Billedkunstner superglad for årets farvepris
Billedkunstneren Ruth Campau modtog i dag Danske Malermestres Farvepris. Prisen blev i år uddelt for 20. gang, og Ruth Campau modtog prisen for et stort udsmykningsprojekt på Hvidovre Hospital.
Værket, “Handwoven Stories from the Colorfields Makes the Blanket Warm” strækker sig over 650 kvadratmeter - fire centre i det oprindelige hospital samt en høj væg i panoptikonet i den nye, store udvidelse af det eksisterende hospital. Den 43.000 kvadratmeter store udvidelse af hospitalet, Center A, der er tegnet af arkitektfirmaet Schmidt, Hammer og Lassen, blev indviet i oktober sidste år.
- Jeg er superglad for at modtage Farveprisen - det er en stor ære. Det betyder ligesom noget, at nogle andre end hospitalet, som har købt og betalt værket, har fået øje på udsmykningen, anerkendt det og fundet det fint og værdigt til en pris.
- Det er en anerkendelse fra fagfolk, som interesserer sig for alt det med farve, farveblandinger, farvesammensætninger, udfordringer, begrænsninger og så videre.
- Så tusind tak til komiteen bag Farveprisen, som har valgt mig ud blandt mange andre, sagde Ruth Campau ved prisoverrækkelsen, der fandt sted foran en del af det store værk – i panoptikonet i den nye tilbygning til hospitalet.
Ruth Campau har arbejdet på værket til Hvidovre Hospital siden 2015, hvor Region Hovedstaden og Hvidovre Hospital udarbejdede en kunststrategi og udskrev en konkurrence om en totaludsmykning, som skulle binde det gamle og det nye hospital sammen.
Og netop det faktum, at værket er skabt over flere år, men ikke desto mindre evner at binde både det gamle Hvidovre Hospital sammen med den nye tilbygning, er udslagsgivende for tildelingen af årets farvepris. Det sagde formanden for komiteen bag prisen, Danske Malermestres formand Per Vangekjær, ved overrækkelsen.
- I sig selv er der tale om et fantastisk flot og spændende værk. Den måde, som Ruth Campau arbejder på, giver et helt usædvanligt udtryk. Der er en stoflighed i malerierne, som næsten tvinger beskueren til at lade sine fingre mærke de markante strøg.
- Men det, som vi i komiteen for alvor faldt for, var, hvordan kunst og farver kan forbinde nyt og gammelt over tid. Hvordan Ruth Campau får hele hospitalet til at føles som ét. Det er virkelig imponerende, og en flot signatur for såvel hospitalet som kunstneren.
At hun blev vinder af årets Farvepris, så Ruth Campau også som en bekræftelse af, at Hvidovre Hospital havde valgt rigtigt, da hospitalet i sin tid gav hende opgaven med den store totaludsmykning.
- Og måske bliver de også bare lidt mere stolte af deres hospital. Hvis bygherren er glad og stolt over mit kunstneriske bidrag, har jeg jo skabt en positiv og helende energi til stedet og til dagligdagen på hospitalet, og det er jeg glad for.
- Jeg tror jo på, at kunst kan skabe overskud, give noget fra sig, også selv om man bare går forbi uden rigtig at tænke over det. Når det fine ovenlys falder ned over de mange farver i værket og får det til at vibrere, så kan man næsten ikke undgå at kigge op og måske glemme uvisheden, som livet nogle gange bringer - og især på et hospital, hvor man er ekstra følsom.
Danske Malermestre uddelte første gang Farveprisen tilbage i 2007. Med prisen følger også 50.000 kroner. Inden prisen blev overrakt Ruth Campau, konstaterede Danske Malermestre formand, Per Vangekjær:
- Det er i år 20. gang, vi uddeler farveprisen – de præmierede projekter har gennem alle årene været meget forskellige, men et fællestræk har der været: Der har altid været farver under en eller anden form.
- Og hver gang har jeg haft følelsen af, at vi nu har præmieret det bedste af det bedste. Sådan har jeg det også i dag.
På vegne af Amager og Hvidovre Hospital modtog vicedirektør Kurt Stig Nielsen en gave af billedkunstneren Ruth Campau:
En mock-up i størrelsesforholdet 1:5 af udsmykningen af det blå center. Kurt Stig Nielsen takkede mange gange og bekræftede, at farver gjorde noget godt for hospitalets patienter.
- Det hører vi hele tiden.
Vicedirektøren fortalte også, at hospitalet fra patienter ofte hørte, at det nu var ligesom i lufthavnen at gå rundt på hospitalet. Men, sagde han smilende:
- Så er vi bare nødt til at sige, at vi kom først, at Ruth Campau begyndte herude flere år før hendes værk blev udstillet i Kastrup.