Danskerne skal beholde flere af deres egne penge
1. I Danske Malermestre har vi lavet flere analyser blandt medlemmerne, der viser at boligjobordningen et meget effektivt våben mod sort arbejde i malerfaget. I dag er der fortsat fradrag for udvendigt malerarbejde, men da ordningen også omfattede indvendigt malerarbejde meldte medlemmerne tilbage, at det sorte arbejde forsvandt fra malerfaget.
Går I ind for at det indvendige malerarbejde kommer tilbage i ordningen? Går I ind for at beløbsgrænsen hæves til eksempelvis 40.000 kroner? Går I ind for en samlet beløbsgrænse for service- og håndværkerydelser?
- Vi skal selvfølgelig sætte ind overfor sort arbejde. Men i stedet for øget bureaukrati med at indkræve skat med den ene hånd og indføre eller skrue op for fradrag for specifikke ydelser med den anden, vil Liberal Alliance hellere, at danskere i beskæftigelse får lov til at beholde flere af deres egne penge. Penge som blandt andet kan bruges på indvendigt og udvendigt malerarbejde, eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at danskerne i højere grad får muligheden for selv at købe de ydelser, som de finder relevant.
Derfor har vi i vores 2030-plan afsat midler til blandt andet at sikre, at man ikke skal betale skat af de første 7000 kroner man tjener hver måned og sikre, at man maksimalt betaler 40 procent i skat af resten ved en afskaffelse af topskatten.
Vores 2030-plan betyder, at en almindelig lønmodtager (LO-arbejder) får 19.500 kroner mere til sig selv om året. For en LO-familie er beløbet 38.800 kroner. Desuden har vi afsat penge til at sænke selskabsskatten til 12,5 procent.
2. Siden 2005 har tilbudsloven alene omfattet offentlige bygherrer og offentligt støttede byggerier. Tilbudsloven begrænser blandt andet antallet af underhåndsbud, man kan indhente, og fastsætter regler for, hvorledes en licitation afholdes. Det betyder, at alle andre kan indhente lige så mange tilbud, som de har lyst og på den måde der har lyst, hvilket medfører meget store omkostninger hos mindre og mellemstore håndværksvirksomheder. En analyse lavet af Bygningsstyrelsen i 2012 pegede på, at byggevirksomhedernes omkostninger ved at give tilbud udgjorde 5 procent af omsætningen eller mere end seks mia. kroner årligt.
At omkostningerne er store er egentlig ikke så vanskeligt at forstå, hvis man overvejer følgende eksempel: Hvis vi antager, at seks hovedentreprenører ønsker at byde på et offentligt byggeri, og byggeriet involverer fem fag, der alle indbydes som underhåndsbud, så kan op til seks gange fem gange fire - altså 120 håndværksmestre - blive opfordret til at afgive underhåndsbud. Og hertil kommer de underhåndsbud, som underentreprenørerne indhenter, plus alle de tilbud, som skal indhentes fra leverandører af materialer, stilladser mm. Og det er vel at mærke i en situation, hvor byggeriet er omfattet af tilbudsloven.
Går I ind for at tilbudsloven også kommer til at omfatte private bygherrer? Går I ind for at tilbudsloven skal omfatte alle underentreprenører og ikke kun den entreprenør, der giver tilbuddet til bygherren?
- Liberal Alliance har ingen politik på, hvorvidt tilbudsloven også skal omfatte private bygherrer.
3. Der er desværre mange problemer med sort og illegalt arbejde i byggeriet, hvad eksempelvis optrevlingen af ”Operation Greed” er et eksempel på. Det presser de mange, lovlydelige virksomheder, når der ikke konkurreres på lige vilkår.
Går I ind for at øge bevillingen til SKATs, Arbejdstilsynets og Politiets fælles indsats på landets byggepladser?
- Sammen med de øvrige regeringspartier har Liberal Alliance været med til styrke indsatsen mod sort arbejde. Senest er der, på baggrund af anbefalinger fra en parlamentarisk arbejdsgruppe, indgået en politisk aftale, der giver skattemyndighederne bedre muligheder for at begrænse og kontrollere den sorte økonomi. Desuden ligger det os meget på sinde, at al konkurrence skal foregå på lige vilkår.
4. Danske Malermestres medlemmer og mange andre mindre virksomheder har i 2018 arbejdet meget med at forstå de nye GDPR-regler, og mange har brugt uhyrlige summer på advokater og andre, der har hjulpet dem med at udarbejde de nødvendige dokumenter. Desuden har den rådgivning, man kunne have forventet fra offentlige myndigheder været ganske ikke-eksisterende.
Der er ingen af Danske Malermestres medlemmer, der nogensinde har været i farezonen for at få deres persondata misbrugt eller som kunne forestille sig at misbruge disse data. Derfor er det for os at se skønne spildte kræfter.
Vil I arbejde for at små og mellemstore virksomheder fritages fra GDPR-reglerne eller underlægges lempeligere regler end store, multinationale virksomheder?
- Som reglerne er i GDPR-forordningen fra EU, er det ikke muligt fra nationalt hold at undtage specifikke erhverv for forordningens regler.
5. Alle medarbejdere er berettiget til to G-dage i forbindelse med fratrædelse, hvis betingelserne for at modtage G-dage i øvrigt er opfyldt. Disse er blandt andet at medarbejderen er medlem af en a-kasse på tidspunktet for fratrædelsen og at medarbejderen inden for de sidste fire uger har været beskæftiget arbejdsgiveren i mindst 74 timer.
G-dage ses af mange arbejdsgivere som en hindring for at ansætte personale på prøve eller i et planlagt, kortere ansættelsesforløb. G-dagene for medarbejdere i et ansættelsesforhold med en varighed på under tre måneder var under udfasning og skulle efter planen have været afskaffet fuldstændigt pr. 1. januar 2018. Dette blev dog ikke en realitet.
Vil I arbejde for at G-dage som planlagt afskaffes for ansættelsesforhold under tre måneder?
- Liberal Alliance ser gerne, at G-dagene for ansættelsesforhold under tre måneder afskaffes. Vi har et fleksibelt arbejdsmarked, men G-dagene er med til at gøre arbejdsmarkedet mindre fleksibelt, fordi det en skat på opsigelser, som gør det mere besværligt at sige medarbejdere op, når der er brug for det. Desuden besværliggøre G-dagene korte ansættelser, eksempelvis vikarjobs.