Bedre forhold for erhvervsuddannelserne
Danske Malermestre arbejder for bedre forhold for erhvervsuddannelserne. Det er vigtigt at erhvervsuddannelserne tilføres tilstrækkelige midler, så de ligestilles med gymnasier, både hvad angår fysiske rammer og lærerkræfter. I den forbindelse arbejder vi for, at dimensioneringssystemet for erhvervsuddannelserne ændres, så man undgår at enkelte uddannelser, deriblandt malerfaget, udsættes for den stop/go-effekt, der er indbygget i systemet.
Baggrund
Dimensioneringssystemet blev indført i 2018 som følge af en trepartsaftale indgået i 2016. Systemet betyder, at erhvervsuddannelserne deles op i tre kategorier efter en række objektive parametre.
1) uddannelser uden praktikpladskrav,
2) uddannelser med kvote og
3) uddannelser uden kvote.
Er en uddannelse defineret som en uddannelse med kvote (2) indebærer dette, at der kun kan optages elever på uddannelsen, så længe antallet af skolepraktikelever er under eller maksimalt udgør kvoten, med mindre eleven har tegnet en praktikpladsaftale med en virksomhed på forhånd. Er en uddannelse defineret som en uddannelse uden kvote (3) indebærer dette, at kun kan optages elever, der på forhånd har tegnet en praktikpladsaftale med en virksomhed.
Problemet med systemet er, at en placering af en uddannelse som for eksempel en uddannelse uden kvote automatisk og relativt hurtigt vil føre til, at de objektive kriterier vil definere uddannelse som en uddannelse uden praktikpladskrav, simpelthen fordi der vil blive uddannet meget få på grund af dimensioneringen. Det er det vi mener med stop/go. Systemet rammer især de mindre uddannelser som for eksempel skilteteknikeruddannelsen, der bliver svær for skolerne at opretholde.
Læs mere om dimensionering på u://dimensionering