Ny hjælpepakke udmøntet af folketinget
Det forventes at den nye hjælpepakke kommer til at koste 40 mia. kroner, men dette beløb er højst usikkert. Det bliver formentlig meget mere, og folketingets partier har også udtrykt en samlet vilje til at bruge det, der skal til.
- Det er en stor glæde at se alle folketingets partier lægge det dagligdags fnidder til side og sammen stå bag om dette vigtige initiativ. Det gør en stolt af at være dansker, og regningen må så tage bagefter. Jeg forstår dog ikke hvorfor man har valgt at afgrænse den midlertidige kompensationsordning for selvstændige til virksomheder med op til 10 ansatte. Vi har mange medlemmer, der har flere ansatte end det, og som også er i en meget svær situation, siger Danske Malermestres direktør Ole Draborg.
De to generelle støtteordninger er følgende:
1. Midlertidig kompensationsordning for selvstændige
Ordningens målgruppe er selvstændige, hvis virksomhed som konsekvens af COVID-19 forventer at opleve omsætningstab på minimum 30 procent. Det er samtidig en betingelse for at opnå støtte gennem ordningen, at virksomheden i gennemsnit har haft en omsætning på mindst 15.000 kroner pr. måned i en forudgående periode.
Ordningen er forbeholdt virksomhedsejere, der har mindst 25 procent ejerskab og arbejder i virksomheden. Den selvstændige og virksomheden skal være registreret i CVR- og CPR-registrene for at være omfattet. Virksomheden må maksimalt have 10 fuldtidsansatte. Virksomheden skal have været registreret senest den 1. februar 2020.
Kompensationen vil udgøre 75 procent af det forventede omsætningstab i perioden sammenlignet med den gennemsnitlige omsætning i seneste regnskabsår. Kompensationen kan dog maksimalt udgøre 23.000 kroner pr. måned (pr. CPR-nummer, hvor der er flere ejere). Såfremt den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle, hæves loftet for den maksimale kompensation med 100 procent, svarende til 46.000 kroner. Kompensationen er skattepligtig.
Den midlertidige kompensationsordning for selvstændige vil gælde fra 9. marts til 9. juni 2020. Virksomhedsejeren kan være omfattet af ordningen i maksimalt tre måneder.
Virksomhederne vil ikke kunne få dækket de samme omkostninger fra flere forskellige støtteordninger indført som følge af COVID-19.
2. Midlertidig kompensation for virksomheders faste udgifter
Der er tale om en ordning, hvor virksomheder kan få godtgjort dokumenterbare faste udgifter, herunder fx husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter i en periode (fx leasing), hvor virksomhederne er udsat for en stor omsætningsnedgang.
Der lægges konkret op til, at en andel af de faste udgifter kompenseres efter følgende trappe:
- 80 procent, hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100 procent.
- 50 procent, hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80 procent.
- 25 procent, hvis omsætningsnedgangen har været på 40-60 procent.
Virksomheden sender en revisorpåtegnet opgørelse over forventet omsætningsnedgang i perioden fra 9. marts til 9. juni som følge af COVID-19. Virksomheden bekræfter med tro og love, at omsætningen er faldet. Dernæst udbetaler Erhvervsstyrelsen kompensationen. Der gennemføres løbende stikprøvekontrol og ved udgangen af perioden kontrolleres omsætningen på baggrund af momsindberetninger, herefter vil der ske en efterregulering svarende til det faktiske omsætningstab.
Udbetaling af kompensationen vil indebære et relativt stort element af manuel sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen. For at nedbringe administrations- og kontrolomkostningerne i Erhvervsstyrelsen vil administrationen primært være baseret på revisorpåtegnelse af virksomhedernes oplysninger, hvilket medfører udgifter til revisionserklæringer. Revisorerklæringen vil endvidere reducere risiko for svindel med ordningen. Der kan ydes 80 procent støtte til udgiften for revisorpåtegnelsen, såfremt en ansøgning udløser kompensation.
Der kan ikke ansøges om kompensation, hvis de faste udgifter udgør mindre end 25.000 kr. i perioden. Der kan maksimalt opnås kompensation for 60 mio. kroner pr. virksomhed i perioden.
Hent Faktaark Aftale om COVID-19-initiativer her
Kontakt Ole Draborg for en kommentar på telefon 40851141