Skarp kritik af store kunders betalingsvillighed
Det er under al kritik, at virksomhederne ikke kan få betaling for deres arbejde inden for en rimelig tidsfrist. Nogle malerfirmaer oplever, at deres erhvervskunder opererer med betalingsfrister på helt op til 120 dage. Det udfordrer virksomhedernes økonomi og drift, når kunderne på den måde udskyder betalingen af fakturaer i noget, der ligner en uendelighed.
Kritikken af erhvervskundernes manglende vilje til at betale deres regninger med bare en rimelig tidsfrist blev rejst af formanden for Danske Malermestre, Per Vangekjær, da han aflagde sin mundtlige beretning på branche- og arbejdsgiverorganisationens generalforsamling tidligere i dag. Beretningen blev aflagt på Hotel Alsik i Sønderborg i overværelse af godt 100 oldermænd og formænd fra arbejdsgiverorganisationens 32 laug og lokalforeninger.
- Det er simpelthen ikke i orden, at vi skal agere bank for vores erhvervskunder, fastslog Danske Malermestres formand.
Per Vangekjær konstaterede, at små og mellemstore virksomheder på europæisk plan havde tilgodehavende hos deres kunder svarende til Finlands BNP. Og at kun Bulgarien lå dårligere end Danmark, hvad angik den gennemsnitlige betalingstid af små og mellemstore virksomheders fakturaer. Og han opfordrede til dansk støtte til et netop fremsat EU-forslag om en fælles europæisk betalingsfrist på 30 dage.
Kritikken af, at der er tale om en manglende vilje til en fair betalingsfrist over for leverandører baserede Per Vangekjær på den kendsgerning, at Københavns Kommune netop havde besluttet at forkorte sine betalingsfrister til kommunens leverandører.
- Som økonomi betragtet er kommunen med sine over 600.000 indbyggere og mere end 45.000 ansatte bestemt heller ikke nogen lille spiller. Og hvad gør man i København? Jo, kommunen har netop forkortet sine betalingsfrister, så virksomhederne får deres betaling fra kommunen indenfor gennemsnitligt 5-6 dage i stedet for 30 dage, hvad der jo også må siges at være relativt hurtigt.
- Så der er absolut ingen undskyldning for at udskyde betaling af fakturaer i flere måneder. Det er alene et spørgsmål om vilje, fastslog han.
For yderligere kommentarer kontakt Danske Malermestres formand, Per Vangekjær, på telefon 2094 0790.