Onlineundervisning skal suppleres med konkrete opgaver i virksomhederne
Malerfagets Faglige Fællesudvalg vil tage fat i landets erhvervsskoler og sørge for, at der er en plan for online-undervisningen, hvis der kommer en tredje bølge af corona-pandemien, eller hvis en anden pandemi skulle blive en realitet. For eleverne skal være mere i kontakt med virksomhederne.
Landets erhvervsskoler har været kreative i deres arbejde med at holde nye bygningsmalerelever til ilden gennem online-undervisning. Men Malerfagets Faglige Fællesudvalg opfordrer nu alligevel til, at skolerne får et beredskab til en eventuel tredje corona-bølge eller en ny pandemi i fremtiden. Derfor vil udvalget hive fat i skolerne for at arbejde på en model, hvor online-undervisningen kombineres med konkrete opgaver i virksomhederne.
- Vi vil som arbejdsgivere hellere have eleverne ude i virksomhederne, end at de sidder derhjemme med online-undervisning hele tiden. Skolerne har været gode til at sende pakker ud til eleverne med materialer under nedlukningen, men det er jo aldrig lige så godt, som at være ude i en virksomhed og få den praktiske undervisning der, siger formand for Danske Malermestres uddannelsesudvalg og medlem af bestyrelsen i Malerfagets Faglige Fællesudvalg Jørgen Larsen.
Kigge på uddannelsens målpinde
Er der noget i uddannelsen, der er svært at lære virtuelt, som kan bygges ind som praktik i virksomhederne? Malerfagets Faglige Fællesudvalg vil sammen med skolerne nærstudere maleruddannelsens målpinde for at finde ud af, hvor meget undervisning der kunne foregå i virksomheden, så eleverne sikres en praktisk forståelse af malerfaget i kombination med den teoretiske online-undervisning på hovedforløbet og grundforløbet af bygningsmaleruddannelsen.
- Vi kan ikke have en uddannelse med nissemaling. Det er bedre at møde op i virksomheden og sætte tapet op, få en pensel i hånden og øve sig på de tre fyldningsdøre, som malermesteren har stående på værkstedet, end at eleverne sidder med en lille plade derhjemme og maler. For virksomhederne, eleverne og skolen vil det betyde, at vi ikke taber eleverne, der jo netop har valgt en håndværkeruddannelse, fordi de kan lide at bruge hænderne, siger Jørgen Larsen fra Malerfirmaet Jørgen Larsen i Brande.
Malerfagets Faglige Fællesudvalg ved godt, at der ligger et længerevarende arbejde i projektet, da der er mange ting, der skal med i ligningen for eksempel refusionsmidler og AUB-midler.
Malermestrene skal tage ansvar
Uddannelseschef Niels Håkonsen i Danske Malermestre mener, at bygningsmaleruddannelsen skal moderniseres i det hele taget, så skolen bliver langt mere integreret i praktikdelen.
- Malermestrene skal selvfølgelig tage mere ansvar for uddannelsen, hvis praktikdelen bliver langt mere integreret i bygningsmaleruddannelsen. De kan ikke bare gemme sig bag, at skolen ikke gør nok, påpeger Niels Håkonsen.
Jørgen Larsen er enig:
- Jeg tror også, at landets malermestre er klar til at påtage sig et ansvar for at få eleverne bedst muligt uddannet. Ingen malermestre er interesseret i elever, der ikke lærer noget. Derfor er jeg helt sikker på, at de også gerne vil være med til at løse det her.
Det bliver Malerfagets Faglige Fællesudvalgs opgave at få koblet erhvervsskolerne sammen med virksomhederne i det videre arbejde, så der bliver lavet et backup-program, hvis Danmark kommer ud i en lignende krise igen.