Debatten var livlig, da S-borgmester Kirsten Jensen fra Hillerød, det konservative folketingsmedlem Mads Andersen, malerelev Isabella Christensen, formand for Malerforbundet Kresten Vendelboe og formand i Danske Malermestre Per Vangekjær, drejede PRAKTIKPLADS-HJULET i dag.
Udover PRAKTIKPLADS-LYKKEHJULET var målet også at vise Folkemødegæsterne, at de unge, der kan se sig selv i malerfaget, har garanti for en praktikplads, hvis de har evnerne.
- Vi har besluttet at have en praktikpladsgaranti, så alle de unge, der har evnerne og lyst til at være i malerfaget kan få en læreplads. Vi kan ikke garantere, at praktikpladsen ligger lige ved siden af bopælen, men vi har malermestre, der tager ansvaret for at sikre faget i fremtiden, hvor vi kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft, sagde Per Vangekjær.
Livlig debat om lærlinge og erhvervsskoler
Panelet kom ind på, hvad der motiverer de unge for at vælge en erhvervsuddannelse – og hvordan erhvervsuddannelserne kan gøres mere attraktive. Der blev talt om, hvad virksomhederne selv bør gøre for at sikre sig et fremtidigt veluddannet rekrutteringsgrundlag.
- Virksomhederne har for travlt til at få tænkt strategi og fremtidig overlevelse ind i hverdagen, så I skal som brancheorganisation hjælpe virksomhederne. Vi oplever i det nordsjællandske, at der kan være svært at matche de ledige praktikpladser med eleverne, sagde Kirsten Jensen, der er socialdemokratisk borgmester i Hillerød.
Og K-byrådsmedlem i Køge og folketingskandidat Mads Andersen supplerede:
- Det vigtigste er, at malermestre får hjælp fra kommuner og brancheorganisationen til at skaffe flere elever. Og så hjælper det jo, at I i malerfaget har jeres praktikpladsgaranti. Det er det, der skal til.
Formand for Malerforbundet Kresten Vendelboe sagde, at arbejdsgiverne er forpligtet til at hele tiden at være attraktive overfor nye friske elever. På den måde kan branchen også undgå, at der er mange udenlandske malere, der ikke kan tale med Hr. og Fru Jensen.
Ny hvervekampagne præsenteret
Det Faglige Fællesforbund, hvor både Danske Malermestre og Malerforbundet er repræsenteret, har i samarbejde med CompanYoung arbejdet på en ny hvervekampagne, som går i luften til august.
CompanYoung, der er specialister i tiltrækning og rekruttering af unge, er i gang med at relancere hjemmesiden blivmaler.nu og materialer, der skal tiltrække de unge. Der var i dag også premiere på betaversionen af film, der skal indfange de unges interesse.
- Samfundet skriger på unge, der vil håndværksfagene, og der er gjort mange forsøg på at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. De vælger måske gymnasiet, fordi de er bange for, at de ikke kan få en praktikplads. Derfor giver vi en garanti. Og med de nye hvervefilm vil vi vise, hvor spændende malerfaget er, siger Per Vangekjær, der også er formand for Det Faglige Fællesudvalg.
Kampagnen ’Det ses i detaljen’ skal vise uddannelsen og arbejdet som maler, der kræver sans for form, farver og design.