestres vejledning i tørretider for underlag i byggeriet, orientering om hackerbesøg på hjemmesiden og om vigtigheden af at bevare håndværkerfradraget.
Er det først og fremmest yngre mennesker, som du får fat i via Facebook-opslagene?
– Nej, det er alle aldersgrupper. Alle er jo på Facebook. Min far på 93 år er også på Facebook, siger malermesteren, som synes, at det er meget nemt at lægge nyt indhold på siden.
Næsten en million visninger
Kent Norre, som startede Nordjysk Malerfirma i Aalborg for tre år siden, er også begejstret for at bruge Facebook.
– Opdateringerne er god reklame, som skaffer kunder ibutikken uden at koste noget. Jeg får mange likes, og på den måde når mine nyheder hurtigt langt omkring. Folk i alle aldersgrupper går på Facebook, når de skal finde en maler, siger malermesteren.
Uden at kende det nøjagtige tal skyder han på, at Facebook har skaffet ham mellem 50 og 100 nye kunder.
Mange andre tal har han derimod helt styr på, for der bliver ført regnskab på Facebook. 27.000 gange er opdateringerne blevet liket, mens – hold lige fast - 996.074 rundt omkring har set den konkurrence, han i efteråret 2017 udskrev om en dags gratis malerarbejde, inkl. materialer.
At blive set kræver ifølge Kent Norre lidt strategi. Bedst er det for eksempel at lægge nyt ud på en regnvejrsdag, så er folk alligevel inde og tjekker Facebook, ligesom det også er godt at lægge ud op til en weekend. Sent om aftenen, når mange er gået til ro, dur derimod ikke.
Strategi alene gør det ikke. Hyppige opdateringer skal der også til. Kent Norre smider godbidder på siden mindst en gang om ugen. Fotos og videoer af før og efter-maleropgaver, en video af firmabilen ude på landevejen for at signalere, at firmaet kommer over hele Nordjylland samt konkurrencer.
En kammerat med eget reklamebureau står for produktionen af videoer og har også stået for logo og hjemmeside.
– Jeg vil gerne have, at Facebook-siden fremstår rimelig prof og tjekket. Det højner troværdigheden, mener han.
Han bruger to-tre timer om ugen på at lave opdateringer og på at svare folk, der kommer med kommentarer.
Personligt touch
Én af dem, der også har god trafik på sin Facebook-side, er malermester Kim Arp. Da han for godt tre år siden startede egen virksomhed i Årre nordvest for Varde, gik han samtidig på Facebook.
Såvel hjemmeside som Facebook fik han en markedsføringskonsulent til at sætte op. Opdateringer klarer han selv. De må gerne være med et lidt hjemmestrikket og personligt touch.
– Det foregår ganske lavpraktisk, når jeg f.eks. laver en lille video af en opgave, jeg er i gang med eller har færdiggjort. Jeg optræder med malerpletter på tøjet og på hænderne, jeg taler mit sædvanlige jyske. Folk kan se, at jeg er på arbejde. De opfatter det, jeg fortæller, som information, ikke som reklame. Det giver troværdighed, mener Kim Arp.
Ind imellem trykker han på boost-knappen for at få en opdatering længere ud. F.eks. lagde han en video ud om en flot facaderenovering af et gammelt hus, som i årtier havde trængt til at blive shinet op. I området er der en del potentielle kunder til den slags opgaver. I løbet af tre dage og en udgift på 750 kr. fik videoen 15.000 visninger, og Kim Arp fik flere forespørgsler på renovering af facader, som han skal ud at kigge på og give tilbud på.
Når han går ind og booster, vælger han selv sin målgruppe. Den er kvinder mellem 25 og 60 år med eget hus. Fordi, som han hævder, ”det er kvinderne, der bestemmer derhjemme”.
Kim Arp anslår, at han bruger et kvarters tid om ugen på at lave opdateringer og tjekke Facebook-siden for kommentarer. Han begrænser sig ikke til fotos og videoer af arbejdsopgaver. Han er heller ikke bleg for at skille sig lidt ud for på den måde at gøre opmærksom på firmaets eksistens.
– Kan en video oven i købet gøres lidt underholdende, er det en stor fordel. Jeg har et stort hipsteragtigt skæg og har fået at vide, at jeg minder lidt om Chili-Claus. Derfor lavede jeg en lille video, hvor jeg spiser en megastærk chili og slutter af med at drikke en masse mælk. Den lille joke gav en masse visninger og kan måske være med til at plante mig i potentielle kunders bevidsthed, så de ringer til mit firma næste gang, de skal bruge en maler, siger han.
Øretævernes holdeplads
Omvendt kan Facebook også være øretævernes holdeplads, hvilket Kim Arp fik at mærke, da han med sin facaderenovering var gået murerne, som ofte udfører dette arbejde, lidt for nær. Både ved at gå ind på deres arbejdsområde og ved i videoen at fortælle om, hvordan han udfører en vandskuring på en anderledes måde end murerne, hvorefter facaden tager bedre imod maling. Det opslag fik malermesteren en rigtig sviner på. Fra en murer viste det sig efterfølgende. Frem for at give råt for usødet tilbage, valgte han at fjerne kommentaren fra sin Facebook-side.
Kim Arp opdaterer rigtig tit. Han tager konsekvent fotos af alt arbejde.
– Så folk kan se, at vi laver stort set alt. Også kirkearbejde. Menighedsrådsmedlemmer er også på Facebook, de liker måske et opslag, og deres Facebook-menighedsrådsvenner i et andet sogn ser, hvad jeg kan. Derved breder kendskabet sig som ringe i vandet.
Kim Arp bruger udelukkende Facebook i sin annoncering.
– En annonce i den lokale avis koster 2500 kr., den ses kun lige den ene dag. Effekten er for ringe. Telefonbogen bruger folk stort set ikke mere, når de skal finde en maler. Så selvfølgelig skal vi være på de sociale medier.
Husker de positive historier
Hos Malerfirma Helge & Michael Jørgensen i Aarhus er man også opmærksom på værdien af at bruge Facebook i markedsføringen. Susanne Jørgensen, gift med Michael, står for firmaets administrative opgaver, herunder Facebook-siden. Hun sørger for nyt indhold en eller to gange om ugen.
– Vil man være med som virksomhed, skal man være til stede, hvor kunderne er. På Facebook oplyser vi om, hvad vi laver, og vi viser fotos og videoer af opgaverne. Vi husker at nævne de positive fortællinger. At vi f.eks. har været ret meget i medierne på grund af vores sociale indsats, hvor vi har taget flygtninge ind i praktik. Op til kommunalvalget havde vi besøg af Aarhus-rådmand Bünyamin Simsek, som engang har været arbejdsdreng hos os. Besøget gav omtale i de lokale medier, og jeg lagde fotos og links ud på Facebook-siden.
Siden har næsten 900 følgere. Om den direkte genererer kunder, kan Susanne Jørgensen ikke svare klart ja eller nej til.
– Men jeg tror, at Facebook giver nye kunder. Ind imellem nævner de, at de har lagt mærke til os på Facebook. Der er en eller anden form for genkendelsesmekanisme, så når folk har set os der, er det måske os, de kontakter, når de skal bruge en maler.
Indehaver af Majbritts Malerfirma i Tarm, Majbritt Dueholm, kom allerede for ti år siden på Facebook med en privat profil. Hun tøvede derimod længe med at oprette en firmaprofil.
– Mest fordi jeg var nervøs for, at nogen skulle mukke over et eller andet og komme med negative kommentarer. Men det har vist sig at være en helt ubegrundet skepsis. Ingen har brokket sig. Tværtimod har firmaet fået fem stjerner fra meget tilfredse kunder, fortæller malermesteren, som oprettede en firmaprofil for fire år siden.
Hun lægger nyt ud næsten hver dag. Fotos af arbejdsopgaver, servicemeddelelser om ferielukning, fotos fra deltagelsen i årets lokale julemesse, årets farve fra Dyrup, nye tapeter i forretningen og så videre. Hun synes, det er nemt at gøre, og opstår der et eller andet teknisk problem, henter hun hjælp hos sin datter.
Skaffer Facebook nye kunder?
– Det tror jeg ikke. Men jeg ved, at mange har været inde at kigge på billeder, når jeg kommer ud til dem. Kunderne er glade for at følge med i, hvad der sker i firmaet, siger Majbritt Dueholm, der overvejer at booste nogle af opslagene for at få dem ud til en bredere kreds.
Tekst Birgitte Søes Rasmussen og foto Brian Rasmussen og Søren Hytting